Za nehodu ve Studénce dostal řidič kamionu 8,5 roku, navíc nesmí v Česku 10 let řídit

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 2. 2016 12:49
Polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj loni v červenci ve Studénce na Novojičínsku zavinil srážku s vlakem, kterou nepřežili tři lidé. Se svým kamionem vjel na železniční přejezd na červenou. Soud mu za to uložil 8,5 roku ve vězení s ostrahou a také desetiletý zákaz řízení na území ČR. Státní zástupce navrhoval 9 let. Před vynesením rozsudku řekl, že už by Sondaj nikdy neměl řídit, v posledních dvou letech byl 16krát přistižen při spáchání přestupku. Rozsudek je pravomocný.
Polský řidič kamionu Slawomir Wojciech Sondaj.
Polský řidič kamionu Slawomir Wojciech Sondaj. | Foto: ČTK

Nový Jičín - Novojičínský soud uložil polskému řidiči kamionu Slawomiru Wojciechu Sondajovi devítiletý trest ve vězení s ostrahou. Nesmí navíc 10 let řídit na území České republiky. Rozsudek je pravomocný.

Jak obžalovaný, tak i státní zástupce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání. "Soud to překvapuje, ale ne nemile," reagoval na to soudce Jaromír Pšenica. Trest má mít podle soudce i výchovnou funkci. "Dáváme najevo, že takové jednání nebude tolerováno," řekl Pšenica.

Sondaj loni v červenci ve Studénce na Novojičínsku zavinil srážku kamionu s vlakem Pendolino. Na červenou vjel na železniční přejezd, kde jej uvěznily závory. Krátce nato do kamionu narazil vlak. Tři lidé nehodu nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění.

Soudce se rozhodl pro zákaz řízení na maximálně možnou dobu. Desetiletý zákaz navrhoval i žalobce Aleš Boháč, který požadoval také devítileté vězení. "Mám za to, že obžalovaný by už nikdy neměl řídit," řekl Boháč. Podle něj si tak vysoký trest vězení zaslouží s ohledem na následky nehody, formu obhajoby i postoj, který zaujal.

Zákaz řízení platí jen na území Česka. Pokud bude odsouzený žádat o přeložení do polského vězení, může mu tamní soud zákaz řízení rozšířit i na území Polska. Soudce už dříve řekl, že obžalovaný vůbec neměl dostat řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák během posledních dvou let dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.

Červenou nikdy nesledoval

Obžalovaný postavil svou obhajobu na tom, že výstražná světla nikdy nesledoval. Tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Podle svých slov se vždy řídil výhradně závorami. "Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie," řekl během soudu Sondaj.

Ve Studénce podle něj zabezpečení nefungovalo správně. "Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet," tvrdil před soudem Sondaj.

"Jednalo se o hrubou řidičskou nekázeň," řekl soudce Jaromir Pšenica. "Doznání obžalovaného není úplné. Soud ho nepovažuje za polehčující okolnost. Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený," uvedl soudce.

Žalobce: Obhajoba Sondaje je děsivá

Podobně se před vynesením rozsudku vyjadřoval i žalobce Aleš Boháč. "Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů," řekl.

Polský řidič má za sebou řadu dopravních přestupků a dopravních nehod v Polsku i dalších zemích Evropy. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. "Včetně tamního bodového systému. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz," uvedl před vynesením rozsudku státní zástupce Boháč.

Sondaj ve svém závěrečném proslovu řekl, že se všem poškozeným omlouvá. "Nikdy bych se nechtěl nacházet ve stavu, v jakém je pan strojvedoucí. Uvědomuji si, co jsem mu způsobil, a uvědomuji si to, co mohl udělat v tak krátkém intervalu," řekl řidič.

Hrozilo mu desetileté vězení. Nejvyšší trest žalobce nepožadoval jen proto, že Sondaj dosud nebyl trestaný. Řidič čelil obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti.

Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. Podle Boháče ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.

Rychlovlak Pendolino se srazil u Studénky na Novojičínsku s nákladním autem. Nehoda si vyžádala tři oběti a 17 zraněných. | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy