Inkluze není otestována, zrušte ji, stěžovali si rodiče a učitel u Ústavního soudu, ten je odmítl

ČTK ČTK
15. 4. 2016 10:59
Ústavní soud odmítl návrh na zrušení inkluze ve školství. Návrh podal advokát Richard Novák zastupující rodiče devíti žáků a pedagoga. Rodiče navrhující zrušení inkluze se domnívají, že dětem s postižením nepomohou srovnat rozdíly mezi nimi a ostatními školáky ani asistenti. Podle soudu ale fyzické osoby nejsou oprávněné napadnout přímo ustanovení školského zákona a jeho prováděcí vyhlášky. Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními.
Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením (Ilustrační foto).
Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením (Ilustrační foto). | Foto: Thinkstock

Brno - Ústavní soud (ÚS) odmítl návrh skupiny osob na zrušení inkluze ve školství. Podle soudu nesplňoval procesní požadavky. Návrh podal advokát Richard Novák zastupující rodiče devíti žáků a pedagoga brněnského ústavu sociální péče na Kociánce, jenž se postiženým věnuje.

Podle ÚS nejsou navrhovatelé jakožto fyzické osoby oprávněni napadnout přímo ustanovení školského zákona a jeho prováděcí vyhlášky. "Ústavní soud se tedy návrhem věcně nemohl zabývat a odmítl jej z procesních důvodů," zdůvodnil soud rozhodnutí na svém webu.

Při podání návrhu počátkem března Novák zdůraznil, že v ČR není inkluze řádně otestována a neví se, zda skutečně bude pro handicapované výhodou. Rodiče navrhující zrušení inkluze se domnívají, že dětem s postižením nepomohou srovnat rozdíly mezi nimi a ostatními školáky ani asistenti.

Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám. Se zvládnutím různých potíží, odlišností či zdravotních omezení by měli pomoci asistenti, ale také nové školní pomůcky.

Se zavedením inkluze na školách v ČR se po deseti letech diskusí počítalo od letošního září. Plán vyvolal bouřlivé debaty a u některých rodičů také obavy z toho, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Proto se nakonec ministerstvo školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně.

V ČR žije asi 13 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením. Mnohé z nich jsou dyslektici a dysgrafici, což může zpomalovat jejich výuku. I přes tyto obtíže 3300 dětí je již nyní začleněno do tříd na základních školách. Většina ostatních školáků s lehkou mentální poruchou navštěvuje některou ze 14 základních škol praktických v ČR, kde jim učitelé pomáhají, aby výuku zvládli i se svým omezením.

Je to jednoduchý způsob, jak vytlouct politický kapitál, který se hodí politikům, kteří nedokážou řešit větší problémy ve školství, říká Tomáš Hečko. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy