Vyvlastnění: poslanci řeší problém, který neexistuje

Eliška Bártová Eliška Bártová
22. 11. 2007 12:40
Novela zákona má sloužit jen vlastnímu zájmu
Dálnice D3 v plánech
Dálnice D3 v plánech | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Praha - Někdy stačí mít pocit, že vše nepůjde tak hladce, jak by se hodilo, aby přišel nápad rovnou novelizovat zákon. Příští týden předstoupí šest poslanců před kolegy s návrhem na řešení problému, který existuje jen v jejich představách.

Novela zákona o vyvlastnění umožní, aby soudní pře o vyvlastnění nezdržovala stavbu ve veřejném zájmu. V praxi však žádný takový případ, kdy by soudní pře brzdila stavbu dálnic, neexistuje.

Zájem poslanců, převážně Jihočechů, o prosazení novely je nasnadě. Odklidit z cesty všechna - byť i hypotetická - rizika stavby dálnice D3 plánované z Prahy do jejich domoviny, na jih Čech.

Hlavně nebrzdit

Novela, kterou připravili poslanci v čele s Františkem Dědičem (ODS), je stručná. Mění pouze několik odstavců zákona.

Pokud by ji v této podobě zákonodárci přijali, mohl by investor začít budovat stavby veřejného zájmu ještě v době, kdy se majitel pozemků dožaduje svých práv u soudu.

Novela totiž ruší automatický odkladný účinek podání žaloby - přičemž se vztahuje i na případy, které již běží.

"Navrhovaná změna je odůvodněná potřebou včasné realizace veřejně prospěšných staveb," uvádí se v důvodové zprávě k novele. "Změnou dochází k vyvážení zájmu na ochraně vlastnického práva se zájmem na včasné a efektivní realizaci veřejně prospěšných staveb."

"Lidé si mohou u soudu vymoci vyšší cenu za pozemek, na kterém má stavba stát," říká poslanec Dědič. "Ale nechť při domáhání svých práv nebrzdí tu stavbu."

Tah na D3

Foto: Aktuálně.cz

Nabízí se však otázka, kolik takových brzd staveb veřejného zájmu v současné době je, že je nutné sáhnout po novele zákona, který začal platit teprve před rokem.

"V tuhle chvíli žádná stavba kvůli žalobě nestojí," řekla Aktuálně.cz tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Vše je ve stádiu vyjednávání, nepamatuji se, že bychom se do této krajní fáze v poslední době dostali."

Fakt, že problém kvůli kterému se poslanci rozhodli měnit zákon, v praxi není, potvrzuje nakonec i sám předkladatel Dědič.

"Nevím o takovém případu," říká Dědič. "Ale máme zkrátka pocit, že tuto překážku, která by mohla nastat, musíme zlikvidovat. Zvláště vzhledem k tomu, že budou muset být některé pozemky na dálnici D3 vyvlastněny, tak máme obavy o její stavbu."

Problém, který není

Boj za D3 je u poslanců z řad ODS i ČSSD předkládajících novelu, pochopitelný. Čtyři ze šesti pochází z Jihočeského kraje, do kterého má tato dálnice z Prahy vést. Dědič je dokonce společně s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) členem rady Sdružení pro výstavu dálnic D3 a R4.

"Nápad napsat novelu vznikl před třemi měsíci při jednání ve Sdružení o stavbě D3," popisuje genezi Dědič. "Většina pozemků je sice vykoupena, ale tak u desítky lidí to směřuje k vyvlastnění a hrozí, že lidé nebudou s cenou spokojení. Tušíme, že pak mohou nastat žaloby - a z toho máme velké obavy."

Dědič připouští, že impulsem k novele je dálnice, která má vést kolem města Tábor, kde je zastupitelem. "Ano, opíráme se o to, co je nám nejblíže," říká. "Ale tento problém může být analogický i pro ostatní stavby."

Nevládní organizace však vidí poslaneckou aktivitu kriticky. "Jsou pod vlivem ŘSD, chtějí rychle dostavit D3 a získat zároveň body u voličů," vysvětluje si chování poslanců Luděk Šikola z Ekologického právního servisu.

"Kromě vlastního zájmu nemají pro novelu žádné zdůvodnění: je to vyfabulovaný problém, který neexistuje."

Nebudeme čekat

František Dědič:
František Dědič: | Foto: ODS

Může však v budoucnu ulehčit pozici ŘSD. Díky novele se nebude muset příliš snažit o vyjednávání a hledání kompromisu s majiteli pozemků potřebných ke stavbám.Bude mít jistotu, že i kdyby vyvlastňovaný dal případ k soudu, mají vyhráno; stavba bude stát za každou cenu.

"Pro nás by bylo velmi dobré, kdyby ta novela prošla," potvrdila Aktuálně.cz Marie Nádvorníková, náměstkyně ředitele ŘSD, závodu Praha. "Když se nám povede vyvlastnění, nebudeme muset čekat na soud a rovnou zažádáme o stavební povolení."

I v pražském závodě však o žádné žalobě nevědí; ani si na žádnou nepamatují. "Myslím, že žádná žaloba teď stavbu D3 nezdržuje a ani nemáme avíza, že by k tomu mělo v budoucnu dojít," říká. "U rozestavěných úseků je vykoupení téměř dokončeno. K žalobám ale může začít docházet třeba jinde."

Gró zůstane

I přes zamítavé stanovisko vlády nechtějí poslanci svůj boj za novelu a D3 vzdát. "Je možné, že novelu před zasedáním sněmovny nakonec stáhneme," říká Dědič. "Ale jen proto, abychom urychlili její schválení. Zapracujeme drobné změny a pak ji hned předložíme znovu."

Podle Dědiče by se úpravy týkaly omezení pouze na liniové stavby dálnice a železnice. "Budeme ochotni předělat i část o retroaktivitě na už zahájené pře," říká. "Tedy pokud nám kolegové slíbí, že to pak schválí. Gró totiž zůstane zachováno: zrušíme odkladný účinek žalob."

 

Právě se děje

Další zprávy