reklama
 
 

Velká válka vysavačů: Dealeři kradli klienty konkurenční firmě, dostali podmínku

14. 9. 2015 15:05
Dva dealeři drahých vysavačů Rainbow, které stojí takřka sto tisíc korun, přešli ke konkurenční firmě a vzali s sebou i databáze zákazníků. K nim se pak objednali na servis a začali jim tvrdit, že jejich vysavače jsou porouchané a oprava by stála příliš peněz - a nabízeli jim vysavače svého nového zaměstnavatele. Soud je potrestal podmínkou a pokutou. Proces kromě toho naznačil, jak jsou drahé vysavače výnosné pro prodejce.

Praha - Neobvyklý spor uzavřel v pondělí Vrchní soud v Praze, když potrestal dvojici podomních prodejců obžalovaných z nekalé soutěže. A současně poodhalil roušku toho, jak výnosný je pro prodejce obchod s drahými vysavači.

Hlavním předmětem sporu totiž byly vysavače konkurenčních značek Hyla a Rainbow. Ty nejsou zrovna levné – první přijde v průměru na 45 tisíc, druhý je ještě o dvacet tisíc dražší. A vysoká je pochopitelně i provize za jejich prodej.

A právě vidina vysoké provize zřejmě oba prodejce Pavla Černého a Jiřího Knížka dovedla až před soud s obžalobou, že klamali zákazníky a poškodili firmu R, která vysavače Rainbow do Česka dováží.

Od soudu nakonec odešli s víceméně symbolickými tresty – první dostal osmnáctiměsíční podmínku a druhý pak třicetitisícovou pokutu. “Vyvolávali nebezpečí záměny a způsobili újmu jiným soutěžitelům,“ uvedl soudce Pavel Zelenka, který případ, který se táhl před soudy více než dva roky, uzavřel.

Mírně tak změnil verdikt prvoinstančního soudu, který dal Černému původně roční a Knížkovi pak šestiměsíční podmíněný trest.

Oprava by byla drahá

Pavel Černý a Jiří Knížek začínali jako prodejci vysavačů Rainbow. Poté však přešli ke konkurenční značce Hyla. S sebou si přitom odnesli seznamy klientů původního zaměstnavatele. K těm se pak objednávali na revizi jejich vysavačů a zpravidla nalezli nějakou závadu. Doporučili jim proto, aby si koupili nový vysavač, tentokrát značky Hyla. Oprava stávajícího Rainbow by prý byla příliš drahá.

"Ubezpečil mě, že je to výrobek pod stejnou firmou. Já mu uvěřila, protože jsem ho znala," popsala například Zdeňka Rulcová, kterou Černý přesvědčil, že čisticí systém jejího sedm let starého vysavače, který koupila za 70 tisíc korun, je rozbitý a oprava by byla příliš drahá. A koupila si proto nový – tentokrát pod názvem Hyla a zaplatila "jen" 47 tisíc.

 "O tom, že se jedná o jiného výrobce, jsem se dozvěděla až od policie," dodala. Mimochodem: jen z tohoto prodeje měl Černý podle policie provizi 9785 korun. Nakolik byly původní vysavače skutečně poškozené, se už nezjistí – oba prodejci si je totiž většinou rovnou odvezli.

Špatný výběr klientů

Oba ale doplatili na špatný výběr klientů. V květnu 2011 totiž Knížek kontaktoval jistou Danu Petrovou a nabídl jí servisní prohlídku jejího vysavače Rainbow. Jenže Petrová pracuje právě ve firmě, která Rainbow do Česka dováží.

"Překvapilo mě to, protože pracuji ve společnosti R a dělám pokladní a dispečera servisního střediska," uvedla Petrová, která proto kontaktovala nadřízené. "Vedení mě požádalo, abych si ho pozvala domů a zjistili jsme co nejvíc informací," uvedla Petrová. Když Knížek přišel, tak se prý ani nezajímal o starý vysavač a rovnou jí nabídl nový – ovšem Hylu. "Říkal, že je to vylepšený model Rainbow pro evropský trh," uvedla Petrová.

Knížek sice přiznal, že Petrovou opravdu oslovil, ale popřel, že by se vydával za servisního technika či že by tvrdil, že jde o různé značky stejného výrobce.

Firma R poté začala pátrat mezi svými klienty a našla desítky podobných případů. A proto podala na oba dealery trestní oznámení pro nekalou soutěž. Státní zástupce Knížkovi a Černému nakonec napočítal 23 případů, kdy poškodili konkurenční firmu.

Majitel společnosti R Zdeněk Říčař je přesvědčen, že případů mohlo být mnohem víc. Ještě před několika lety totiž prý Rainbow prodával 900 vysavačů měsíčně, ale obrat klesl téměř na pětinu. "Zpočátku jsem to přičítal hospodářské krizi, ale mohlo to nastat i tím, že nám firma Hyla parazituje na zákaznících," uvedl Říčař.

A podle právníka firmy R Jiřího Havránka případů, kdy nové a nové firmy parazitují na zavedené značce Rainbow, přibývá. Firma prý nyní řeší obdobný případ, jaký byl nyní u soudu. "I tady jsme přesvědčeni, že mají naše databáze klientů," řekl Havránek.

Firma Hyla se od praktik obou dealerů distancovala. "Od firmy R přišel dopis s upozorněním, aby se zdrželi toho jednání. Udělal jsem poradu, kde jsem jim vysvětlil, že takto ne," uvedl u soudu ředitel české centrály Hyla Jaroslav Richter, který si ale postěžoval na podobné nekalé praktiky konkurence. "Jejich obchodní zástupci uváděli, že Hyla zkrachovala, že jsme jim ukradli kontakty a podobně. Nikdy jsme ale nekontaktovali policii a soud," podotkl.

Naše obchody? Tajné

Firma R si u soudu přihlásila škodu 781 tisíc korun. Jenže soud jí nakonec žádnou náhradu nepřiřkl – neměl ji totiž jak vypočítat. "Firma se odmítla vyjádřit ke svým příjmům a odtajnit, jak k té sumě došla. Je to prý obchodní tajemství," okomentoval to soudce Zelenka.

Nicméně z dokumentů, které firma založila do sbírky listin Městského soudu v Praze, vyplývá, že je prodej vysavačů Rainbow vysoce ziskový. Podle účetní závěrky z roku 2011 (novější firma i přes povinnost danou zákonem do sbírky nezaložila) jen Říčařův průměrný příjem v roce 2011 byl 650 tisíc korun měsíčně.

Ještě před deseti lety měla Rainbow na trhu dominantní postavení, pak se na její místo začala tlačit Hyla, která je o polovinu lacinější – základní model stojí 46 tisíc korun. Od toho se odečítala sleva 10 až 15 tisíc korun, pokud klienti dealerům dali dosavadní vysavač jakékoliv značky.

Otázkou nicméně zůstává, zda cena těchto vysavačů opravdu odpovídá kvalitě. Některé testy uvádějí, že stejnou službu poskytnou přístroje, které stojí desetkrát méně.

autor: Marek Pokorný | 14. 9. 2015 15:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama