V tajném hangáru vzniká nový český letoun

Jan Gazdík Jan Gazdík
11. 12. 2013 5:30
L-169 AJT by podle mínění firmy mohl značku vrátit ve světě na výsluní.
Nový stroj z Vodochod.
Nový stroj z Vodochod. | Foto: aero vodochody

Vodochody - V konstrukční kanceláři, ale i ve vývojovém hangáru největší české letecké firmy AERO Vodochody Aerospace a.s. připravují nový letoun, jímž by se mohla firma vrátit na svůj někdejší uznávaný post.

Stroj L-169 AJT (Advanced Jet Trainer - pokročilý proudový cvičný letoun) by podle mínění firmy mohl značce vrátit místo mezi celosvětově respektovanými výrobci cvičných proudových strojů.

Z produkce Aera pochází mimochodem bezkonkurenční třítisícová série L-39 Albatros, jichž dodnes létají stovky po celém světě včetně USA, Ruska, Ukrajiny, Thajska či Alžírska.

Pohledu průhledovým hedap dislejem české výroby, který by měl patřit k výbavě nového stroje.
Pohledu průhledovým hedap dislejem české výroby, který by měl patřit k výbavě nového stroje. | Foto: Aero Vodochody

"L-169 AJT je nový pokračovací cvičný letoun. Jde o víc než perspektivní náhradu osvědčeného a ve světě oblíbeného stroje L-39 Albatros a L-169 AJT na něj koncepčně navazuje i spolehlivostí, jednoduchou, a tudíž i levnou údržbou. Konstrukčně nicméně, pravda, vychází z bitevníku L-159 Alca, který představuje technologickou špičku, jíž jsme dosáhli v kategorii cvičných a lehkých bojových letounů," vysvětluje projektový manažer Aera Martin Mamula.

"Mokré křídlo" z Aera

K největším a nejviditelnějším změnám stroje L-169 AJT patří jeho takzvané "mokré křídlo" (nádrže paliva v křídlech), které významně zvýší jeho dolet ve srovnání s dvoumístnou verzí Alcy zhruba o 600 kilometrů na 1900 kilometrů bez přídavných nádrží.

Někteří zákazníci mají totiž podle Mamuly prostory pro výcvik daleko od svých základen nebo chtějí ve vzduchu setrvat déle, než umožňuje dnešní dvoumístná Alca. Současně se tak uvolní místo pro větší množství výzbroje pod křídlem.

"Proti L-39 nabízíme nesrovnatelně komfortnější a efektivnější výcvikový stroj," říká projektant Mamula. Všechny výkonnější cvičné stroje mají podle něj i bojové schopnosti. A záleží prý vždy na přání zákazníka, k čemu bude chtít letoun L-169 AJT použít.

České stopy

Další novinkou má být česká avionika. Například průhledový head-up (hedap) displej, což je moderní systém, na němž se zobrazují důležité údaje o letu a symboly pro zamíření výzbroje.

"Českého původu je i palubní počítač či digitální videorekordér. Postupně se tak chceme dostat i k vývoji multifunkčních displejů - tedy k vytvoření avionického jádra našeho letounu," dodává Mamula.

Západní avionika bitevníku L-159 Alca omezuje její export do některých zemí - uživatelů bojových letounů sovětského nebo ruského původu. A stejně tak je tomu i s jeho motorem F-124 z produkce americké firmy Honeywell.

Projektový manažer Aera Martin Mamula.
Projektový manažer Aera Martin Mamula. | Foto: Jan Gazdík

"Komu ale bude tento americký motor vyhovovat, můžeme ho v souladu s licenční politikou Česka v letounu L-169 AJT použít. Klidně to ovšem může být i ukrajinský. Ukrajinská motorářská škola patří mimochodem ke špičce. Koneckonců i L-39 Albatros používá motor ukrajinského původu," říká manažer Mamula.

Skládačka z Aera

Než se Aero pustilo do vývoje L-169 AJT, udělalo si mezi uživateli Albatrosů průzkum trhu, zda je o nový a nesrovnatelně výkonnější typ letounu vůbec zájem. A podle firmy se ukázalo, že je.

Letoun se přesto nebude vyrábět na sklad, ale vždy podle konkrétního zájmu zákazníků - ať již jde o počet kusů, či typ motoru (ukrajinský, americký), cvičnou, anebo bojovou verzi. A jak podotýká Petr Řehoř z vedení firmy, výhodou vyvíjeného letounu je i to, že L-169 má modulovou koncepci. "Vždy podle zákazníkova přání dodáme konfiguraci letounu, kterou si z naší nabídky vybere."

Ke stavebnici z Aera, o níž se projektant Mamula zmiňuje s patrnou pýchou v hlase, patří i brýle nočního vidění pro piloty, digitální mapy či průzkumný a zaměřovací kontejner. A celá řada vybavení českého původu. Počítače, displeje, palubní záznamová zařízení, prvky elektrických nebo hydraulických systémů, vylepšená vystřelovací sedačka, pomocná pohonná jednotka letounu nebo prvky systému klimatizace.

"Všude na světě dotáhne spolupráce s leteckou firmou její dodavatele na špičkovou úroveň. Ne náhodou jsou naši dodavatelé dobří i v automobilové elektronice, malých turbínových zařízeních. Práce pro letecký průmysl vytváří jakékoliv firmě dobrou pozici z hlediska konkurenceschopnosti i v jiných odvětvích," pochvaluje si součinnost s českými výrobci elektroniky či optiky Petr Řehoř z vedení firmy.

Technická data

  • Letoun L-169 AJT

    • Max. vzletová hmotnost: 8 000 kg
    • Množství paliva: 1 600 kg
    • Množství paliva v přídavných nádržích: 810 kg
    • Max. hmotnost výzbroj: 2 700 kg
    • Max. rychlost u země: 930 km/h
    • Stoupavost: 50 m/s
    • Max. výška letu: 12 700 m
    • Dolet bez přídavných nádrží: 1 900 km

V utajení

Nový letoun L-169 AJT označuje za návrat k původní koncepci kvalitního a snadno provozovatelného cvičného stroje, však už s českými elektronickými systémy. "Jde o novou generaci cvičného Albatrosu, který může plnit i bojové úkoly. Tedy pokud si to bude zákazník přát," naznačuje Řehoř strategii Aera na následující roky.

V prostorném hangáru vodochodských vývojářů jsou novináři hlídáni na každém kroku, žádost o fotografování  rozmontovaných letounů je kategoricky odmítnuta. Stojí tu několik strojů z produkce Aera a mezi nimi firemní cvičný letoun L-159B, na němž bude zanedlouho testováno "mokré křídlo".

Na otázku, na jaké trhy Aero Vodochody přesně směřuje s novým letounem L-169 AJT, když se teď armáda po letech hledání konečně zbavuje přebytečných bitevníků L-159, Martin Mamula říká, že na všechny, kde létá L-39 Albatros. "Česká armáda má zavedený a dobrý systém výcviku na L-159 Alca. Ale i z těch programů, které teď vyvíjíme, může časem vzniknout nová  a zásadně modernizovaná verze Alcy pro českou armádu."

 

Právě se děje

Další zprávy