Porno & Tanga. Strany soutěží o Sexistické prasátečko

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
22. 10. 2013 19:30
LEV 21 a piráti lákají voliče sexistickou reklamou s nahými ženami
Kalhotkový billboard LEV 21 se nelíbí předsedovi strany Jiřímu Paroubkovi.
Kalhotkový billboard LEV 21 se nelíbí předsedovi strany Jiřímu Paroubkovi. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Polonahá těla a dvojsmyslné slogany dostaly letos hned dvě strany do ankety Sexistické prasátečko. Kontroverzní billboardy mezi nominované vynesly piráty a  a LEV 21.

"Nic neskrýváme," hlásají plakáty strany LEV 21 s fotografií ženských nohou se staženými kalhotkami. Na druhé verzi plakátu pak žena drží svlečenou podprsenku. Předseda LEV 21 Jiří Paroubek kvůli nevhodnému plakátu pohrozil odchodem z vedení strany.

"Strana zvolila velmi levný motiv odhaleného ženského těla bez souvislosti s propagovaným produktem - pokud to tedy není nepovedený pokus, jak propagovat kvóty pro ženy v politice," komentovala billboard Petra Havlíková z občanského sdružení Nesehnutí, které pořádá anketu o nejvíc sexistickou reklamu.

Mezi nominované se dostaly také plakáty České pirátské strany. Na jednom z nich nahá slečna slibuje, že "ubrání vaše porno". Mladý námořník - ten ovšem nahý pouze do půl těla - zase nabízí transparentní politiku.

Foto: Česká pirátská strana

"Rozhodně to mnohé svědčí o současné politické kultuře a společenské náladě - pokud politická strana považuje za vhodné propagovat se tímto způsobem, je to zajímavým signálem, protože na politiky jsou kladeny větší morální nároky. I když je nedodržují," dodala Havlíková.

Politické strany by se tak mohly zařadit po bok minulých vítězů, mezi které patří stavební společnost inzerující vedle obřího poprsí nápis "postavíme vám ho" nebo nahá žena nabízející úvěry s otázkou, zda "potřebujete píchnout".

Spory u lvů

Předseda LEV 21 Jiří Paroubek, který ve volbách nekandiduje, pro server Blesk.cz řekl, že s použitím této reklamy nesouhlasí a považuje ji za sexistickou a hloupou.

"Je mi to líto, ale takto se volební kampaně nedělají, a pokud by i ta příští do Evropského parlamentu byla dělána takto diletantsky, tak nejenže bych nekandidoval, ale nebyl bych ani předsedou," řekl serveru Paroubek.

Foto: Aktuálně.cz

Jeho spolustraníci ale kalhotkový billboard obhajují. "Stojíme si za tím. Vyjádření pana Paroubka nebudeme komentovat," řekl Marek Benda.

Cílem prý bylo upozornit na stranu a zaujmout voliče. "A to se podle všeho povedlo. Jestli je to sexistické? To neřeším," dodal.

Na kontroverzním materiálu se neshodnou ani členové pirátů. "Jde o akci členů ze severní Moravy, ne o oficiální materiál. Já s tím ztotožněná nejsem a zdá se mi to přes míru. Ale nejsme centralizovaná strana a nechceme členům a priori něco zakazovat," myslí si místopředsedkyně strany Lenka Wagnerová.

Jiný z kandidátů strany Petr Kopač se podle svého blogu nedomnívá, že jde o sexismus, protože pro kampaň byly použity ženské i mužské modely. "Jestli se to někomu nelíbí, jeho věc, nemusí se na to dívat. Ale od nás rozhodně puritánství a konzervatismus čekat nemůžete," píše Kopač.

Po sociálních sítích také koluje údajný leták Strany zelených zobrazující mladou ženu se starším mužem, doplněný o nápis "Dopřejte si třiadvacítku s radostí". Zelení, kteří jdou do voleb s číslem 23, se od něj distancují.

"Vylučuji, že by se na tom strana podílela. Jsme známí naším přístupem k rovnosti příležitostí a odmítáním sexismu. Jde o pokus nás poškodit," řekl deníku Aktuálně.cz předseda strany Ondřej Liška s tím, že z materiálu je na první pohled jasné, že není z dílny zelených.

V minulosti podobně kontroverzní předvolební materiály použily Věci veřejné. Několik kandidátek se usmívalo z billboardů v plavkách a nafotilo kalendář ve spodním prádle.

Vít Bárta představil několik plakátů s polosvlečenými něho nahými ženami, které varovaly před exekucemi nebo vyzývaly ke konzumaci kvalitních potravin. "Já jsem se snažil pro to téma získat zejména mladou generaci. Přiblížit jí politiku a palčivá témata," komentoval to Bárta. 

 

Právě se děje

Další zprávy