Předává dětem hodnoty, všimne si, když jsou smutné. Navštívili jsme hodinu nejlepší české učitelky

Markéta Hronová Markéta Hronová
28. 9. 2017 6:36
Jana Kopecká učí v jedné škole už třicet let, místo vyhoření ale letos získala cenu jako nejlepší učitelka v nultém ročníku soutěže Global Teacher Prize, kterou pořádá organizace EDUin. Porota ocenila hlavně její výjimečný vztah k dětem a zaměření na to, co budou žáci v životě skutečně potřebovat. Mezi dětmi působí přirozeně, vnímá změnu nálady či problém u každého žáka, přestože má ve třídě téměř třicet rozdílných osobností.
Vítězka soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize Jana Kopecká ve 2. A ZŠ Kunratice, kde učí.
Vítězka soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize Jana Kopecká ve 2. A ZŠ Kunratice, kde učí. | Foto: Adam Hecl

Praha - Na školu si hrála už jako malá holka, k výběru povolání ji inspirovala skvělá paní učitelka na prvním stupni, ale i špatní pedagogové, které potkala. "Řekla jsem si: nechci, aby takhle někdo pracoval s dětmi," říká Jana Kopecká ze Základní školy Kunratice, vítězka nultého ročníku soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize.

S druháky mají zrovna předmět nazvaný svět kolem nás, je den před státním svátkem a povídají si o svatém Václavovi. Kopecká sedí s dětmi na koberci a dávají dohromady, co si o českém knížeti pamatují z textu, který četli minulý týden. Povídání proloží pohybovou aktivitou, kdy mají děti předvést, jak by vypadala socha Václava, kdyby ji tvořily ony.

Pak jim Kopecká promítá fotografii sochy svatého Václava a děti se mají ptát na to, co je na pomníku zajímá. Snaží se dát prostor všem žákům. Jeden chlapec ve třídě je cizinec a u sochy nikdy nebyl. "Kdo vysvětlí Mínovi, jak se k soše dostane?" ptá se hned a děti ochotně vysvětlují.

Když někdo evidentně nedává pozor, Kopecká ho hned zapojuje do debaty. Cílem hodiny je naučit děti klást otázky k textu, což není jednoduché, protože ještě moc nezvládají rozlišit, jestli otázka patří k textu o pomníku, nebo obecně k tématu o svatém Václavovi.

Jedním z důvodů, proč porota ze sedmi semifinalistů vybrala právě Kopeckou, je velký důraz na individualitu žáků. "Oslovilo nás, jak hluboce se zamýšlíte nad tím, co budou děti potřebovat v životě, respektujete, že každé dítě má vlastní rytmus, a pěstujete vztahové hodnoty mezi žáky," vysvětlil předseda poroty, manažer Lumír Al-Dabagh. Kopecká má ve třídě hned čtyři cizince, jednu holčičku se specifickými poruchami učení s asistentkou a další děti s poruchou pozornosti.

Děti se každý týden samy hodnotí

Vítězové Global Teacher Prize
Autor fotografie: Adam Hecl

Vítězové Global Teacher Prize

Nultý ročník soutěže o nejlepšího učitele ocenil tři kantory.

1. místo
Jana Kopecká - ZŠ Kunratice

2. místo
Andrea Tláskalová - ZŠ J. V. Sládka Zbiroh - Původně učitelství ani nevystudovala, pedagogické vzdělání si dodělávala později, ale práce s dětmi ji zaujala. Účastní se několika projektů, zaměřuje se na práci s chybou, badatelskou, zážitkovou a projektovou výuku. Porota ocenila, že není učitelkou předmětů, ale žáků. "Ocenili jsme míru koncentrace na osobnost žáka, inspiraci jak žít a jak jednat, kterou jim předáváte," hodnotila porota.

3. místo
Bohuslav Hora - ZŠ Planá nad Lužnicí - Snaží se o zavádění technologií do výuky, učitelskou profesi bere jako výzvu. "Vždycky jsem rád pracoval s lidmi, přišlo mi, že z nich dokážu dostat jejich potenciál," míní. Porota ho vybrala za jeho nasazení při zavádění inovativních způsobů výuky s pomocí tabletů a dalších informačních technologií, ocenila i to, že se o svá zjištění dělí i s ostatními pedagogy.

Zdroj: Markéta Hronová

Přestože bylo ve třídě 26 dětí, Kopecká ani na chvilku nepřestala sledovat, jestli všechny pracují. Když se dva kluci při práci ve skupinkách začali pošťuchovat, hned zasáhla. Všimla si, když jedna holčička přestala se svou skupinkou pracovat, a hned se ptala, proč je smutná. "Časem jsem se dopracovala k tomu, že nejde ani tak o předání vědomostí, ale o nějakou sadu hodnot, kterou děti do života potřebují, a začíná to základní úctou k druhému," míní.

Na konci čtvrté hodiny už děti neudrží pozornost, společné úkoly ke svatému Václavovi ale nakonec dodělají. "Já vám důvěřuji, že to zvládnete," povzbuzuje děti Kopecká. Poslední, pátou hodinu zase pracují s textem, který souvisí se zelencem, květinou, kterou si v rámci praktické činnosti ve třídě pěstují, a na závěr zkráceného týdne hodnotí své týdenní plány.

"To je taková naše specialita. Děti na začátku každého týdne dostanou plán, co je čeká, jaké mají cíle a domácí úkoly. Na konci pak samy hodnotí, co se jim líbilo či jaké dovednosti jim konkrétně šly a jaké ne," popisuje Kopecká.

Na kunratické škole učí už třicet let, téměř od začátku své kariéry. "Největší ocenění je pro mě pochvala bývalých žáků. Když jsem vyhrála tu soutěž, přišli za mnou a spousta z nich mi psala maily a gratulovali mi, to mě opravdu hodně potěšilo," přiznává.

Školu žene kupředu ředitel. Dbá na rozvoj, zkouší novinky

Soutěž v Česku letos poprvé uspořádala společnost EDUin, zabývající se vzděláváním za podpory Nadačního fondu Karla Janečka. "Rozhodli jsme se oceňovat učitele tak, aby bylo vidět, kolik je za jejich každodenní prací úsilí," uvedl ředitel EDUinu Zdeněk Slejška. Inspirovali se mezinárodní soutěží Global Teacher Prize, která každoročně oceňuje nejlepší učitele planety. Vítěz mezinárodního kola soutěže získává milion dolarů. Letošní vítězka v Česku dostala alespoň symbolických 50 tisíc korun.

Od jiných učitelských soutěží, jako je třeba Zlatý Amos, se Global Teacher Prize odlišuje tím, že vítěze vybírá odborná porota na základě pěti kritérií. Členové poroty učitele také navštívili přímo při práci v jejich třídách. Hodnotili, jestli učitel podporuje úspěch u každého žáka, zda ve škole praktikuje inovativní formy výuky, roli hrály také reference od žáků a kolegů, jestli se učitel zapojuje také do mimoškolních aktivit, spolupracuje se zahraničními či českými vzdělávacími organizacemi či vyvíjí vlastní činnost v učitelské komunitě.

Kopecká se podílí na řadě projektů - pracuje jako lektorka kritického myšlení, vede dílny čtení, praxe studentů. Nebojí se učit v páru, organizuje řadu akcí s rodiči. Školila také ostatní učitele v Hejného matematice, odlišném způsobu výuky počtů, který její žáci milují. "Přišel s tím pan ředitel. Abych se do toho dostala, strávila jsem nad tím několik prázdnin. I když jsme ze začátku brblali, zpětně jsem hrozně ráda, že se u nás jako na jedné z prvních škol nová výuka matematiky vyzkoušela," hodnotí Kopecká.

Ředitel školy Vít Beran je v pedagogickém prostředí pojmem. Kunratická škola díky němu obvykle jako první zkouší všemožné inovativní přístupy či poznatky o vzdělávání. "Vždycky jsem dbal na rozvoj školy. Před deseti lety jsme se zapojili do projektu Pomáháme školám k úspěchu a teď nám tu vyrostli lidi, které oceňují nejen děti a rodiče," je rád Beran.

"Jana Kopecká patří k těm učitelům, kteří mají dar učit v sobě, navíc ale na sobě neskutečně pracuje a stále se rozvíjí. A nebojí se mi říct, že nesouhlasí s něčím, co navrhuji, což je také důležité," popisuje čerstvou vítězku ředitel.

 

Právě se děje

Další zprávy