Válka hobbymarketů: soud zakázal další reklamní fintu

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
4. 2. 2010 5:35
"Slevové kupóny od OBI můžete použít i u nás," lákal nezákonně Hornbach
Foto: Obi

Praha - U Vrchního soudu v Praze se odehrálo další kolo rozsáhlé soudní bitvy mezi hobbymarkety OBI a Hornbach, při které vyplouvají na světlo tvrdé praktiky, které obchodní řetězce pro kutily používají v boji o statisíce českých zákazníků.

Celkem spolu obě společnosti vedou pět soudních sporů. Tentokrát soud řešil žalobu OBI, které vadilo, že Hornbach ve svých marketech dával slevu na slevové poukázky od OBI.

"Slevové kupóny od OBI můžete použít i u nás," lákal v letácích na přelomu let 2007 a 2008 Hornbach. Zákazníci, které takto nalákal, pak museli kupón u pokladny odevzdat. Vrchní soud v Praze a předtím soud Městský se shodly, že to je parazitování a nemravné chování. Letáky s tímto textem nemůže Hornbach dál šířit.

Kupón nesmíte zákazníkovi vzít

Hornbach se bránil, že chce zajistit nejnižší cenu na trhu, jako to dělají i další obchodníci, a proto musí vědět, co nabízí konkurence.

"Pokud prodejce udělá veřejný příslib, že nabízí nejnižší cenu, může od zákazníka kupón konkurence žádat, musí mu ho ale nepoškozený vrátit," rozhodl senát soudu pod vedením Jiřího Macka. "Tak je to výhodné pro spotřebitele," dodal Macek.

Odlákávání zákazníků na slevové kupóny konkurence bylo odvetou za obdobnou akci OBI. OBI k tomu v roce 2007 využilo reklamní akce konkurenta Hornbachu. Když ten velkou kampaní, dárky a slevami přilákal k nově otevřenému obchodnímu domu v Olomouci tisíce lidí, poslalo tam OBI své brigádníky. Jejich dodávka zablokovala vchod a OBI rozdávalo vlastní slevy.

Foto: Hornbach

Půjčka za oplátku. Smír nemožný

Soudní tahanice řetězců pro zahrádkáře a kutily zaměstnávají obchodní úseky Městského i Vrchního soudu v Praze. "Máte toho tady vícero. Bylo by záhodno nějak to urovnat," vyzýval předseda senátu Vrchního soudu obě znepřátelené strany ke smíru. Marně.

Byznys obchodů pro zahrádkáře a kutily je v Česku tvrdý. Hobbymarkety bojují každý rok o 34 miliard korun, které v nich Češi celkem utratí.

"Do Česka po pádu komunismu přišlo velké množství takto zaměřených řetězců, jsme v tomto ohledu velmi konkurenční země. Samozřejmě největší je konkurence v krajských městech, kde jsou dva i tři podobné hobbymarkety vedle sebe," říká Pavel Cabal, analytik společnosti Incoma Gfk, která tento typ obchodních řetězců zkoumá.

 

Právě se děje

Další zprávy