Velký plán padl, omezení na D1 zasáhnou i zimní provoz

Petr Holub
1. 11. 2013 5:30
Právě dnešek měl být dnem, kdy stavaři uvolní prostor pro zimní údržbu. Ale není to tak
Foto: Radek Pecák

Praha - Dopravní omezení na dálnici D1 nekončí, i když právě dnešek (pátek 1. 11. 2013 - pozn.red) měl být dnem, kdy stavba uvolní na nejvytíženější české komunikaci prostor pro zimní údržbu.

Zatímco řidiči musí kvůli bezpečnosti používat zimní pneumatiky, na třiceti kilometrech D1 budou pokračující práce nezbytné zimní údržbě překážet. Ředitelství silnic a dálnic zatím neví, kdy omezení skončí. "Bude to v závislosti na postupném ukončování stavebních prací v průběhu listopadu," uvedl mluvčí Jan Studecký.

Modernizace D1 tím porušuje pravidla ze zadávací dokumentace a bezpečnost provozu ohrožuje víc, než se plánovalo.

Se sněhem se nepočítá

Přípravné práce pro rekonstrukci D1 dosud pokračují na všech čtyřech opravovaných úsecích. Pravidelné zprávy Ředitelství silnic a dálnic informují, že se v příštích dnech bude jezdit ve zúžených pruzích maximálně osmdesátkou, v úseku Lhotka - Velká Bíteš se bude přejíždět středový pás.

Tím byla porušena nejen zadávací dokumentace, ale také slib exministra dopravy Zbyňka Stanjury i bývalého šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, kteří na jaře před zahájením oprav tvrdili, že se v zimním období od listopadu do března na D1 stavět nebude. Menší úpravy sice mohou probíhat i v listopadu a březnu, neměly by však překážet tomu, aby se na dálnici mohlo opět jezdit stotřicítkou.

Úpravy by především neměly překážet zimní údržbě. Například velké radlice nemohou během oprav odklízet sníh, protože by se dostaly do kolize s kužely, které ohraničují zúženou vozovku a přejezdy středového pásu.

Zpoždění dva měsíce

Dokumenty projekční firmy Pragoprojekt předpokládají, že se modernizace jednotlivých úseků uskuteční v pěti etapách.

Ve třech proběhnou během čtyř měsíců přípravné práce včetně likvidace nadjezdů, provizorního rozšíření vozovky a výměny kanalizace ve středním pásu. Právě tyto práce probíhají už šestý měsíc a stále nejsou u konce. Pět měsíců od listopadu do března měla proběhnout zimní technologická přestávka, zbylých sedm měsíců od dubna dojde k výměně vozovky. Vlastní stavební práce tedy měly překážet provozu 11 měsíců.

Pragoprojekt popsal, jak má být zajištěn provoz během zimy, a mimo jiné zdůraznil: "Po dobu zimního období bude ve středním dělicím pásu osazeno stabilní nebo dočasné záchytné bezpečnostní zařízení (svodidlo) s úrovní zadržení minimálně H1."

Mluvčí Studecký připouští, že svodidlo bude osazeno někdy během listopadu, až stavbaři dokončí práce. O zimní údržbě se budou Střediska správy a údržby dálnice domlouvat se stavebními firmami. "O koordinaci probíhají v těchto dnech vyjednávání," dodal mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy