Velká hra o opencard. Vítěz získá převahu na trhu jízdenek

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 7. 2014 5:30
Ministerstvo dopravy chystá celorepublikové propojení karet pro cestující. Přihlédne přitom k největším projektům v zemi.
Foto: René Volfík/Economia

PrahaPraha hledá nového provozovatele systému opencard. Bitva uchazečů o tuto zakázku je přitom mnohem důležitější, než se doposud zdálo.

Jak zjistil deník Aktuálně.cz, v pozadí se nehraje jen o jízdenky po Praze a jejím okolí. Současně běží i konkurenční boj firem se dvěma odlišnými technickými řešeními svých karet o převahu na trhu s cestovními elektronickými doklady.

"Kdo získá opencard, významným způsobem ovlivní to, jak bude elektronické odbavování v České republice v budoucnu vypadat,“ uvedl viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Roman Srp.

Na regionálním trhu jsou kromě opencard dva hlavní systémy, které spolu vzájemně neumí komunikovat. Karty vyvíjely v minulosti pro regiony různé firmy a propojení nikdo příliš neřešil. "Nečekalo se, že se začne trh tak rychle vyvíjet,“ přiznává šéf odboru veřejné dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.

Chystá se propojení karet

Přístup úředníků se ale teď má změnit. Ministerstvo dopravy vymýšlí jednotný odbavovací systém, takzvaný "národní standard“. Ten stanoví pravidla pro software, kterým by provozovatelé měli v budoucnu vybavit své karty tak, aby bylo možné například na městskou kartu z Hradce Králové nahrát jízdenku i v Plzni. A k tomu navíc ještě na meziměstský autobus nebo vlak jedoucí z jednoho konce republiky na druhý.

"Jde o to, aby cestující mohli procestovat Česko s jedním médiem v ruce,“ vysvětluje Srp, jehož sdružení na přípravě takzvaného národního standardu spolupracuje.

Úředníci sice nedoporučí konkrétní systém či firmu, při sestavování obecných pravidel ovšem přihlédnou k největším existujícím českým projektům. Provozovatelé, mezi nimiž jsou hlavně města či kraje, už do nich totiž investovali desítky milionů korun.

Provozovatelé systému, kterému bude státem zvolený standard nejblíže, nebudou muset na rozdíl od konkurence do úprav své karty investovat tolik. "Někde se bude muset upravovat málo, jinde naopak více. Klíčoví hráči budou hrát roli, protože jedním z cílů při přípravě je i zhodnocení dosavadních investic po celé republice,“ dodává Srp.

A opencard s obří základnou zhruba 1,2 milionu karet se tak v konkurenčním boji stává zlatým vejcem. "Kdo má větší systém, má lepší pozici,“ vysvětluje předseda České asociace organizátorů veřejné dopravy Aleš Stejskal.

Východ versus západ

Podle Aleše Stejskala příprava národního standardu zatím neprobíhá hladce. "Jsou dva přístupy – východní a západní. Oba se liší a v nejbližší době k jejich sjednocení nedojde,“ dodává Stejskal.

Východním přístupem je Moravskoslezská karta od firmy XT-Card, kterou používá několik krajů. Na západě republiky zase Plzeňské dopravní podniky nabízejí Plzeňskou kartu.

Obě firmy už Praze poslaly nabídku se svým řešením pro novou opencard. Do hry se navíc zapojil ještě třetí velký hráč: magistrát dostal nabídku od státních Českých drah, které navrhují, aby část Pražanů začala využívat jejich vlakovou In-Kartu.

Výraznou početní převahu v krajích má zatím společnost XT-Card, jejíž Moravskoslezskou kartu asociace organizátorů veřejné dopravy doporučuje. Kartu využívá Moravskoslezský, Královéhradecký i Pardubický kraj, nově se jedná také s Olomouckým krajem. Firma navíc spolupracovala i na systému pro In-Kartu Českých drah.

"Naše společnost kromě propojení s In-Kartou nabízí i propojení opencard s dalšími kraji, jako je Moravskoslezský, Královéhradecký a Pardubický kraj. Navíc nabízíme propojení s několika univerzitami, jako je ČVUT a ČZU,“ uvedl předseda představenstva XT-Card Martin Rejzl.

Plzeňská dopravní karta zatím funguje pouze v Plzeňském kraji. Porazila sice XT-Card ve veřejné soutěži na kartu Karlovarského kraje, ze smlouvy ale nakonec sešlo. "Jednáme s několika dalšími městy, zatím ale není nic zasmluvněno,“ uvedl Martin Chval z Plzeňských dopravních podniků.

Plzeňská karta má oproti té severomoravské jinou výhodu: na podzim přejde po spolupráci s Českými drahami na modernější systém, který cestujícím umožní na Plzeňskou kartu nahrát i vlakové jízdenky. "Pokud by vzniklo spojení naší firmy, Českých drah a Prahy, vytvořil by se tak masivní systém, že by byl výhodný i pro ostatní města,“ tvrdí Chval.

Mezi dvěma konkurenty stojí České dráhy, které pracují na úpravě své In-Karty tak, aby na ni šly nahrávat různé systémy integrované dopravy.

"Po zavedení změn bude In-Karta připravena na ukládání elektronických jízdních dokladů platných jak ve vlakové, tak v autobusové dopravě. V ideálním případě by mohla být nosičem všech jízdních dokladů potřebných v dopravě,“ uvedl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Ze hry není ani původní dodavatel

Ze hry však není definitivně vyřazen ani dosavadní provozovatel opencard, společnost eMoneyServices (EMS). EMS předložila magistrátu dvě nabídky, jak společně v projektu pokračovat, magistrát však opakovaně ústy primátora Tomáše Hudečka řekl, že chce vyhlásit soutěž na nového provozovatele.

Obě strany se však stále nemohou dohodnout na překlenovacím období do nové soutěže: zda bude možná další spolupráce anebo odkup licencí. Firma navíc magistrát i pražský dopravní podnik zažalovala o 70 milionů korun, které ji údajně Praha dluží z minulých let za licence.

Navíc EMS podala stížnost na České dráhy a Plzeňské dopravní podniky k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře. Obě společnosti totiž na své systémy dostaly evropské dotace a podle EMS teď porušují pravidla.

"Nyní v rozporu s eurounijním právem nabízejí své systémy Praze místo opencard. Současně tím může dojít k nedovolenému zvýhodnění firem dodávajícím řešení těmto subjektům,“ řekl pro Aktuálně.cz mluvčí eMoneyServices Martin Opatrný.

 

Právě se děje

Další zprávy