Uzavírka paláce je z provozních důvodů, hlásí Hrad lidem. O akci Louise Vuittona mlčí

Jan Horák Jan Horák
19. 6. 2019 5:30
Pokud se návštěvníci Pražského hradu spoléhají pouze na veřejný informační servis této instituce, nedozvědí se konkrétní důvod, proč je jedna ze stálých expozic na čas uzavřená. Stejně jako nezjistí, proč je nepřístupný Starý královský palác. Důvodem je, jak už minulý týden upozornilo Aktuálně.cz, že prostory má k dispozici pro své potřeby francouzská módní značka Louis Vuitton. Hrad to ale ve svých oficiálních informačních kanálech neuvádí.
Vladislavský sál zpravidla slouží státním ceremoniím. Před oslavami 28. října se například nacvičuje slavnostní nástup.. | Video: hrad.cz

"Expozice Příběh Pražského hradu bude ve dnech 19.-23. 6. 2019 z technických a provozních důvodů uzavřena," píše se na webu Pražského hradu. O další uzavírce se tu píše: "Starý královský palác (Vladislavský sál) bude ve dnech 19.-24. 6. 2019 z technických a provozních důvodů uzavřen." Totožná upozornění lze najít na účtu Pražského hradu na sociálních sítích Facebook a Twitter.

Obě omezení se vztahují ke stejnému prostoru, výstava o historii Hradu se rozprostírá v části Starého královského paláce. Informace o provozních a technických důvodech uzavírky však není úplná. Kompletní by zahrnovala fakt, že od 19. do 23. června si smluvila se Správou Pražského hradu pronájem paláce včetně Vladislavského sálu, Staré sněmovny či královských pokojů světoznámá oděvní firma Louis Vuitton pro prezentaci nové kolekce šperků.

Proč tuto informaci Hrad neuvede v celém znění, není jasné. Vedoucí tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky Jiří Ovčáček jednoznačnou odpověď deníku Aktuálně.cz nedal. "Je poněkud zvláštní, pokud kritizujete slušné oznámení veřejnosti o plánované uzavírce," reagoval Ovčáček na otázku, proč Hrad návštěvníky o akci Louise Vuittona ve svých oznámeních nezpraví.

Při zopakování dotazu mluvčí uvedl, že nemá čas "zabývat se hloupostmi". Napotřetí dal najevo, že konkrétní odpověď skutečně neposkytne. "Odpověď jsem vám zaslal. Jinou z mé strany neobdržíte, to vás ujišťuji," napsal Ovčáček. Deník Aktuálně.cz tak oslovil Petra Macinku, zástupce ředitele tiskového odboru prezidentské kanceláře v éře předchozí hlavy státu Václava Klause.

Běžný způsob oznámení, nebo falešná hra?

Z jeho vyjádření plyne, že i v Klausově době se Hrad v obdobných případech spokojil s prostou informací o uzavírce daných prostor z technických důvodů. "Je to běžný způsob, jak se tyto věci oznamují," uvedl Macinka, který v současnosti působí jako mluvčí Institutu Václava Klause. "Když jedete po dálnici a je tam uzavřený pruh kvůli technické údržbě, také tam nemáte šest odstavců, co se tam s tím přesně dělá," dodal.

Současně podle Macinky není podstatné návštěvníkům sdělovat přesné důvody, proč jsou různé části Pražského hradu, ať z důvodu státní návštěvy, či komerční akce, nepřístupné. "Je to irelevantní. Absolutně nevidím důvod, proč by měla být každá uzavírka pečlivě vysvětlována. To byste chtěl po odpovědných lidech, aby úředničili tisíckrát víc, než je nutné," vysvětlil Macinka.

Ne na všech významných památkách v zemi je přitom v případě omezení provozu informační politika vůči návštěvníkům stejná jako na Hradě, například na zámku v Hluboké nad Vltavou jsou k turistům otevřenější. "Uvádíme konkrétní důvody. Veřejnost to pak vždycky líp stráví, když má pocit, že je informována a že se s ní nehraje falešná hra," sdělil deníku Aktuálně.cz kastelán hlubockého zámku Martin Slaba.

Podobně komunikují s turisty i na zámku v Konopišti. "Snažíme se říkat pravdu. Vždycky je to lepší než něco zamlžovat," vysvětlila Aktuálně.cz vedoucí tisková pracovnice zámku Radka Kmochová. Oba ale upozornili, že k omezení provozu jednotlivých částí "jejich" památek dochází výjimečně. Třeba politika zámku v Hluboké je poskytovat prostory pro soukromé účely hlavně v pondělí, kdy jsou tuzemské památky pro veřejnost zpravidla uzavřené.

Za pět dní 15,5 milionu korun

Vrchol během omezení zažije královský palác v sobotu.

"Mohu potvrdit, že dne 22. června se ve Vladislavském sále uskuteční galavečeře společnosti Louis Vuitton," sdělil Aktuálně.cz David Šebek, mluvčí Správy Pražského hradu, která se o provoz sídla českých králů a prezidentů stará. Jedna z nejznámějších módních firem světa zaplatí za pronájem prostoru 605 tisíc eur včetně DPH, v přepočtu jde zhruba o 15,5 milionu korun. Pronájem trvá pět dní.

Módní značka Louis Vuitton působí v  České republice od roku 1998, sídlo tu má  v Pařížské ulici v Praze (na snímku).
Módní značka Louis Vuitton působí v České republice od roku 1998, sídlo tu má v Pařížské ulici v Praze (na snímku). | Foto: archiv

Mezi 19. a 21. červnem bude firma prostory pro akci chystat, hlavní program, koktejl a slavnostní večeře včetně prezentace šperků pro klienty firmy, proběhne 22. června od 15 do 23 hodin. Podle údajů ve smlouvě mezi oděvním gigantem a Hradem má dorazit až 340 hostů, pařížská centrála uvádí 150 lidí. Prostory musí Louis Vuitton vyklidit do 22 hodin 23. června. Výstava klenotů bude do 28. června pokračovat v Trojském zámku.

"Správa Pražského hradu (…) s vědomím, že bude spolupracovat se značkou, která je po celou dobu své existence spojena s kulturním dědictvím, zcela výjimečně souhlasila s konáním akce v prostorách Pražského hradu," vysvětluje se poskytnutí prostor v kontraktu, jejž deník Aktuálně.cz prostudoval. "Součástí hodnot naší společnosti je poskytovat našim klientům jedinečné životní zážitky," vysvětlila Aktuálně.cz pařížská centrála firmy svou motivaci.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy