Už žádní Italové. Hlavní nádraží vydělává miliony a stát se o něj postará, říká správce

Petr Koděra Petr Koděra
20. 10. 2016 5:00
Italská společnost Grandi Stazioni musela v noci na pondělí po třinácti letech skončit jako nájemník a správce pražského hlavního nádraží. Nestihla podle smlouvy opravit celé nádraží včetně historické Fantovy budovy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty firmě odmítla prodloužit smlouvu. Italové se nyní chtějí soudit, žádají zpět přes miliardu investovaných korun. Stát se nebrání peníze proplatit, vše si ale chce napřed spočítat. A nádraží si opraví sám, nikoho už potřebovat nebude. Peníze na to budou, jen z nájmů od obchodníků plyne ročně přes sto milionů, říká v e-mailovém rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Tomáš Drmola, náměstek správy kolejí zodpovědný za majetek.
Hlavní nádraží už Italové spravovat nebudou.
Hlavní nádraží už Italové spravovat nebudou. | Foto: Jakub Plíhal

Obchody na pražském hlavním nádraží jsou nyní v prostorách bez platných smluv. Kdy začnete nové kontrakty uzavírat?

Neprodleně, jak to jen půjde. Podepsány budou dle platného právního řádu se zpětnou účinností k 17. 10. 2016. SŽDC není smluvním nástupcem Grandi Stazioni, proto podnájemcům nabízíme nové nájemní smlouvy. Jejich obsahem rozhodně není navrácení prostor do původního stavu (a tedy faktické zbourání těch obchodů, jak v dopise firmám napsala společnost Grandi Stazioni – pozn. red.), ale naopak zachování kontinuálního provozu nabízených služeb.

Smlouvy těchto obchodníků s Grandi Stazioni často byly dlouhodobé. Jste si jistí, že pozbyly platnosti se zánikem smlouvy mezi SŽDC a Grandi Stazioni? Nemůže tam být právní zádrhel?

Tak jako zanikl smluvní vztah mezi SŽDC a Grandi Stazioni, tak analogicky zanikly smluvní vztahy Grandi Stazioni s jejich partnery na hlavním nádraží.

Podle mých informací skončí na nádraží minimálně jeden obchod bez ohledu na novou smlouvu se SŽDC. O koho jde a proč skončí? Má to souvislost se změnou majitele nádraží?

Ukončení spolupráce nesouvisí se změnou správce nádraží. Jedná se o plánované rozhodnutí dané firmy. Medializovat svobodné rozhodnutí obchodního partnera nebudeme.

Jaké plány nyní SŽDC s nádražím má? Co budou nyní první kroky v "období po Italech"?

Důkladně se seznámíme s aktuálním stavem celého objektu. Hlavním cílem je urychleně připravit reálný plán opravy památkově chráněné Fantovy budovy. Určitě neplánujeme otevírání heren a dalších podniků tohoto druhu. S městem chceme jednat i o přednádraží.

Kdy tedy další opravy začnou? Nebude potřeba další stavební povolení a další důležité dokumenty, které další práce zdrží až o dva roky, jak v rozhovoru pro Aktuálně.cz tvrdil jednatel Grandi Stazioni Andrea Odoardi?

Projekt, podle něhož měla stavět firma Grandi Stazioni, vznikal z větší části u památkářů, budova je památkově chráněná. Vysoutěžíme projektanta a počítáme s tím, že návrh projektu zhotovíme podle podnětů a připomínek památkářů. Časová ztráta nebude nakonec tak velká.

Kdy se tedy začne s opravou Fantovy budovy?

V ideálním případě se nám podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od počátku stavební sezony 2018.

Co dalšího kromě opravy Fantovy budovy bude potřeba ještě na nádraží udělat?

Rozhodně nechceme dělat žádné radikální změny. Lidé chtějí, aby stávající rozsah služeb zůstal zachován. Postupem času budeme řešit řadu provozních záležitostí, třeba často diskutované lavičky. Zaměřit se chceme také na spolupráci s policií, tedy zvýšení jejich dohledu na nádraží.

Jak to bude s rozestavěnou střechou nad nástupišti a s rekonstrukcí jednotlivých nástupišť?

To je jiná záležitost. Oprava ocelového zastřešení je samostatnou akcí SŽDC. Tyto prostory nebyly nikdy součástí pronájmu Grandi Stazioni. Opravy jdou tedy od začátku zcela za námi a vše běží dle plánu. Zastřešení bude hotovo příští rok, náklady jsou zhruba 310 milionů korun a financování je samozřejmě zajištěné.

Vyplatí se státu vlastnictví nádraží, nebo se chystáte najít nového nájemníka?

Nevidím osobně sebemenší důvod, proč by měl hlavní nádraží v Praze provozovat nějaký prostředník, a nikoliv jeho majitel, tedy český stát. Správa nádraží bude plně v naší kompetenci. Již nyní takto zajišťujeme provoz více než tisícovky nádraží po celém území České republiky. Pro tyto účely disponujeme kvalifikovaným a zkušeným personálem.

Kolik počítáte, že budou stát zbývající opravy nádraží? Budete na to mít peníze?

Bez projektu by náklady byly pouze hrubé odhady. V případě výnosů počítáme zhruba se stejnou výší jako Grandi Stazioni. Ta měla v roce 2014 výnosy necelých 150 milionů korun, za minulý rok však svoji zákonnou povinnost dosud nesplnila a účetní závěrku ještě nezveřejnila. Samozřejmě počítáme s tím, že prostředky z výnosů z nájmů na nádraží půjdou zpět do rozvoje nádraží.

 

Právě se děje

Další zprávy