Za jízdu v pruzích pro autobusy budou řidiče pokutovat i strážníci, navrhuje Dolínek

Jakub Heller Jakub Heller
16. 1. 2019 17:05
Vyhrazené pruhy slouží k tomu, aby v nich autobusy mohly jezdit rychleji a nemusely popojíždět v kolonách. Někteří řidiči však na značení příliš nedbají a autobusy tak v ranních i večerních špičkách nedokážou jezdit na čas podle jízdních řádů. To chce změnit poslanec Petr Dolínek (ČSSD), který předkládá novelu zákona, díky které by hříšné řidiče mohli pokutovat i městští strážníci.
Ve vyhrazených pruzích jezdí například v Praze více aut, která tam nemají co dělat, než těch, pro které jsou určeny.
Ve vyhrazených pruzích jezdí například v Praze více aut, která tam nemají co dělat, než těch, pro které jsou určeny. | Foto: ČTK

Dnes může neoprávněnou jízdu ve vyhrazených pruzích na místě pokutou potrestat jen státní policie. To však velký efekt nemá - ve vyhrazených pruzích se ani zdaleka neprohánějí jen autobusy, vozidla Integrovaného záchranného systému či v některých případech vozy taxi, pro které jsou pruhy určeny. 

Z analýzy pražské firmy Technická správa komunikací vyplývá, že dokonce sedmdesát procent aut, které v pruzích jezdí, v nich nemá co dělat.

Dolínek navrhuje, aby pravomoc pokutovat na místě řidiče za tento přestupek získala i obecní policie. Tím by narostl počet pokut a podle poslance se zvýšil i výchovný efekt. "Jedním z nejefektivnějších způsobů, jakými postihnout neukázněné řidiče a předcházet opakování přestupků, je udělování pokut příkazem na místě, tedy známou blokovou pokutou," říká Dolínek. Za neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu hrozí pokuta 1 500 až 2 500 korun, bez bodů.

Ropid chce vyhrazené pruhy hlídat kamerami

S pruhy se setkávají řidiči zejména ve větších městech, nejvíce jich je v Praze - celkem 31,76 kilometru. "Vyhrazené pruhy jsou vyznačovány zejména tam, kde jinak časté dopravní kolony znemožňují plynulý průjezd vozidel městské hromadné dopravy," říká Dolínek. "Jejich smyslem je především umožnit, aby byly dodržovány jízdní řády, a jsou jedním ze základních předpokladů pro to, aby ve městech fungovala páteřní síť rychlé přepravy vysokého počtu cestujících," dodal.

S poslancem v tomto směru souhlasí i městské firmy, které se starají o zajištění veřejné dopravy. "Jednoznačně návrh vítáme. Každé navýšení kontrol je potřebné, protože víme, že personální kapacity státní policie na to nestačí. Je znát, že tam ta represe chybí a že toho bohužel řidič rádi zneužívají," říká Filip Drápal, mluvčí organizátora pražské dopravy firmy Ropid.

Dodává, že Ropid spolu s TSK současně pracuje na automatizaci celého procesu. Tedy jinými slovy na osazení co největšího počtu vyhrazených pruhů kamerovým systémem. Na tento záměr aktuálně vzniká studie proveditelnosti.

Opozice je skeptická

Dolínek chce zmíněnou novelu zákona schválit už v prvním čtení, tedy tak, aby začala platit už letos v červnu. Je ale otázkou, jestli pro zrychlený postup najde ve sněmovně podporu.

Oslovení opoziční poslanci jsou zatím k návrhu skeptičtí. Pravdou ale je, že se s ním ještě neměli šanci podrobně seznámit. Pirát Ondřej Polanský souhlasí s tím, že například v Praze je potřeba tento problém řešit. "Mám zkušenost od nás z Ostravy, kde takovou situaci hlídá elektronický systém. Nevyžaduje přítomnost strážníka a ani kvůli němu není třeba měnit legislativu," říká. 

Místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová má pak výhrady k zapojení obecní policie. "Je otázka, kdo má mít jaké pravomoci, a nemyslím, že je vhodné narušovat stávající dělení. Může to otevírat cestu k tomu, abychom městským strážníkům přidávali možnost pokutovat další a další přestupky, které zatím neřeší," říká Adamová. 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy