Ministerstvo školství zatím nemá peníze na inkluzi. Asistenty a pomůcky přitom dětem zaručuje zákon

Markéta Hronová Markéta Hronová
Aktualizováno 5. 6. 2017 13:10
Stamiliony navíc, které si vyžádá společné vzdělávání dětí, tedy takzvaná inkluze, vláda pro ministerstvo školství zatím neschválila. Děti ale mají na podpůrná opatření, jako je asistent pedagoga či speciální pomůcky, ze zákona nárok. Vláda minulý týden odmítla peníze vydat, v pondělí nárok dětí na tato opatření uznala a uložila ministerstvu školství, aby společně s ministerstvem financí peníze našlo. Finance navíc jsou potřeba i kvůli tomu, že poradenská zařízení dětem přidělují asistenty či pomůcky ve větší míře, než se odhadovalo.
Ministerstvo školství zatím pro příští rok nemá peníze na inkluzi ve školách.
Ministerstvo školství zatím pro příští rok nemá peníze na inkluzi ve školách. | Foto: iStock

Praha - Od září ve školách opět přibude asistentů či pomůcek pro handicapované či mimořádně talentované žáky, peníze na ně ale chybí. Vláda minulý týden 400 milionů korun navíc na podpůrná opatření do škol zamítla.

Dětem je přitom zaručuje zákon o inkluzi, který platí od minulého školního roku a má podpořit společné vzdělávání běžných školách jak pro vysoce nadané žáky, tak pro ty, kteří trpí různými poruchami učení, fyzickým či lehkým mentálním postižením.

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) u středečního jednání vlády nebyla, protože v tu dobu hájila kariérní řád pro učitele v Senátu. "Každé ministerstvo mělo nějaký požadavek navíc, celkem jich bylo za 100 miliard korun. Kdybychom je všechny uznali, nebyl by schodek rozpočtu 50, ale 150 miliard," vysvětloval zamítnutí mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Proti bylo také ministerstvo pro místní rozvoj, argumentovalo tím, že se peníze dají získat z evropských fondů.

Ministryně Valachová ale hned v pondělí udeřila na vládu, aby peníze našla. "Ta uznala nárok dětí na tyto peníze a uložila ministerstvu školství a financí, aby našla společné řešení a informovala o něm vládu," informuje Valachová na Twitteru. Podle ministryně jsou peníze navíc potřeba na logopedy, odborníky, kteří umějí pracovat s dětmi s dysgrafií či dyslexií a také na nadané děti, s kterými se do loňského roku vůbec nepočítalo. "Nároky jsou nové a je těžké je upřesňovat, ale také ohlídat," uvedla Valachová.

Nová inkluze

Peníze pro všechny
Od loňského září začal platit takzvaný proinkluzivní zákon, který zaručuje podporu všem dětem se zvláštními vzdělávacími potřebami, například dětem s vadou zraku nebo lehkým mentálním postižením. Aby ji mohly získat, musí je pedagogická centra nebo pedagogicko‑psychologické poradny znovu vyšetřit. Na podporu, kterou doporučí poradna, má pak dítě ze zákona nárok. To dříve neplatilo. Například asistent pedagoga, který se takovým dětem věnoval, byl ve školách mnohdy jen na zkrácený úvazek, protože na něj nebyly peníze. Na přechod ze starého do nového systému mají školy i odborná pracoviště ještě rok.

Názory se liší
O podpoře zařazování postižených dětí do běžných škol se vedly dohady. Přestože už velká část dětí s problémy v běžných třídách byla, část speciálních pedagogů s tím nesouhlasila, protože péče v praktických školách je podle nich pro tyto děti lepší. Loni v září nově přešlo z praktických škol do běžných základních škol 205 dětí.

Zdroj: Markéta Hronová

Zákon garantuje podporu dětem s handicapem či mimořádným nadáním, pokud jim ji doporučí psycholog či jiný odborník při vyšetření v pedagogicko‑psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém centru. 

Ministerstvo počítalo s tím, že se vyšetření rozloží do dvou let, během nichž se má novinka zavádět. Jenže rodiče i děti měli o podporu velký zájem a rychle naplnili školská pracoviště. Ta mezi ně rozdělila velké množství pomůcek či asistentů, na které teď chybí peníze.

O pomůcky i asistenty je zájem. Systém byl podfinancovaný

"Je logické, že školy i rodiče chtěli dětem zajistit pomoc co nejdříve. Dokazuje to, jak byl systém dosud podfinancovaný," říká Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. 

Možnost získat pomůcku či asistenta školy láká, zvlášť když je teď snadnější než dřív. Objevily se i případy, kdy toho chtěla škola zneužít. "Většina kolegů k tomu přistupuje hospodárně, ale jedna škola v Královéhradeckém kraji naléhala na poradenské zařízení, aby téměř každému žákovi doporučovala jako podpůrné opatření tablet," řekla už dříve Jana Zapletalová, náměstkyně Národního ústavu pro vzdělávání, která má inkluzi na starost. 

Česká školní inspekce začne od června zjišťovat, jestli poradenská pracoviště nové pravomoci nezneužívají. "Hlavní vlna kontrol proběhne v příštím školním roce," uvedl náměstek vrchního školního inspektora Ondřej Andrys.

"Pokud vláda schválila zákon s tím, že na něj budou potřeba nějaké peníze navíc, je nefér, že teď nechce finance poskytnout," říká Laurenčíková. Vzhledem k tomu, že zákon dětem podpůrná opatření zaručuje, bude muset ministerstvo školství peníze najít i v případě, že se je nepodaří získat ze "společného" vládního balíku. V tom případě je bude muset hledat ve vlastním rozpočtu.

O takzvaném proinkluzivním zákonu se vedly bouřlivé diskuse. Kritici v čele s Asociací speciálních pedagogů upozorňovali, že peníze mohou chybět, ministerstvo školství je však uklidňovalo, že prostředky zajistí. Varovali také před tím, že se výuka ve třídách zhorší, to se ale zatím nepotvrdilo. 

 

Právě se děje

Další zprávy