Akcionáři odmávnou prodej Novy firmě PPF. Piráti píší Kongresu, aby uvážili vliv Číny

Lukáš Valášek Lukáš Valášek
24. 2. 2020 10:09
Akcionáři firmy CME se ve čtvrtek sejdou na Bermudách, aby hlasovali o prodeji televize Nova a dalších médií společnosti PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Senátor Lukáš Wagenknecht a poslanec Jan Lipavský (oba Piráti) napsali americkým zákonodárcům, aby obchod prověřili. Podle nich existuje riziko, že Nova začne šířit čínskou propagandu. Kellner potřebuje s komunistickým státem dobré vztahy.
Foto: Matej Slávik

Už jen dny zbývají do chvíle, kdy po předchozí dohodě americká firma AT&T a menšinoví akcionáři budou moci odmávnout převod televize Nova a celého mediálního impéria Central European Media Enterprises (CME) do rukou firmy PPF. Petra Kellnera to přijde na desítky miliard korun. Americkým kongresmanům ovšem nyní dorazil dopis od místopředsedy komise českého Senátu pro sdělovací prostředky Lukáše Wagenknechta a poslance Jana Lipavského, který je členem zahraničního a obranného výboru sněmovny.

Předmět zprávy je ostrý - "Bezprostřední riziko, že AT&T svůj mediální vliv ve střední Evropě předá Číně". Piráti v dopise, který má Aktuálně.cz k dispozici, americké politiky žádají, aby prověřili prodej podílu americké firmy AT&T do rukou Petra Kellnera. Podle nich existuje hrozba, že Nova a další televize na Slovensku, v Bulharsku či Rumunsku následně budou šířit čínskou propagandu. S tím, že Kellner je závislý na dobrých vztazích s komunistickou Čínou, kde má investováno více než 300 miliard korun.

Američtí kongresmani nemají pravomoc, jak prodeji zabránit. Mohou ale případně vyvinout politický tlak na současné akcionáře, aby prodej firmě PPF ještě zvážili.

"Taková akvizice, díky které by Petr Kellner získal tyto televizní stanice, by zvýšila možná rizika opětovného zásahu a šíření čínské propagandy na území ČR a dalších států našeho regionu, které jsou členy NATO a EU," vysvětlil pirátský senátor Wagenknecht.

Aktuálně.cz loni v prosinci popsalo, jak úvěrová firma Home Credit, která je dceřinou firmou PPF, tajně v Česku financovala kampaň vylepšující obraz komunistické Číny v Česku. Skrytě tak vznikla síť, kterou koordinovala najatá PR agentura C&B. Ať už to byli politici, ekonomové či nezávisle vystupující experti na Čínu. Řada z nich přitom nemusela vědět, jakou roli v plánu Home Creditu mají.

Home Credit ovšem odmítá, že by jeho cílem bylo cokoliv škodlivého. "Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi v České republice o podnikání v Číně. Chtěli jsme dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů," napsala firma v prohlášení, v němž po textech Aktuálně.cz kampaň připustila. 

Podle Pirátů ale existuje možnost, že Kellner využije k pročínské kampani i Novu. "Je to dělání pročínského kozla mediálním zahradníkem. Pokud by Kellnerova PPF skutečně televizní stanice využívala k šíření pročínské propagandy, mělo by to dalekosáhlé důsledky, především pro svobodu slova a nezávislost médií v regionu," uvádí Lipavský.

Společnost CME působí v pěti evropských zemích. Vysílá na 30 televizních kanálech a oslovuje na 45 milionů diváků.

PPF: S Novou jen děláme byznys

PPF dlouhodobě odmítá, že by Novu a další média chtěla použít jako vlivový nástroj. Jejím jediným cílem je podle ní byznys. "Tvrzení, že nákup CME míří na ovlivňování politiky, je mylné," psala firma hned po oznámení transakce na Twitteru. A dodala, že pouze chce investici zhodnotit.

"Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování," uvedl v tiskové zprávě Petr Kellner.

A v pondělí odpoledne k dopisu pirátských zákonodárců PPF vydala oficiální prohlášení. "Akcionáři PPF, stejně jako vrcholový management, vždy zastávali principy svobody, liberální demokracie a volného trhu. Ze skutečnosti, že podnikáme také v Číně, kde stejně jako my podnikají tisíce dalších západních firem, nelze vyvozovat nic o našem světonázoru. Naopak: jako lidé, kteří nemalou část svého života prožili v totalitním komunismu, si extrémně vážíme svobody projevu," píše Kellnerova skupina.

Většinový vlastník AT&T, jež ve firmě drží 75,7% podíl, s fúzí souhlasí, a ta tedy bude s největší pravděpodobností schválena. Potřeba pro to je 75 % hlasovacích práv akcionářů. Tím ale proces neskončí. PPF pro transakci také potřebuje souhlas Evropské komise a národních regulátorů v zemích, kde CETV působí. To bude nejspíše trvat dalších několik měsíců.

PPF získá nástroj, se kterým může efektivně ovlivňovat rozhodování státu v oblasti, ve které podniká, říká šéf Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy