reklama
 
 

Vláda Topolánka a Šloufa. Jak Lukoil tiše ovládl byznys

20. 1. 2010
Pobočka ruského gigantu získala zakázky na letišti v Praze i Ostravě
Doporučujeme

Praha - Nikoli za Zemanovy vlády, ale teprve s nástupem ministrů Mirka Topolánka začal ruský naftařský kolos Lukoil s někdejším aparátčíkem Miroslavem Šloufem v zádech prosazovat své zájmy na tuzemském trhu.

Dnes například dodává už téměř polovinu veškerého leteckého paliva pro státem ovládanou společnost ČSA na pražském letišti.

Jako dodavatel pohonných hmot Lukoil expandoval také na ostravské letiště v Mošnově, je spojován s dodávkami pro státní hmotné rezervy a snaží se vstoupit do státní společnosti Mero, strategického správce ropovodů.

Jak zjistil deník Aktuálně.cz, zástupcům ruské společnosti se podařilo dostat do těsné blízkosti politiků. A to zejména přes jednoho ze svých tuzemských emisarů, podnikatele Martina Nejedlého.

Jinak také Šloufova letitého obchodního partnera (mimochodem společně nyní financují snahu Miloše Zemana získat ve volbách poslanecký post).

Političtí přátelé

Nejedlého pojí přátelský vztah především s Topolánkovým ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Podnikatel dokonce strávil na podzim dovolenou v Řebíčkově vile v Toskánsku.

Reportéři Aktuálně.cz zachytili Nejedlého s manželkou a přáteli přímo v Monte Argentariu, letovisku, v němž loni trávil ve společnosti lobbistů a byznysmenů svou dovolenou i Mirek Topolánek.

Byl to přitom právě Řebíček, kdo řídil ministerstvo dopravy na konci října 2007, v době, kdy Nejedlého společnost Lukoil Aviation Czech získala zakázku na dodávky pro státní aerolinky na Ruzyni. (Jen na okraj: firma vznikla pouhý měsíc před tím.)

Řebíček měl coby ministr vliv na personální obsazení dozorčí rady ČSA a také v době před uzavřením smlouvy jednal s představitelem Lukoilu.

Řebíček ale odmítá, že by měl na sjednání zakázky jakýkoliv podíl, svůj vliv na aerolinky označuje jen za formální. "Jen proto, že jde o resort dopravy, existuje letitá neformální dohoda, že několik členů dozorčí rady navrhuje ministr dopravy. A dozorčí rada, jak známo, firmu neřídí, " napsal v SMS korespondenci.

Rada, odhad, vhled

Společnost ČSA potvrdila, že Lukoil se stal dodavatelem paliva ve výběrovém řízení. A to díky nabízené ceně. Z informací Aktuálně.cz nicméně vyplývá, že právě Nejedlý se Šloufem za zakázku silně lobovali.

Nejedlý se s médii nebaví, na žádosti o rozhovor a zanechané vzkazy nereagoval. Miroslav Šlouf, v jehož kancelářích sídlí Nejedlého firmy, byl o něco sdílnější. Potvrdil, že Lukoilu radí, a to i v době, kdy se ucházel o zakázku na Ruzyni.

"Nemám s nimi uzavřenou smlouvu, ale přispívám panu Nejedlému radou, odhadnutím situace, vhledem do problematiky," popsal Šlouf svoji roli.

Kdo čerpá z rezerv?

Společnost Lukoil je poslední tři roky spojována i se státními hmotnými rezervami, které schraňují mimo jiné benzín a ropu pro případ jakékoli krize. Státní hmotné rezervy sice nakupují pohonné látky od prostředníků, několik na sobě nezávislých zdrojů ale Aktuálně.cz potvrdilo, že za některými z překupníků fakticky stojí Lukoil.

Ty samé informace získali i poslanci z kontrolního výboru, kteří se nákupem pohonných hmot ve správě rezerv zabývají. Ani oni ale důkazy v ruce nemají, dodavatelé zůstávají skryti za překupníky. "Samozřejmě takové informace v prostředí kolují, ale ověřit to neumíme," uvedl poslanec Libor Ježek.

Firma Lukoil veškeré dotazy Aktuálně.cz ohledně svých aktivit v Česku ponechala bez komentáře.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama