reklama
 
 

Zával na D8 způsobil kamenolom, říká ministr Ťok a chce po majitelích miliardu

Aktualizováno 3. 6. 2016 15:41
Ministerstvo dopravy označilo viníka sesuvu půdy na dálnici D8. Může za něj kamenolom v sousedství dálnice, který byl špatně zabezpečený. Ministr dopravy Daniel Ťok chce po firmě Kámen Zbraslav, která lom vlastní, miliardu. Tolik stálo odstranění závalu. Jinak firmu zažaluje.

Praha - Tři roky po rozsáhlém sesuvu půdy na dálnici D8 našel ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) viníka.

Podle ministerstva dopravy jím má být kamenolom v sousedství dálnice, který byl špatně zabezpečený. A proto se loni v červnu po vydatných deštích utrhla masa půdy a kamení o ploše 400 krát 600 metrů a přeťala trasu rozestavěné dálnice na sever.

Podle informací Aktuálně.cz už firma Kámen Zbraslav vlastnící kamenolom dostala od státu oficiální výzvu, ať zaplatí miliardu, kterou stát stálo odstranění závalu. Jinak že bude následovat soudní žaloba.

Mluvčí ministra dopravy Tomáš Neřold nechtěl sdělit podrobnosti. Jen obecně řekl, že stát udělá vše "v mezích zákona." V pondělí má ministr Ťok přímo na místě závalu brífink pro novináře.

Advokát kamenolomu Pavel Sedláček ale výzvu k zaplacení miliardy potvrdil. "Překvapuje mě, že tuhle informaci máte. Ale můžu potvrdit, že nám přišla minulý týden výzva na zaplacení," řekl Sedláček. Část peněz chce podle advokáta po firmě státní Ředitelství silnic a dálnic, část pak Správa železniční dopravní cesty, protože sesuv poškodil i trať.

Souboj posudků

Ministerstvo dopravy si pro posouzení, co sesuv způsobilo, nechalo vypracovat studii Ústavu struktury mechaniky hornin Akademie věd.

Kromě téhle expertízy ale vznikly i další. Jednu si nechal už dříve zpracovat kamenolom a dospěla k závěru, že za sesuv nezodpovídá. Přesněji, že k sesuvu došlo kvůli vydatným dešťům a nevhodné trase dálnice. Zejména proto, že prochází rizikovým územím, kde hrozí sesuvy.

Třetí posudek z Vysokého učení v Brně má pak bývalý majitel kamenolomu Josef Kačírek, který s dnešním vlastníkem vede různé obchodní spory. Tenhle posudek zjednodušeně říká, že je odpovědnost také na kamenolomu - firma prý na jeho hranu vyvezla stovky tun kamenné drtě. A ta podmáčený svah strhla.

Na stranu kamenolomu se postavila i Miloslava Pošvářová, bývalá manažerka státního Ředitelství silnic a dálnic. Stejně jako majitel kamenolomu tvrdí, že trasa dálnice byla od začátku naplánovaná špatně - neměla vést územím, kde se těží kámen. Navíc že stavba byla špatně odvodněná.

Pošvářová jménem Stínového ŘSD v pátek podala trestní oznámení na neznámého pachatele. Obává se totiž promlčení celého případu.

Firma Kámen Zbraslav říká, že miliardové odškodnění nezaplatí a je odhodlaná se soudit. "Je to neuvěřitelná situace, a proto se budeme bránit. Dá se předpokládat, že u soudu to bude souboj posudků," odhaduje advokát Sedláček.

K sesuvu půdy došlo někdy v noci ze 6. na 7. června 2013 mezi Úpořinami a Chotiměří u Lovosic. Ministerstvo dopravy tedy tlačil čas: podle zákona musí uplatnit škodu tří let, jinak by byl nárok promlčený.

Máme hotový průzkum, máme hotovou sanaci, ale legislativa, kterou v Česku máme, bohužel nedovoluje, abychom okamžitě zahájili stavební práce, říká geolog Petr Kycl z České geologické služby. | Video: DVTV |  13:27

autor: Vojtěch Blažek | 3. 6. 2016 14:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama