Unikátní výstava: Silničáři ukazují, jak jim nepozorní řidiči kamionů ničí vozy

Petr Koděra Petr Koděra
11. 9. 2015 12:20
V Česku roste počet nehod při údržbě silnic a dálnic, které zaviní především řidiči kamionů. Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa proto sáhl v rámci prevence nehod k neobvyklému kroku: na dvě dálniční odpočívky u Prahy a u Brna nechal umístit rozbité výstražné vozíky, které řidiči silničářům při karambolech rozbili. Poprvé tak v Česku otevřel takzvané CrashPointy – místa, kde řidiči mají na vlastní oči vidět, co způsobí nepozornost, příliš rychlá jízda nebo další vážné dopravní přestupky.
Výstražný vozík zničený při loňské nehodě na dálnici D5 u Nýřan.
Výstražný vozík zničený při loňské nehodě na dálnici D5 u Nýřan. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Loni v srpnu sekali dva silničáři trávu na krajnici plzeňské dálnice D5 u Nýřan. Jeli u okraje vozovky a za nákladním autem měli přípojný vozík s výstražnou šipkou, která varovala řidiče před dopravní komplikací. Přesto jejich práci náhle přerušil obrovský náraz. Zezadu do nich v plné rychlosti naboural kamion, jehož řidič se podle pozdějšího vyšetřování nevěnoval řízení.

Následky byly kruté: oba zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic jsou po těžkých zraněních dodnes v pracovní neschopnosti, viník nehody se zranil lehce a škoda dosáhla čtyř milionů korun. Dálnice byla navíc na několik hodin zablokovaná.

Podobných nehod, které zaviní především řidiči kamionů, přibývá. Škody na státním majetku i na majetku soukromých firem, které s ŘSD spolupracují, jdou do desítek milionů korun, desítky osob se zraní. Mnohdy těžce.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa proto sáhl v rámci prevence nehod k neobvyklému kroku: na dvě dálniční odpočívky u Prahy a u Brna nechal umístit rozbité výstražné vozíky, které řidiči silničářům při karambolech rozbili. Poprvé tak v Česku v pátek otevřel takzvané CrashPointy – místa, kde řidiči mají na vlastní oči vidět, co způsobí nepozornost, příliš rychlá jízda nebo další vážné dopravní přestupky.

"Každá expozice je tvořena rozbitým mechanismem ŘSD, který byl nabourán při práci na dálnici za provozu, a tabulí, na níž je ve čtyřech jazycích popsán průběh nehody a její následky. Expozice jsou součástí našeho dlouhodobého úsilí neustále zvyšovat bezpečnost práce při údržbě či opravě dálničních komunikací," řekl Kroupa s tím, že chce lépe chránit životy podřízených, kteří musí denně do terénu.

Jedna expozice je v Průhonicích, na 4,5. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno, druhá pak u Brna na 206. kilometru ve směru na Vyškov na odpočívce Rohlenka. Rozbitá technika tam bude vystavená zhruba dva týdny, poté silničáři vyhodnotí ohlasy. V podobné prevenci však hodlají pokračovat. "Určitě to není naše poslední akce," řekl Jan Kroupa.

Pět nehod ze šesti zaviní kamion

Od začátku letošního roku došlo při údržbě silnic a dálnic k 36 nehodám. Všechny se staly za denního světla a zhruba osmdesát procent z nich zavinila nákladní auta, třináct z nich navíc od nehody ujelo. Jde přitom o nový fenomén: od roku 2011 do konce loňského roku se něco podobného stalo jen desetkrát.

Při nehodách bylo přímo v ohrožení 37 pracovníků ŘSD, jeden byl zraněn lehce a jeden těžce. Z viníků byli tři osoby lehce zraněny a dva těžce. Od roku 2011 zemřelo při těchto nehodách pět lidí, z toho dva zaměstnanci ŘSD.

Nová finta: autobus

Proti nepozorným řidičům kamionů vytáhli novou zbraň i dopravní policisté z Hradce Králové. Začali jejich jízdu po dálnici D11 tajně natáčet z autobusu. Zaskočení řidiči pak dostávali pokuty například za to, že si během jízdy četli noviny nebo se třeba dívali na film. Policie proto přemýšlí, že stejnou fintu začne používat i na dalších autostrádách.

 

Právě se děje

Další zprávy