Vojenský historický ústav získal vodního buvola, symbol vyloďovacích operací 2. světové války

ČTK ČTK
19. 10. 2016 16:46
Vojenský historický ústav získal v dražbě od rušeného francouzského Tankového muzea v Normandii americký obojživelný pásový transportér LVT 4, jemuž se přezdívá "vodní buvol". Jde o dnes již vzácné vozidlo, které se podílelo na řadě zlomových operací druhé světové války. Stroj byl schopný přepravit až 24 plně vyzbrojených vojáků nebo 4 tuny nákladu. Ústav za něj zaplatil více než 800 tisíc korun. Veřejnosti bude představen příští rok na jaře.
Americký obojživelný pásový transportér LVT 4, jemuž se přezdívá "vodní buvol".
Americký obojživelný pásový transportér LVT 4, jemuž se přezdívá "vodní buvol". | Foto: ČTK

Praha – Vojenský historický ústav koupil v dražbě americký obojživelný pásový transportér, který spojenci používali při vyloďování za druhé světové války. Oznámil to ve středu Andrej Halada z tiskového oddělení VHÚ.

"Vodní buvol", jak se vozidlu LVT 4 přezdívá, koupil VHÚ v dražbě od rušeného francouzského Tankového muzea v Normandii. "Zúčastnily se jí stovky soukromých sběratelů i zástupců muzeí z celého světa. Vzhledem k mimořádnosti této události se poprvé ve své historii zúčastnil zahraniční dražby rovněž Vojenský historický ústav Praha," poznamenal Halada.

Podle ředitele Odboru muzeí VHÚ Michala Buriana získal ústav do sbírky dnes již velmi vzácné vozidlo, které se podílelo na řadě zlomových operací druhé světové války. "Stalo se doslova symbolem vyloďovacích operací druhé světové války a počátku studené války," poznamenal.

Americká armáda používala vozidlo hlavně na tichomořském bojišti, poskytnuto bylo i britské nebo sovětské armádě. Podílelo se tak i na operacích v Evropě, třeba na přechodu přes Rýn, Labe či Odru. Podle Buriana LVT stálo na počátku konstrukce specializovaných vozidel pro obojživelné operace, která jsou dodnes vyvíjena.

Stroj byl schopen přepravit až 24 plně vyzbrojených vojáků nebo 4000 kilogramů nákladu. Poháněl jej stejný motor, který byl používán v tancích Stuart. Na silnici dosahoval rychlosti 32 kilometrů v hodině, ve vodě o 20 kilometrů méně.

VHÚ za vozidlo zaplatilo 30 tisíc eur (asi 810 tisíc korun). Zájem mělo i o další dražené exponáty, jejich cena se ale podle Buriana vyšplhala "zcela mimo možnosti českého muzea a v řadě případů i mimo reálnou hodnotu" předmětů.

Získaný stroj VHÚ dopravilo za spolupráce se 14. plukem logistické podpory z Pardubic v minulých dnech do muzea v Lešanech. Přes zimu jej čeká základní údržba a veřejnosti bude představen příští rok na jaře.

 

Právě se děje

Další zprávy