reklama
 
 

Průzkum k eurovolbám ukazuje nebývalý zájem voličů. Malé strany zatím neuspěly

25. 4. 2019 16:02
Pokud by se volby do Evropského parlamentu konaly o měsíc dříve, volební účast by byla 27 procent. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Při minulých volbách v květnu 2014 přitom využilo svého práva vybrat si europoslance jen 18,2 procenta Čechů.

Největší podporu má hnutí ANO, hlas mu chce dát 28 procent voličů. Preference ODS dosáhly v dubnu 12 procent, pirátů 10,5 procenta a komunistů deset procent. Sociální demokraty by volilo 8,5 procenta lidí. Podpora SPD, koalice Starostů s TOP 09 i lidovců se pohybuje kolem pěti procent.

Jedno procento dotázaných si vybralo Demokratickou stranu zelených -  ZA PRÁVA ZVÍŘAT (DSZ), ostatní kandidující strany zatím přesvědčily jen minimum voličů. Přibližně deset procent respondentů, kteří pravděpodobně dorazí k volbám, ale zatím neví, komu dají svůj hlas.

Zveřejněné voličské preference nejsou podle CVVM předpovědí výsledků hlasování, nelze je přímo srovnávat s reálným volebním výsledkem a ani pomocí nich nelze odhadovat pravděpodobnost vstupu do parlamentu či počet získaných mandátů. Poskytují pouze informaci o rozložení voličské podpory, uvedli analytici.

Z hlediska témat důležitých pro rozhodování u voleb převládá mezi respondenty důraz na domácí témata (35 procent) oproti tématům týkajícím se EU (deset procent). Nejčastěji zmiňovaným tématem jsou běženci a migrace (15 procent), další účastníci průzkumu uváděli například hájení národních zájmů, situaci kolem brexitu, životní prostředí či kvalitu potravin.

Vysoký podíl odpovědí nevím, který činil 27 procent, i tematická roztříštěnost podle autorů průzkumu naznačují, že potenciální voliči zatím v předvolební kampani nezaznamenali žádné jednotící téma.

Zvolte si svou budoucnost. Oficiální pozvánka k volbám do Evropského parlamentu 2019

Video: Evropská unie |  03:19

autor: ČTK | 25. 4. 2019 16:02

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama