Železný, máte padáka. Vyhozený ředitel chtěl zpět do čela TV Barrandov. Prohrál

Marek Pokorný Marek Pokorný
17. 9. 2015 18:31
Vladimír Železný neuspěl se žalobou proti svému loňskému vyhazovu z čela TV Barrandov. Když mu majitel televize Jaromír Soukup nechal přidělit jinou práci a kancelář, přestal chodit do práce s odůvodněním, že neví kam. Jeho následnou žalobu soud zamítl. "Zaměstnanec má chodit do zaměstnání," řekl soudce Městského soudu v Praze Jiří Cidlina. Paradoxní je, že kdyby Železný souhlasil s předchozí nabídkou na odchod dohodou, mohl získat nadstandardní odstupné milion korun.
Vladimír Železný
Vladimír Železný | Foto: HN - Matej Slávik

Praha – Bývalý ředitel televize Nova a posléze i TV Barrandov Vladimír Železný asi již navždy bude muset zůstat pouze vinařem. Muž, který rozjížděl v devadesátých letech TV Nova, aby ji pak "odklonil" jejím tehdejším investorům, před dvěma lety zažíval krátký televizní comeback, když ho do role ředitele své TV Barrandov angažoval mediální magnát Jaromír Soukup.

Soukup doufal, že Železný zvýší sledovanost jeho televize. Po pěti měsících se ale oba magnáti rozešli. Soukup totiž nebyl spokojen s výsledky Železného práce a rozhodl se ho nahradit bývalou šéfkou České pošty Marcelou Hrdou, která byla výkonnou ředitelkou televize, a dal Železnému jinou práci. Jenže Železný to neakceptoval a přestal chodit do práce, takže dostal za absence hodinovou výpověď.

Železný podal žalobu na neplatnost výpovědi a chtěl, aby ho soud na Barrandov vrátil. Ale neuspěl jak u Obvodního soudu pro Prahu 5, tak nyní u odvolacího Městského soudu v Praze. "Zaměstnanec má chodit do zaměstnání, pokud mu zaměstnavatel nedá pokyn, aby tam nedocházel," shrnul lakonicky verdikt soudce Městského soudu v Praze Jiří Cidlina, který potvrdil prvoinstanční verdikt z letošního února.

Milion byl málo

Soukup Železného vyhazov formálně provedl jako organizační změnu: kvůli zefektivnění chodu nechal sloučit pozici výkonného a generálního ředitele. A Železnému nabídl post ředitele pro strategický rozvoj vydavatelství Empressa Média, kde by měl mimo jiné vytvořit novou podobu večerních zpráv na TV Barrandov.

Jenže se následně nedohodli na mzdě, a Soukup proto nabídl Železnému rozvázání pracovního poměru dohodou a vyplacení měsíčního odstupného a k tomu bonus čtyř měsíčních platů. A do doby skončení smlouvy měl Železný vykonávat práci v jiné kanceláři.

Jenže když personální ředitelka Soukupova koncernu Jitka Věková uvedenou dohodu sepsala, vrátila se jí od Železného s tím, že neodpovídá jeho ústní dohodě se Soukupem. "Požadoval částku 1,2 milionu, já odpověděla, že pro nás je to nepřijatelné za pět měsíců práce," uvedla Věková při projednávání před Obvodním soudem pro Prahu 5.

Soukup přitom Železnému nenabídl o mnoho méně, než on sám požadoval. Jeho měsíční plat totiž činil 200 tisíc korun, takže nabízené odchodné byl rovný milion. Jenže Železný k tomuto platu dostával ještě 40 tisíc korun měsíčních náhrad na dopravu, reprezentaci a telefon. A i ty chtěl zaplatit. "Paušál byl hrazení nákladů spojených s výkonem práce. Ten jsme mu nemohli dát, když už nepracoval," vysvětlovala Věková.

"My mu chtěli dát jednonásobek podle zákona a jako dobrou vůli čtyři platy. Za trvání pěti měsíců pracovního poměru jsou to velmi dobré podmínky," podotkla.

A přestal chodit do práce

Železný proto zůstal zaměstnancem, ale Věková mu vyčlenila jinou kancelář. A sepsala novou výpověď – tentokrát výpověď z důvodu nadbytečnosti s dvouměsíční výpovědní lhůtou a měsíčním odstupným. Jenže tu se Železnému nepodařilo doručit.

"Nebral telefony, neodpovídal na e-maily, nechodil do práce. Tak jsem napsala okamžité zrušení pracovního poměru," popsala Věková, podle níž Železný pouze prostřednictvím svých právníků vzkázal, že nechodí do práce, protože neví kam. "Měl pracovní smlouvu, tak dobře věděl, kam má chodit," konstatovala Věková.

Před soudem kromě Věkové svědčili i tehdejší podřízení Železného – například o tom, zda opravdu dostal novou kancelář či zda vůbec pracoval s e-mailem. "Novou kancelář měl připravenou," potvrdila například jeho tehdejší asistentka Marie Čtvrtníková.

Prvoinstanční soud dal nakonec za pravdu, že byly platné obě výpovědi – jak první z organizačních důvodů, tak druhá hodinová. "Žalovaná sloučila pracovní pozici generálního ředitele a pozici výkonného ředitele do jedné pracovní pozice, tím bylo zrušeno jedno pracovní místo a bylo pouze na rozhodnutí žalované, kterému zaměstnanci dá výpověď pro nadbytečnost. Žalovaná vybrala jako nadbytečného žalobce a soud není oprávněn tento její výběr přezkoumávat," uvedla prvoinstanční soudkyně Květoslava Hovorková.

A podobně uznala i platnost druhé výpovědi. "Svou nepřítomnost neoznámil. Porušení pracovní kázně dosáhlo takové intenzity, že po zaměstnavateli nelze spravedlivě požadovat, aby pracovní poměr žalobce u něj dále trval," shrnula. A odmítla argumentaci Železného, že nevěděl, kam má chodit do práce. "Žalobce věděl, jaká mu byla přidělená kancelář. Pokud neměl jasno, jaká mu byla přidělená kancelář, měl její přesné umístění zjistit," konstatovala.

A její verdikt nyní odsouhlasil i odvolací senát. "Nebylo mu co vytknout," uvedl předseda odvolacího senátu Jiří Cidlina.

Názory štamgastů

Před prvoinstančním soudem přišly na přetřes i Železného úspěchy při krátkém vedení TV Barrandov. Sloučení funkcí výkonného a generálního ředitele prý jednoznačně provoz televize zjednodušilo a zefektivnilo. Současně se okamžitě zrušily dva pořady, které Železný zavedl – Babinec a Volejte Železnému.

"Volejte Železnému mělo minimální sledovanost a skoro nikdo nepsal. Babinec byl nákladný a sledovanost nulová," popsala Věková.

Televize také zastavila přípravu nového pořadu Hospoda aneb Týden u piva, v němž měly štáby objíždět hospody a sbírat názory štamgastů na politiku. "Pak se měli zvát politici do studia a měly se promítat ty sebrané názory a oni by je komentovali. Jenže pak jsme to vyhodnotili, že všechny ty opilecké řeči jsou nepoužitelné," konstatovala Věková, podle níž se tak projekt stopl po natočení prvních hlasů.

Sám Železný nyní vlastní a provozuje vinařství Tanzberg v Mikulově. K verdiktu se nechtěl vyjadřovat. "Bylo by zřejmě nevhodné vyjadřovat se dříve, než obdržíme písemné vyhotovení rozsudku se zdůvodněním," uvedl pouze.

 

Právě se děje

před 4 minutami

V německém Rot am See se střílí, podle médií zemřelo šest lidí

Z německého města Rot am See je hlášena střelba, při které podle magazínu Focus zahynulo šest lidí. Policie podle agentury DPA zadržela jednoho podezřelého.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Česká diplomacie bude s Čínou řešit zrušení přímé linky mezi Prahou a Pekingem

Český velvyslanec v Pekingu bude s čínskou stranou řešit příčinu zrušení přímé linky mezi hlavními městy obou zemí. Informuje o tom Deník N. "Ministr zahraniční pověřil českého velvyslance v Pekingu, aby u čínských partnerů zjistil příčinu pozastavení prodeje letenek na přímý let Peking-Praha," řekla deníku mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Štíchová. 

Zdroj: Domácí
Další zprávy