Zahynuli tři lidé. Dopravní podnik zapomněl, nic nedělá

Petra Sasínová
6. 12. 2008 16:50
Trať, kde zahynuli lidé, stále jistí primitivní opatření
Tady v dubnu umírali lidé. Dopravní podnik Ostrava slíbil moderní zabezpečovací zařízení. Zatím linku číslo 5 hlídá plyšový medvěd, vzpomínka na mrtvé dítě
Tady v dubnu umírali lidé. Dopravní podnik Ostrava slíbil moderní zabezpečovací zařízení. Zatím linku číslo 5 hlídá plyšový medvěd, vzpomínka na mrtvé dítě | Foto: Ondřej Netočný

Ostrava - I téměř devět měsíců po nehodě, při které v ostravské tramvaji zemřeli tři cestující a desítky byly zraněny, je riziková trať zabezpečena stále jen provizorně.

Dopravní podnik Ostrava slíbil, že do konce roku nahradí primitivní bezpečnostní opatření špičkovým zařízením. Je už jasné, že slib nesplní.

"Nepředpokládá se, že nové zabezpečovací zařízení bude do konce roku," řekl Aktuálně.cz mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

V říjnu přitom prohlásil, že moderní bezpečnostní systém bude do konce roku nainstalován. "Ve výběrovém řízení jsme ze tří firem vybrali AŽD Praha, ta systém dodá do konce roku," uvedl tehdy Albrecht.

"Špičkové zabezpečovací zařízení bude na jednokolejné trati do konce roku," slíbil v září 2008 ve studiu České televize také ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Mluvčí dopravce Albrecht nyní vysvětluje, že je velmi náročné vyřídit územní rozhodnutí a stavební povolení. To totiž zatím chybí a i poté potřebuje firma ještě nejméně sedm týdnů na instalaci zařízení.

Je to náročné na čas

"Vyřízení formalit na stavebním úřadu je poměrně náročné na čas. Je potřeba vyjednávat se zhruba pěti sty vlastníky pozemků ve třech okresech. Nepředpokládá se, že stavební rozhodnutí bude do konce roku," řekl Albrecht. Dodal, že stavební povolení si vyřizuje firma AŽD Praha.

Mluvčí firmy se nechtěla o termínech vůbec bavit. "Nejsme oprávnění sdělovat jakékoliv informace tohoto typu. Obraťte se na klienta," reagovala na dotazy Aktuálně.cz mluvčí AŽD Praha Eva Zítková.

Nový systém, který dopravce vybral, má bezpečně vyloučit další tragédie na jednokolejné trati. Běžně se používá na železnici. I za situace, kdy by řidič v tramvaji třeba zkolaboval, by zařízení nemělo dovolit, aby vozy vyjely proti sobě.

"Jde o konvenční zabezpečovací zařízení pro kolejové systémy. Je založené na elektromagnetickém čítači náprav, který je doplněný o světelnou signalizaci," přiblížil Albrecht.

"Vše je napojeno na řídící systém, který vyhodnocuje obsazení jednotlivých úseků trati vozidly. V konečném důsledku systém umí zajistit vypnutí měnírny v případě, že by tramvaje vyjely proti sobě," vysvětloval.

Toto zabezpečení bude podle Miroslava Albrechta stát asi osmnáct milionů korun. Pěti miliony na to slíbilo přispět město Ostrava.

 

Od dubnového neštěstí musejí řidič před vjezdem na jednokolejnou trať zatelefonvat dispečerovi. Vyjet může, až mu to povolí
Od dubnového neštěstí musejí řidič před vjezdem na jednokolejnou trať zatelefonvat dispečerovi. Vyjet může, až mu to povolí | Foto: Ondřej Netočný

Řidič jde v lednu před soud

Policejní vyšetřování nehody skončilo. Policie i státní zastupitelství našlo jediného viníka, řidiče jedné z tramvají Petra Hrocha. Zapomněl, že má na zastávce ve Vřesině počkat na protijedoucí soupravu, a vyjel na trať. Tramvaje se srazily. Za trestný čin obecného ohrožení mu hrozí až deset let vězení. Soud se začne případem zabývat v lednu 2009.

Dopravní podnik Ostrava připouští jen malou míru zavinění tragédie. Zaplatil raněným a pozůstalým odškodné, ale odmítá, že by jakkoliv podcenil rizika trati.

Šéfové dopravního podniku zprvu zatajovali, že tramvaje proti sobě vyjely už několikrát v minulosti. Přiznali to až poté, co na to přišli policisté a ohlásili se i svědci podobných situací. Dopravní podnik však tvrdil, a stále na tom trvá, že nešlo o nic závažného, proto tyto případy ani nehlásil drážním úřadům.

"Nešlo o případy ohrožující bezpečnost cestujících. Nikdy se nestalo, že by tramvaje, které proti sobě vyjely, o sobě nevěděly. Navíc přejely místo, kde mají zastavit, sotva o půl metru," tvrdil o případech z minulosti advokát Martin Janota, který dopravce zastupuje. Zdůraznil také, že drážní úřady dobře věděly, jak je trať zabezpečena, a nic nenamítaly.

Těmito argumenty se podnik brání pokutám, které dopravci za porušení drážních zákonů uložila Drážní inspekce. Podle inspekce porušil zákony tím, že případy z minulosti, kdy tramvaje vyjely proti sobě, nehlásil a neprovedl žádná opatření, aby se to neopakovalo.

Záchranáři vynesli 11. dubna z tramvaje číslo 5 dva mrtvé, třetí člověk zemřel v nemocnici. Desítky utrpěly zranění
Záchranáři vynesli 11. dubna z tramvaje číslo 5 dva mrtvé, třetí člověk zemřel v nemocnici. Desítky utrpěly zranění | Foto: Hasičský záchranný sbor

Pokuty dopravce neplatí

Drážní inspekce za to udělila dopravnímu podniku dvě pokuty. Jednu ve výši milion korun, druhou dvě stě tisíc. Zatím nezaplatil ani jednu. První pokutu zrušilo ministerstvo dopravy kvůli formálním nedostatkům. Drážní inspekce o ní rozhoduje znovu. Odvolání proti druhé pokutě právě řeší ministerstvo dopravy. "Rozhodnutí padne do konce roku," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Tragická nehoda vedla k provedení bezpečnostního auditu v celém Dopravním podniku Ostrava. „Audit byl proveden a neshledal ohrožení bezpečnosti provozu. Dílčí doporučení auditorů budou zahrnuta do plánu oprav a údržby dopravní cesty," sdělil Miroslav Albrecht.

Za devět měsíců došlo na trati linky číslo 5 jen k malým změnám. V kritickém místě před vjezdem na jednokolejnou trať přibyl semafor a textová výzva řidiči. Ten musí pokaždé před křižováním zatelefonovat dispečerovi a teprve poté, co dostane jeho svolení, vyjede. Zatím to funguje bez nehody.

 

Právě se děje

Další zprávy