Vnitro chybuje v dotacích pro neziskovky, zjistil NKÚ

Domácí ČTK Domácí, ČTK
6. 5. 2013 11:38
Resort neumí vyhodnotit účelnost dotací pro organizace zaměřené na sport
Nejvyšší kontrolní úřad.
Nejvyšší kontrolní úřad. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministerstvo vnitra není schopno vyhodnotit účelnost dotací pro neziskové organizace zaměřené na tělesnou výchovu a sport, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

V některých případech ministerstvo vyplatilo dotace v rozporu s pravidly, sdělila v pondělí mluvčí úřadu Olga Málková.

Mluvčí vnitra Vladimír Řepka zdůraznil, že pochybení byla formálního charakteru a ministerstvo je napravilo ještě před kontrolou NKÚ.

NKÚ kontroloval poskytování, čerpání a vyúčtování dotací, které ministerstvo vnitra vyplácelo nestátním neziskovým organizacím v letech 2009 až 2011. Prověřil dotace za víc než 80 milionů korun.

"U programů zaměřených na tělesnou výchovu a sport si ministerstvo nestanovilo žádná kritéria, podle kterých by mohlo vyhodnotit, jestli neziskové organizace vynaložily dotace hospodárně, účelně a efektivně," sdělil úřad.

Nedodržování termínů

Některá zjištěná pochybení jsou podle NKÚ spíše formální, jiná by mohla vést k porušení rozpočtové kázně, a to zejména u příjemců dotací.

Ministerstvo vnitra podle NKÚ často formálně porušovalo vládou schválené zásady pro poskytování dotací. Nedodrželo termín pro zveřejnění seznamu neúspěšných žadatelů a seznam úspěšnosti jednotlivých projektů nezveřejnilo vůbec. Nedodrželo ani závazný termín pro stanovení výše poskytnuté dotace, uvedl NKÚ.

Nedodržování termínů ministerstvo podle NKÚ navíc tolerovalo u příjemců dotací. Například Unie tělovýchovných organizací Policie České republiky nebyla schopna doložit, kdy ministerstvu předložila zprávy o své činnosti za roky 2009 a 2010. V roce 2011 předložila tuto zprávu po závazném termínu.

"V UNITOP ČR proběhlo v uvedených letech několik finančních kontrol, které neshledaly žádné rozpory v hospodaření. Dotace byly využity na veřejně prospěšné programy, které umožňují soustavné a každodenní zvyšování kondice příslušníků a dalších členů ve sportovních klubech úspěšných na mezinárodních a národních mistrovstvích," napsal mluvčí vnitra.

Kontroloři odhalili nedostatky také u jiných příjemců dotací. Například Poradna pro integraci, která působí v Praze a v severních Čechách, čerpala dotace na rok 2009 v rozporu s pravidly programu. Dostala 60 000 korun, přestože žádosti o dotace podložila dvěma staršími smlouvami, a neměla tedy na tuto dotaci nárok. "Ani ministerstvo nemělo tuto částku vyplatit," uvedl NKÚ.

U ministerstva NKÚ prověřil dotace za 52,1 milionu korun, u jejich příjemců pak za téměř 32 milionů korun. Kontrola se soustředila na programy zaměřené vedle sportu a tělesné výchovy také na vzdělávání a lidské zdroje, na zahraniční aktivity, na projekty na podporu azylantů a migrantů a na podporu složek integrovaného záchranného systému.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy