V maturitě z matematiky je matoucí úloha, píše se v posudku

ČTK ČTK
11. 5. 2015 15:17
Podle organizace EDUin by měl Cermat v jednom případě uznat dva možné výsledky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Jedna z úloh v maturitním testu z matematiky je prý nevhodně zadaná, takže by se měly jako správné uznávat dva výsledky.

V odborném posudku poskytnutém organizaci EDUin to uvedl matematik Oldřich Botlík. Validační komise, která každoročně bezprostředně po maturitách hodnotí jednotlivé úlohy didaktických testů, ale zatím k závěrům nedospěla.

Do té doby se Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které státní maturity zajišťuje, nebude k jednotlivým úlohám vyjadřovat, řekl jeho mluvčí Jan Pohanka.

Čepice bez podstavy

Za problematickou považuje Botlík úlohu o výpočtu plochy papíru potřebné k výrobě čepice ve tvaru kornoutu. Zadání je formulováno tak, že z něj podle Botlíka jednoznačně vyplývá, že by maturanti měli počítat plochu celého rotačního kužele včetně podstavy.

Pokud by žáci vycházeli ze zkušenosti, že se čepice nasazuje na hlavu, a tudíž dno nemá, dospěli by k jinému výsledku.

I když to podle Botlíka odporuje formulaci zadání, kde by v tom případě muselo být výslovně uvedeno, že se jedná o "plášť rotačního kužele", měly by se jako správné posuzovat oba výsledky.

Uznávání jediného považuje za nespravedlivé vůči maturantům, kteří dali přednost realitě před matematickými formulacemi.

Cermat: bez komentáře

Cermat zatím jednotlivé úlohy nebude komentovat. "Do doby, než validační komise ukončí svou činnost a vydá závěrečnou zprávu, se nelze k obsahu didaktického testu jakkoliv vyjadřovat, protože by to byla čistá polemika," uvedl jeho mluvčí.

Validační komise pro příslušný předmět jsou každoročně používaným orgánem, který společně s nezávislou komisí ministerstva školství posuzuje didaktické testy po jejich aplikaci v praxi.

Jejich závěry by měly být zveřejněny na maturitním webu společně s klíčem správných řešení po 14. květnu.

Obtížný Jidáš

Bouřlivé reakce středoškoláků na sociálních sítích vyvolala také jedna z otázek v maturitním testu z češtiny, v níž se mělo doplnit jméno Jidáš před přízvisko Iškariotský v souvislosti se zradou a třiceti stříbrnými.

Doplnění jména biblické postavy považovala řada z maturantů za nepřiměřeně obtížné.

Asociace středoškolských češtinářů ve stanovisku publikovaném na svých internetových stránkách uvádí, že tato úloha je naprosto v pořádku, i když patří mezi obtížnější.

V katalogu požadavků se mimo jiné uvádí, že maturant dovede při práci s různými druhy textu využít i poznatků z jiných disciplín podstatných pro porozumění danému textu.

Matematiku učíme špatně, za tři nebo čtyři roky to určitě nezlepšíme. Když tu státní maturitu zavedeme, tak jenom učitele ujistíme, že tak, jak to dělají, je dobře, tvrdí ředitel Scio Ondřej Šteffl.
16:37
Matematiku učíme špatně, za tři nebo čtyři roky to určitě nezlepšíme. Když tu státní maturitu zavedeme, tak jenom učitele ujistíme, že tak, jak to dělají, je dobře, tvrdí ředitel Scio Ondřej Šteffl. | Video: DVTV

"Samozřejmě bible je kniha primárně náboženská, ale v naší literárněhistorické a pedagogické tradici je pojímána též (ne-li přednostně) jako literární památka prvního řádu - s obrovským množstvím poučení, moudra, filozofie," doplnil Jiří Kostečka, který je pod stanoviskem podepsán.

Výsledky budou v pátek

Písemná část státních maturit začala před týdnem a skončí v pondělí didaktickými testy z francouzštiny a ruštiny a nepovinnou zkouškou Matematika+, která je obtížnější verzí testu z matematiky.

Výsledky didaktických testů budou zpřístupněny ředitelům škol v pátek 15. května, žákům je musejí sdělit nejpozději následující pracovní den, tedy v pondělí 18. května.

 

Právě se děje

Další zprávy