V Česku přibývá dětí, které chodí na logopedii, vadu řeči mají dvě pětiny předškoláků

ČTK ČTK
4. 3. 2019 8:12
V Česku přibývá dětí, které kvůli potížím s mluvením a výslovností chodí na logopedii. Počet těchto pacientů se mezi roky 2007 a 2017 zvýšil o 26 132, předloni jich bylo 156 771. Vyplývá to z údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS). Roste i počet žáků s vadami řeči v základních školách. V minulém školním roce jich podle statistik ministerstva školství bylo 7202, což je zhruba třikrát víc než o deset let dříve.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Na potíže s mluvením a možnosti jejich léčby má upozornit Evropský den logopedie, který připadá na 6. března. Asociace klinických logopedů na něj připravila setkání s klinickými logopedy pro veřejnost, na kterém si lidé budou moct kromě jiného prohlédnout různé hry a metody využívané při terapii s dětmi. Bude se konat na Foniatrické klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Zatímco v roce 2007 se na logopedii léčilo 130 639 pacientů, v roce 2017 jich podle ÚZIS bylo 156 771. Předloni začalo k logopedovi chodit 56 964 lidí, léčbu ukončilo 40 728. Mezi pacienty bývají zejména děti v předškolním věku, u kterých bývá náprava špatné výslovnosti a mluvení nejsnazší.

Stále více dětí s vadami řeči ale registrují i základní školy. Množství žáků s potížemi, jako je třeba šišlání, ráčkování, komolení slov či koktání, se zvedlo z 1849 ve školním roce 2007/2008 na 7202 v minulém školním roce. V posledních letech přibývá logopedických ambulancí. Zatímco v roce 2007 jich podle ÚZIS v ČR fungovalo 324, předloni 407. V roce 2008 sice jejich počet klesl na 317, ale v roce 2009 se zvýšil opět na 324 a od té doby stále rostl. Nejvíc ambulancí klinické logopedie je nyní v Praze, a to 69. Nejméně jich má Karlovarský kraj, kde jich funguje devět.

Podle Asociace logopedů ve školství mají vadu výslovnosti asi dvě pětiny předškoláků. Nejčastější vadou řeči je patlavost (dyslalie), kdy dítě špatně vyslovuje některé hlásky. Rodiče a učitelky ve školkách a školách by proto na děti neměli šišlat nebo mluvit příliš rychle. Příčiny různých vad řeči je ovšem možné hledat třeba i v dědičnosti, předčasném narození, poruchách centrální nervové soustavy, sluchu či zraku nebo v zanedbávání či naopak přehnaných nárocích na dítě.

Ideálním věkem, kdy navštívit logopeda, je okolo čtyř až pěti let. S přibývajícím věkem se nesprávná výslovnost fixuje, a pokud je vada vážnější, musí kvůli tomu děti nastupovat do školy o rok později. Děti se špatnou výslovností mohou mít ve škole problémy nejen se čtením a psaním, ale také v počítání.

Pokud má člověk zájem a je ochoten pracovat podle pokynů, dají se vady řeči měnit i v dospělosti. Úspěšnost závisí nejen na zvolených postupech, ale i na typu poruchy a vytrvalosti.

Logopedie se studuje na pedagogických fakultách jako součást speciální pedagogiky. Absolventi mohou působit jako školní logopedi. Pokud chtějí pracovat ve zdravotnických zařízeních či ambulancích, musí ještě absolvovat speciální přípravu pro práci ve zdravotnictví a získat atestaci pro nelékařský obor klinické logopedie.

 

Právě se děje

Další zprávy