Zákaz nočních letů? Stát nedává mimořádnou překážku

Pavel Baroch
27. 10. 2011 18:45
Až se postaví v Ruzyni nová ranvej, letiště se bude muset od 24.00 do 5.29 uzavřít
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministerstvo životního prostředí kývlo na záměr rozšířit ruzyňské letiště o jednu ranvej, zároveň si jako jednu z celkem 71 podmínek stanovilo, že se po zprovoznění nové dráhy bude muset Ruzyně od půlnoci do půl šesté ráno uzavřít pro všechna letadla.

Podle ministerstva to je ""vítězství okolních dotčených obcí", které se obávají, že se u nich neúměrně zvýší hluk.

Kritici nové ranveje ovšem takový optimismus nesdílejí. Spíše jsou přesvědčeni o tom, že toto opatření nic zásadního v ochraně před decibely nepřinese.

"Spíše to na mě dělá pocit, že jde o to, aby se vlk nažral a koza zůstala celá," řekl Aktuálně.cz Jan Holub z Občanského sdružení pro Nebušice, které sídlí ve stejnojmenné středočeské obci. Holub upozornil, že ministerské stanovisko není právně závazné a úřady tento požadavek stejně nebudou hlídat.

"Nedělám si iluze o tom, že by to někdo chtěl dodržovat a kontrolovat," soudí Holub, podle něhož ani současná pravidla některá letadla nedodržují.

V noci lézá jen minimum strojů

Starosta pražského Suchdola Petr Hejl uvedl, že mezi půlnocí a půl šestou ráno stejně létá tak málo letadel, že to ruzyňské letiště nijak zvlášť bolet nebude a poradí si s tím.

"Není to žádné drastické omezení, letišti to až tak vadit nebude," řekl Aktuálně.cz Hejl, podle něhož v tuto dobu létají zvláště mimo sezonu řádově jednotky strojů.

Foto: Ondřej Besperát

Mluvčí ruzyňského letiště Michaela Lagronová takové argumenty odmítá. Tvrdí, že se firma bude stanoviskem ministerstva životního prostředí řídit. "Je to pro nás značná komplikace," řekla Aktuálně.cz Lagronová.

Maximálně pár desítek letadel

Nyní mezi desátou večer a šestou ranní přiletí a odletí maximálně 48 strojů. "Počítali jsme, že by to v budoucnu v tento čas bylo okolo 40 pohybů," sdělila Lagronová.

To znamená, že od půlnoci do půl šesté ráno nelétá na Ruzyni ani deset procent všech spojů. Denně totiž v Praze vzlétne a přistane 380 až 500 spojů, záleží na období. Největší nápor je samozřejmě v letní turistické sezoně.

Po půlnoci například létají některé spoje do Řecka nebo do Turecka, teď mimo sezónu třeba na Kanárské ostrovy.

"Počítali jsme s tím, že nějaký provoz v noci bude možný. Už teď musíme začít jednat s dopravci o úpravě letového řádu," konstatovala Lagronová, podle níž se toto omezení nejvíce dotkne právě charterových letů.

Foto: Ondřej Besperát

Zavírají i jiná letiště

Ministerstvo životního prostředí upozornilo, že jeho požadavek na uzavření letiště v nočních hodinách není nic nestandardního.

"Na jiných evropských i světových mezinárodních letištích je uzavření provozu v nočních hodinách běžnou praxí," řekla Marta Machková z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Podle suchdolského starosty Hejla možná ruzyňské letiště chtělo tuto situaci na jiných evropských letištích využít k tomu, aby do Prahy přilákalo v nočních hodinách například dálkové spoje nebo nákladní letouny.

Ruzyňské letiště uvedlo, že do budoucna očekává velký nárůst letecké dopravy, takže existuje potenciál zatížení letiště i v méně atraktivních časech.

Leteckého hluku stejně neubude

Starosta Hejl je přesvědčen o tom, že zákaz nočních letů nemůže zabránit tomu, aby v Suchdole a dalších částech hlavního města výrazně nevzrostla hluková zátěž. Nová dráha totiž přiblíží letiště o 1,6 kilometrů blíže k městu.

"Tento záměr nadále ohrožuje zdraví obyvatel a poškozuje životní prostředí," prohlásil Hejl, který je připraven bránit se proti stavbě nové ranveji u soudu.

 

Právě se děje

Další zprávy