VV o svých účtech: Cenu kampaně srazil magnát Soukup

Martina Machová Martina Machová
27. 5. 2010 23:00
Ve veřejných prohlášení přitom přiznávají jen desetinu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Věci Veřejné zaplatily za první čtyři měsíce své kampaně za inzerci 38,5 milionů korun. Alespoň podle dat společnosti Atmosphere, která dané období inzertní trh sledovala.

Pro sběr dat využila tištěná media, internet i informace od klíčových hráčů na poli venkovní reklamy.

Věci Veřejné přitom při každé příležitosti opakují, že celá jejich kampaň stojí deset milionů korun. Stejnou částku prý investovaly i do kampaně před loňskými zrušenými volbami. A čísla uvedená v analýze odmítají. 

„To je absurdní. Asi v tom nejsou množstevní slevy. Toto jsou odhady bez slev a my nakupujeme velmi výhodně v množstevních slevách," vysvětluje rozpor předseda Věcí veřejných Radek John.

"Řeknu vám otevřeně, že když nám někdo nabídl slevu 40 procent, tak jsme se smáli. Leden, únor, to jsou nejlevnější billboardy. Toto budou tabulkové ceny, za které nakupuje jen hlupák," dodává billboardový lídr strany.

Čistí a průhlední

Spekulace o neprůhledných účtech z kampaně Věci veřejné odmítají.

"Žádné peníze v hotovosti či netransparentní peníze u nás nejsou," brání stranu výkonný místopředseda Jaroslav Škarka, který má hospodaření na starost.

Že množstevní slevy skutečně nejsou do dat uvedených společností Atmosphere uvedeny, potvrzuje i její obchodní ředitel Tomáš Hynčica.

"Obecně platí, že monitoring pracuje výlučně s transparentními hrubými ceníkovými cenami. Započítávají se pouze ty přirážky a slevy, které definují jednotlivé ceníky médií, a které lze jednoznačně určit, například u tisku příplatek za umístění a barevnost," přiblížil metodiku monitoringu.

Nejvýhodnější Medea

Ovšem to, že čísla vzešlá z monitoringu reklamy nelze zcela přejít, dokládají starší vyjádření mediálního magnáta Jaromíra Soukupa.

"Také si necháváme tyto monitoringy dělat, a když se chceme dostat k reálné ceně, většinou dělíme dvěma," uvedl před měsícem pro Hospodářské noviny.

Redakci Aktuálně.cz následně potvrdil, že v případě krátkých intenzivních kampaní s daty lze takto nakládat. "Je to ale případ od případu. Ale například u tisku byl za rok 2008 rozdíl mezi ceníkem a skutečnými tržbami až 58 procent," dodal.

Pro Věci veřejné je právě Soukup hlavním dodavatelem. "Drtivá většina je přes pana Soukupa, protože je nejvýhodnější," potvrzuje sám předseda VV Radek John.

Pokud by platila slova Jaromíra Soukupa (že je třeba dělit sumy uvedené v obdobných analýzách dvěma), Věci veřejné za první čtyři měsíce zaplatily za kampaň 19 milionů. O devět miliónů víc, než bylo deklarováno.

Zelená zkušenost

Z analýzy společnosti Atmosphere rovněž vyplývá, že částka téměř 40 miliónů se rozpouštěla od začátku roku po měsících s téměř pravidelnou přesností, v průměru tedy po 10 milionech korun měsíčně.

Pokud by Věci veřejné pokračovaly ve stejném trendu i v květnu,  rovnala by se výsledná částka za letošní kampaň v médiích a na billboardech 25 milionům korun. Sleva za inzerci by tak byla až 60 procent oproti základním cenám. 

"U žádného klienta nemohu výši slev komentovat aniž bych od něj k tomu měl zmocnění," uvedl na adresu Věcí veřejných Jaromír Soukup.

Kolik může strana na slevách u Soukupovy agentury Medea získat, nedokážou říci ani zelení, jímž Soukup vedl kampaň při minulých volbách.

Tvrdí totiž, že jedinou "úlitbou", kterou od jeho mediální agentury získali, "bylo posečkání s platbami faktur do doby, než jim od státu přijdou dotace za volby a na provoz strany".

"Více jak šedesáti procentní slevy jsou ale hloupost," řekl Aktuálně.cz zdroj blízký tehdejšímu stranickému vedení, které se jednání účastnil.

Faktor Soukup

Nyní Zelení "véčkaře" před vstřícností Jaromíra Soukupa varují.

"Po volbách v roce 2006 totiž pokládal za samozřejmou věc, že výhodné pronájmy reklamních ploch, které zeleným ve volební kampani zajistil údajně jako sympatizant, pro něj znamenají výsadní možnost ovlivňovat rozhodování o veřejných zakázkách v kompetenci resortů řízených Stranou zelených. Když mu bylo vedením strany jednoznačně sděleno, že zelení nehodlají postupovat v zájmu lobbistů, ale svých voličů, byl Jaromír Soukup v šoku," napsal před pár dny v otevřeném dopise šéf Zelených Ondřej Liška Johnovi.

Soukup to odmítl, Liška se podle něj chce před volbami zviditelnit. "Je to výkop před volbama. On ví, že moje jméno přitáhne pozornost, nevím, co ho k tomu vede," řekl Aktuálně.cz.

Jaromír Soukup se po volbách stal náměstkem tehdejší ministryně školství Dany Kuchtové. Dnes už bývalá 1. místopředsedkyně zelených nakonec musela úřad po problémech s čerpáním evropských dotací opustit. Spolu s ní odešel i Soukup.

 

Právě se děje

Další zprávy