Vezete dítě bez sedačky? Od května za dva body

Pavel Baroch
1. 5. 2008 8:40
Skončily výjimky pro děti v autech

Praha - Za poslední dva roky zemřelo při dopravních nehodách třicet dětí v autě. Možná jich mohlo být až o polovinu méně. Třináct z usmrcených dětí totiž v době srážky nesedělo připoutaných v bezpečnostní sedačce.

Umožňovala to v tomto směru benevolentní pravidla silničního provozu. Poslanci sice od července 2006 rozšířili povinnost používat takzvané dětské zádržné systémy z dálnic na všechny silnice, jenže zároveň schválili tolik výjimek, že bylo prakticky možné nadále vozit děti bez sedaček. Stačilo se například vymluvit na to, že vezu svého potomka do školy, na sportovní utkání nebo do divadla, a nejet rychleji než 70 kilometrů v hodině.

Výjimky skončily posledním dubnovým dnem. Od května 2008 není možné vozit dítě jinak než v bezpečnostní sedačce, ty větší na podsedáku a připoutané pásem.

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Trest? Body a možná i pokuta

Policie sice neoznámila, že by se prvním květnovým dnem spustila masivní kontrolní akci zaměřenou právě na autosedačky. Ovšem právě počátkem měsíce bude policistů na silnicích více - sváteční dny jsou vždycky rizikové.

Je tedy pravděpodobné, že kromě rychlosti či alkoholu budou hlídky kontrolovat i používání dětských sedaček.

"Jsou za to dva trestné body," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Kromě toho hrozí řidiči i bloková pokuta až do výše dvou tisíc korun. "Teoreticky to mohou policisté vyřešit domluvou, ale trestným bodům se motorista nevyhne," dodal Hanzelka.

Ve správním řízení pak může úřad vyměřit řidiči pokutu mezi 1,5 a 2,5 tisíci korunami.

Bodový systém autosedačkám pomohl

Ačkoli "šikovní" řidiči se dva roky mohli používání autosedaček pro své děti mohli vyhýbat, ze zkušeností Centra dopravního průzkumu vyplývá, že bodový systém zavedený od července 2006 většímu bezpečí dětí pomohl.

Co říká zákon

  • Děti do tří let se musí vozit výhradně v autosedačce, starší děti se musí poutat.
  • Dokud dítě neměří přes 150 centimetrů a neváží víc než 36 kilogramů, nesmí sedět na přední sedačce.
  • V autech bez pásů na zadních sedadlech se děti do tří let nesmí vozit vůbec.

Mnozí rodiče dětské sedačky nakoupili právě kvůli obavě, že dostanou trestné body.

"Ti, kteří po červencové novele zákona o silničním provozu zakoupili dětské sedačky, toto vybavení nezahodí. Trvalá kontrola a informační kampaně, které účastníky silničního provozu ujistí, že jejich používání je v jejich vlastním zájmu, tento trend vhodně upevní a podpoří," konstatovala Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Zkušenosti ukazují, sedačky nejlépe ochrání dítě především při rychlosti do osmdesáti kilometrů v hodině. "Jediný bezpečný způsob přepravy dětí je v autosedačce," potvrdil Václav Špička, který se bezpečností silničního provozu zabývá ve sdružení Autoklub.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 minutami

Kanoista Fuksa a kajakářka Paloudová na MS postoupili přímo do finále kilometru

Kanoista Martin Fuksa postoupil do finále mistrovství světa na 1000 metrů. Rozjížďku díky výbornému závěru vyhrál a získal jedinou přímou postupovou pozici. Nemusí tak vpodvečer absolvovat semifinále. Tomu se vyhnula také kajakářka Anežka Paloudová, které stačilo třetí místo v rozjížďce. Přes rozjížďku a semifinále postoupil do finále dvoustovky deblkajak Štěpánka Sobíšková, Barbora Galádová.

Letošní dvojnásobný mistr Evropy a pátý muž olympijského závodu Fuksa po hrách v Tokiu pracoval na rychlosti, ale ani v rozjížďce neodstartoval nejlépe. Němec Conrad Scheibner v polovině trati vedl před českým reprezentantem o více než sekundu. Zhruba 300 metrů před cílem ale Fuksa mohutně nastoupil a jeho útok byl zničující. Dostal se výrazně před Scheibnera, který pak viditelně šetřil síly na semifinále. Ani Fuksa nemusel jet poslední metry naplno.

Paloudová dojela ve druhé rozjížďce za Maďarkou Alidou Gaszovou a Britkou Lizzie Broughtonovou a s přehledem uhájila postupovou třetí pozici. Stejně jako Fuksa se tak může těšit na sobotní finále.

V sobotním finálovém programu se představí rovněž kajakářky Sobíšková a Galádová. Měly na dvoustovce blízko k postupu už z rozjížďky, kde dojely čtvrté se ztrátou osmnácti setin na postupovou třetí příčku. V semifinále měly štěstí v těsném dojezdu, když skončily druhé. Rozdíl mezi druhým a nepostupovým čtvrtým místem byl jen tři setiny. Společně budou usilovat o postup ještě na pětistovce.

V dobré formě se ukázal také čtyřkajak, do něhož společně s Jakubem Špicarem, Danielem Havlem a Janem Vorlem usedl bronzový olympijský medailista z deblkajaku Radek Šlouf. Česká posádka výborně zvládla především druhou polovinu rozjížďky na 500 metrů a předčili ji jen Maďaři s olympijským šampionem ze singlkajaku Bálintem Kopaszem. Od přímého postupu Česko dělilo 27 setin sekundy. Semifinále je čeká v pátek.

Semifinále pojedou i kajakář Jakub Zavřel na kilometru, kanoistka Denisa Řáhová na pětistovce a deblkajak Tomáš Sobíšek, Jakub Brabec na kilometru. Vypadly kanoistky Martina Malíková a Jana Zetek, které v semifinále deblu na 500 metrů dojely s velkým odstupem poslední.

Zdroj: ČTK
před 4 minutami

Salač se v MS posune do kategorie Moto2

Motocyklový jezdec Filip Salač se v příští sezoně posune v mistrovství světa do vyšší kategorie Moto2, podepsal roční smlouvu s týmem Gresini Racing. Devatenáctiletý český reprezentant aktuálně závodí třetí rok v kategorii Moto3. Dohodu o novém angažmá potvrdil prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

Rodák z Mladé Boleslavi debutoval v MS v roce 2018, v další sezoně začal v šampionátu jezdit pravidelně. Jeho nejlepším výsledkem je druhé místo z letošní Velké ceny Francie v Le Mans, v průběžném pořadí mu patří 17. místo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy