Vláda požádala, aby poslanci novelu projednali ve zrychleném procesu. "Je třeba, aby sněmovna zaujala rychlé stanovisko, aby nejistota byla odstraněna," řekl Plaga novinářům po jednání vlády. Podle něho jde o studenty a jejich rodiče.
Od jara 2021 by se podle návrhu novely školského zákona měla státní maturita omezit také jen na didaktické testy. Ústní a písemné zkoušky z jazyků by se měly přesunout ze státní úrovně zpět do škol. Dál by měla zůstat možnost výběru povinné maturity z matematiky, nebo cizího jazyka. Novela počítá podle Plagy také s dvěma úrovněmi obtížnosti zkoušky z matematiky.
Dosud platná norma počítá se zavedením povinné maturity ze tří předmětů - tedy češtiny, cizího jazyka i matematiky - na gymnáziích a lyceích od jara 2021. Ve svém původním návrhu z konce února chtělo ministerstvo posunout tento termín na jaro 2022, kdy měla povinnost začít platit pro většinu ostatních maturitních oborů. V současnosti dělají všichni maturanti státní zkoušku z češtiny a vedle ní si většina vybírá cizí jazyk.
Učitelé dostanou přidáno o osm procent, potvrdil Babiš
Platy učitelů v příštím roce vzrostou o osm procent v tarifní složce, na pohyblivou složku platu půjdou dvě procenta z celkového navýšení. Po středečním zasedání vlády o tom informovali ministr školství Robert Plaga a premiér Andrej Babiš (oba ANO).
Ministerstvo práce a sociálních věcí připraví patřičné nařízení. "Už není o čem jednat," uvedl Babiš na dotaz, zda považuje vyjednávání se školskými odbory za uzavřené.
Odbory požadují zvýšení základu platu o deset procent. Jsou kvůli tomu ve stávkové pohotovosti. Zaměstnavatelé jejich požadavek podpodpořili.
Vláda počítá se zvýšením sumy na platy učitelů o deset procent, tedy o 11 miliard korun. Plaga navrhoval, aby se tarify zvedly všem stejně o 2700 korun a zbývající čtvrtina peněz se využila na odměny. Podle odborů by toto přidávání ve srovnání s jejich požadavkem bylo výhodné pro 23 000 vyučujících v nižších platových třídách, kolem 142 200 pedagogů by dostalo méně. Zatímco pevné navýšení by pomohlo především mladším pedagogům, percentuální růst zajistí vyšší ohodnocení i starším učitelům.