Žák: Dopravě škodí nejvíc chaos a nekompetentnost

Petr Holub
18. 8. 2013 12:30
Rozhovor s ministrem dopravy o novém rozpočtu i nekompetentních rozhodnutích
Nový ministr dopravy Zdeněk Žák.
Nový ministr dopravy Zdeněk Žák. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Stát nemá peníze na dostavbu základní dopravní sítě, ukazuje nový dopravní rozpočet na léta 2014-2016.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák má o důvodech jasno. "Jakoby někdo naslepo střílel na mapu České republiky infrastrukturní stavby, na které nebyl ochoten uvolnit dost peněz," shrnuje Žák strategii, která letos dospěla do slepé uličky.

Stát investoval v posledních letech stovky miliard do nových silnic a železnic. Moderní dálniční síť se však nepodařilo dostavět a investice poklesly na polovinu. Podle Žáka jde o systémovou chybu.

"Dopravní infrastruktura vyžaduje permanentní investice, proto nejhorší, co nás dnes svazuje, je to, že nemáme zakódován normální poměrný vzorec, kolik je tento stát ze svého rozpočtu ochoten dávat do své dopravní infrastruktury," upozorňuje ministr v rozhovoru pro Aktuálně.cz a Český rozhlas Plus.

A.cz: Jakou část rozpočtu by mělo dávat do dopravy Česko?

V principu jsou možné dvě krajní varianty. Buď se rozhodneme, že chceme za každou cenu šetřit, že nejsme ochotni dávat peníze na dopravní infrastrukturu. Pak musíme přijmout fakt, že budeme jezdit po polňačkách se vším, co k tomu náleží.

To znamená, že budeme ve středověku. Nebo existuje druhá krajní varianta, že tady chceme luxusní dopravní infrastrukturu, že si dovolíme v okolí Olomouce nejhustší síť dálnic a rychlostních silnic v Evropě. Opravdu není na mapě Evropy místo, kde by bylo tolik souběžných dopravních staveb.

Potom si musíme jasně říci, že budeme ze státního rozpočtu na poměrně dlouhou dobu platit větší procento než okolní státy. Ryze českým řešením je to, co nám zanechaly předchozí vlády. Řekli jsme, že tady chceme mít poměrně luxusní síť silnic, dálnic a železnic, ale nejsme ochotni za to platit žádné peníze.

Další sebevražedná politika

A.cz: V této chvíli není jasné ani to, jestli bude dost peněz na spolufinancování evropských programů. Musíme tedy počítat s tím, že budeme nějaké peníze vracet?

Dočerpání evropských fondů vláda řeší jako svou největší prioritu a to platí i pro dopravu. Peníze na spolufinancování musíme najít. Tady říkám pozor, nejde jen o tento okamžitý problém.

Podlehli jsme další obrovské fikci, že tady budou evropské peníze navždy. Proto jsme nastavili finanční poměry na to, že sem připlouvají nějaké evropské peníze. To je další sebevražedná politika.

Evropské peníze měly být bonusem navíc, abychom příštím generacím mohli vykázat, že jsme zanechali ještě něco navíc, než bylo standardem. Místo toho jsme sem nechali připlout evropské peníze a jimi jsme nahradili ty české.

To znamená, že tu vytváříme dluh, že tu někdo tajně, aniž by na to měl mandát, aniž by to podrobil demokratické diskusi, vytuneloval část dopravní infrastruktury i část budoucích státních rozpočtů.

Protože jestli dnes chceme garantovat aspoň to, že nenecháme zpustnout a zmařit ty obrovské, gigantické dopravní investice, tak budeme muset budoucí státní rozpočty zatížit víc, než by bylo normálně nutné.

Předražené stavby v krajích, podívejte:

A.cz: Jak tedy bude možné kolaps dopravních financí odvrátit?

Naše heslo "návrat k normálnosti" znamená, že se snažíme veřejnou správu, v mém případě na dopravě, vrátit k normálním evropským civilizovaným poměrům.

Musíme si tedy říct nepříjemnou pravdu, že český stát bude muset na dopravní infrastrukturu dlouhodobě, každý rok, vynakládat určitou částku peněz měřeno poměrem ze státního rozpočtu, a jestliže to nebude, tak stát vracíme do středověku, protože všechno, co tady máme, nejenže nebudeme udržovat, ale necháme to zpustnout a bude to mít katastrofální následky pro ekonomiku tohoto státu.

A to hovoříme jen o té vlastní dopravní infrastruktuře. Dlouhodobě něco stojí zdravotnictví, dlouhodobě něco stojí školství nebo armáda. Mimochodem, tyto všechny resorty se potýkají se stejným problémem nesystémového fungování státu, kdy správci věcí veřejných spravovali stát nekvalifikovaně.

Větší škody než korupce

A.cz: Vláda nebo Parlament se tedy v blízké době dohodnou na tom, jak velký podíl rozpočtu půjde na dopravu. To bude stačit?

Musíme ještě najít shodu v další, úplně obecné tezi. Co je naším největším problémem a proč nemůžeme najít cestu ven? Díky bohu jsme našli shodu na tom, že je špatně korupce. Začal to vnímat český volič a je tady jasná objednávka s touto hrůzou minulých let skončit.

Smutná zpráva přítomnosti je v tom, že korupce není jediným problémem. Největším problémem je nekompetentní správa věcí veřejných. Dokud nepřijmeme prostý fakt, že věci veřejné musí kvalifikovaně spravovat odborníci, tak se nikam nehneme.

I v dopravě mohu popsat celou řadu projektů, které zdražují jak korupce, tak nekvalifikovanost.

A.cz: Víc než nedostatek peněz tedy vadí dopravě chaos a nekompetentnost?

Jednoznačně. Nekompetentnost způsobila mnohem větší škody než korupce.

 

Právě se děje

Další zprávy