Z kamionů se staly barikády na silnicích

Tomáš Fránek
18. 1. 2006 16:41
Brno - Desítky míst na silnicích dnes celý den blokovaly kamiony. Ty se v nepříznivém počasí posledních týdnů často mění v barikády a přiměly úřady i policii, aby zasáhly.

Po celý den dopravní zpravodajství upozorňovalo na místa, kde havarovaly špatně vybavené nebo rychle jedoucí nákladní vozy.

Havárie cisterny například úplně zablokovala dálnici D1 u Humpolce, polský kamion bez zimního vybavení zase boural na Frýdecko Místecku. Maďarský kamion dostal smyk před hraničním přechodem na Cínovci a zastavil provoz úplně.

"Kamiony na letních pneumatikách nebo bez řetězů jsou v zimě pohromou, navíc část řidičů prostě jezdí tak, jakoby ani nesněžilo a byla silnice suchá," uvedl jeden z policistů, který slouží na Vysočině.

Kvůli chybám řidičů nákladních aut havarovali na dálnici hasiči a u Moravské Třebové vozidlo silničářů.

Nákladní auta zablokovala například Prácheňský kopec na Děčínsku nebo stoupání u znojemského mostu v Jihlavě, část z nákladních aut neměla potřebné zimní vybavení.

Nesjízdná a nákladními auty zablokovaná byla i cesta k hraničnímu přechodu Rumburk. "Od začátku zimy je to nejméně počtvrté, co byla silnice na Rumburk neprůjezdná. Přitom není žádná kalamita, jen sněží," řekla starostka obce Svor Jaroslava Petrboková.

A úřady a policie začaly proti neukázněným řidičům nákladních automobilů přitvrzovat.

Na Vysočině označují místa, kam nákladní auta nesmí bez sněhových řetězů.

 Podobně policie a silničáři upozorňovali na to, že bez sněhových řetězů se nedá jezdit ani na úsecích v horských oblastech Šumavy. Kamiony bez řetězů nemohly vůbec jet k hraničnímu přechodu ve Strážném a nesměly ani na Šumpersko.

A především na dálnici D1, hlavní tranzitní trase v zemi, musí nyní začít řidiči nákladních aut počítat s mnohem častějšími kontrolami. Policisté totiž mohou nákladní auta v případě kalamity odstavit do té doby než se situace zlepší.

"To vidíme jako nejlepší řešení, které zlepší bezpečnost a pomůže silničářům a policii zvládnout kritické situace," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Ve hře tak zatím  není zavedení povinné zimní výbavy, to by bylo podle úřadů příliš komplikované.

A zatím se ani neuvažuje o tom, že by se v době kalamity na všech hraničních přechodech zastavil vjezd do země pro všechny nákladní auta bez zimních pneumatik nebo řetězů.

Podle Aloise Havla, který se zabývá poradenstvím v dopravě a školením řidičů z povolání, není problém jenom na straně řidičů nákladních aut. "Ti jsou nuceni dovést zboží co nejrychleji a za co nejmenší náklady. Proto spěchají a šetří na výbavě," uvedl Havel.

Skutečnost, že řidiči nákladních vozidel často nedodržují povinné zastávky, potvrzují  také policejní statistiky. Jenom na severu Čech kontroly ukázaly přes čtyři sta případů, kdy řidiči nezastavili, když měli a zaplatili za to pokuty ve výši přes dva miliony korun.

 

Právě se děje

Další zprávy