USA v Česku: Schwarzenbergův tým volá lidem. Co čekat?

Sandra Štefaniková Sandra Štefaniková
22. 1. 2013 12:42
Do pátku by měly týmy dobrovolníků oslovit pět tisíc voličů osobně po telefonu
Improvizované call centrum Volím Karla.
Improvizované call centrum Volím Karla. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - "Dobrý den, jmenuju se Helena Třeštíková. Mohu na chvíli vyrušit? Já volám jako dobrovolník volebního štábu Karla Schwarzenberga a chci se zeptat, jestli půjdete k volbám."

Podobný telefonát brzy obdrží nejméně pět tisíc českých občanů. Kromě známé režisérky se v telefonu může ozvat hlas herce Petra Rychlého nebo herečky Anny Polívkové.

Zatímco Miloš Zeman se chce soustředit na televizní debaty, volební tým Karla Schwarzenberga sází na osobní kontakt. V improvizovaném call centru Volím Karla v Michnově paláci na Malé Straně se tak do pátečních voleb budou pravidelně střídat desetičlenné směny dobrovolníků a budou telefonovat potenciálním voličům.

Nahlédněte do call centra Volím Karla

Helena Třeštíková přiznává, že si předem nepřipravovala žádné argumenty, jimiž by nerozhodné voliče přesvědčila. "Většinou to vyplyne až ze situace. Lidé často říkají, že jsou již rozhodnuti, koho budou volit. Řekla bych, že je to tak půl na půl. Zatím se mi ale nestalo, že by byl někdo opravdu nepříjemný," říká Třeštíková.

Podle tiskového mluvčího volebního štábu Martina Voňky mají dobrovolníci k dispozici placenou databázi kontaktů, které jsou vybrány podle konkrétních kritérií.

Do nejužšího výběru se tak dostaly regiony, v nichž nebyl Schwarzenberg příliš úspěšný. Na telefonát se mohou těšit především lidé z Moravskoslezského, Olomouckého nebo Ústeckého kraje.

Výsledek nejistý

Odhadnout, jaký bude výsledný efekt telefonních agitací, je těžké. Z toho, jakým způsobem telefonáty v pondělí probíhaly, se dá usuzovat, že se jedná spíše o anketu či předvolební průzkum než o akci, jejímž cílem je přilákat nerozhodnuté voliče. 

"Ano, naprosto chápu, že nechcete jít k volbám," říká smířlivě do telefonu jeden s dobrovolníků a pokládá telefon.

Podobnou zkušenost má i Petr Rychlý. "U mě je to zatím 2:1 pro domácí tým. Hodně lidí mi říká, že nechtějí jít k volbám, protože jejich kandidát do druhého kola nepostoupil," říká Rychlý. Na rozdíl od svého kolegy se podle vlastních slov ale snaží voliče přesvědčit, aby změnili názor a k volbám šli.

Obvolávání potenciálních voličů je standardním nástrojem prezidentských kampaní například ve Spojených státech. Štáby kandidátů tam cíleně volají těm lidem, kteří jsou vytipováni jako předpokládaní stoupenci jejich kandidáta. Smyslem telefonátů je přimět tyto lidi, aby skutečně přišli odevzdat svůj hlas.

Volby se jim jen krátce před otevřením volebních místností "připomínají" tak prostými dotazy, jako je ten na čas, kdy se chystají jít svůj hlas odevzdat.

Data v žádném případě neshromažďujeme

Schwarzenbergovo call centrum se v minulém týdnu setkalo s vlnou odporu, a to nejen ze strany protikandidáta. Pozadu nezůstaly ani reakce na sociálních sítích, které se v první přímé volbě českého prezidenta staly jedním z nejvlivnějších nástrojů předvolební kampaně.

"To call centrum nejenže je naprostá hloupost, navíc i hrubě porušuje soukromí lidí," píše například na své zdi jeden s uživatelů Facebooku.

"Všechny kontakty, které máme, jsou telefonní čísla lidí, kteří v minulosti souhlasili se zpracováním osobních údajů pro komerční účely," odpovídá na podobné námitky Voňka a připomíná, že cílem není shromažďování informací o voličích. "Nevedeme si databáze o tom, jak telefonáty probíhaly a nakolik byly úspěšné," vysvětluje Voňka.

Helena Třeštíková nám ale ukazuje, že po skončení každého telefonního rozhovoru vypíše do standardizovaného dotazníku své osobní dojmy z rozhovoru. Zapisuje do něj například to, koho respondent plánuje volit.

Samotný prezidentský kandidát podle Voňky nejspíš telefonovat nebude. "Jeho program je už teď tak nabitý, že by se nám to tam těžko vměstnávalo," dodává Voňka.

 

Právě se děje

Další zprávy