Zákaz vjezdu čoudících aut? Města si ještě musí počkat

Pavel Baroch
29. 4. 2011 19:55
Kromě nízkoemisních zón se v parlamentu hraje i o emisní stropy pro továrny
Zhluboka dýchat
Zhluboka dýchat | Foto: Jan Kondziolka

Praha - Městům se opět vzdaluje možnost, aby do vybraných čtvrtí zakázala vjezd starým automobilům s nevyhovujícími, vysokými exhalacemi.

Senát vrátil sněmovně novelu zákona o ochraně ovzduší, která dává radnicím pravomoc zřídit takzvané nízkoemisní zóny. Poslanci sice senátorské veto mohou přehlasovat už na další schůzi, je ovšem otázkou, zda se to podaří.

A paradoxně to nemusí být kvůli nízkoemisním zónám, nejznámějšímu paragrafu poslaneckého návrhu, který ostře kritizovala většina senátorů. Poslanci pro předlohu nakonec nemusí zvednout ruku kvůli jiné, méně známé části novely - emisním stropům.

Právě kvůli tomuto ustanovení se novela, kterou společně předložili moravskoslezští poslanci Pavel Drobil (ODS), Kristýna Kočí (tehdy ještě členka Věcí veřejných) a Pavol Lukša (TOP 09,) ve sněmovně už jednou zadrhla a z iniciativy Jana Vidíma z ODS v únoru dokonce stáhla z programu schůze.

Emisní stropy svážou víc továren najednou

Ve sněmovně se totiž objevil návrh na zmírnění ustanovení o emisních stropech, který nebyl zcela bez šancí na úspěch. Podle informací Aktuálně.cz se proto předloha musela předjednat v koalici, než ji sněmovna koncem března schválila.

Podívejte se, jak se v Ostravě demonstrovalo proti špinavému ovzduší:

Paragrafy o emisních stopech dávají krajům možnost stanovit hranici znečišťování ovzduší pro skupinu několika podniků ve znečištěné oblasti, například na Ostravsku.

Problém je totiž v tom, že jednotliví znečišťovatelé sice plní emisní normy, jenže pokud je továren vedle sebe více, jsou v ovzduší překračovány imisní limity.

Průmyslníkům se stropy nezamlouvají

Nové ustanovení o emisních stropech se nezamlouvá vlivnému Svazu průmyslu a dopravy, protože by nové ustanovení přineslo další finanční náklady pro podniky. Kritizovala ho i komunistická poslankyně Kateřina Konečná.

Pohled od západu přes Ostravu. Nad ocelárnami se každou chvíli vyvalí oblak rudého prachu.
Pohled od západu přes Ostravu. Nad ocelárnami se každou chvíli vyvalí oblak rudého prachu. | Foto: Ludvík Hradilek

Podle ní hrozí například to, že by se některé podniky musely zavřít, což by přineslo "ekonomické i sociální dopady" v regionech, kde už je nyní velká nezaměstnanost.

Povzbudí senát kritiky novely?

Odmítnutí novely senátem teď může povzbudit kritiky ve sněmovně, takže se nakonec nepodaří dát dohromady 101 poslanců k přehlasování senátního veta.

"Věřím, že pro novelu nakonec zvedne ruku dostatečný počet poslanců," řekl Aktuálně.cz poslanec a exministr životního prostředí Pavel Drobil, jeden z iniciátorů novely.

Nízkoemisní zóny nejdříve příští zimu

I kdyby sněmovna nakonec senátní veto přehlasovala už na nejbližší schůzi, bude trvat ještě více než rok, než stará auta se vysokými exhalacemi dostanou zákaz jezdit do vybraných částí měst.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Novela zákona o ochraně ovzduší totiž počítá s tím, že nízkoemisní zóny začnou platit až teprve rok po jejich vyhlášení. V mezidobí si budou moci řidiči s odpovídajícími auty zakoupit příslušnou nálepku, která jim umožní vjezd do "zakázaného" pásma ve městě.

Reálné tedy je, že nízkoemisní zóny začnou prakticky fungovat nejdříve příští zimu na rozhraní let 2012 a 2013.

Nízkoemisní zóny už zavedly desítky měst v Německu, Velké Británii, Švédsku nebo Dánsku. Například Stockholm díky tomu snížil emise oxidů dusíku o 10 až 20 procent a emise jemných prachových částic o 40 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy