Obrazem: 190 hodin a 18 minut na palubě Sojuzu. Jak Vladimír Remek letěl do vesmíru

Obrazem: 190 hodin a 18 minut na palubě Sojuzu. Jak Vladimír Remek letěl do vesmíru
Vladimír Remek – vojenský pilot, kosmonaut, výzkumník a později i politik. 2. března 1978 se stal prvním československým kosmonautem ve vesmíru. Do té doby do meziplanetárního prostoru létali výhradně Američané a Sověti.
V roce 1976 byl tehdejší stíhací pilot vybrán do skupiny 24 kanditátů. Z těch měl být postupně vybrán čs. zástupce, který se v rámci programu Interkosmos podívá do kosmu. Síto výběru bylo neúprosné. Postupně se počet kandidátů snížil na osm a následně na čtyři adepty - Ladislava Klímu, Oldřicha Pelčáka, Vladimíra Remka a Michala Vondrouška.
Nejtvrdší testy probíhaly ve Středisku přípravy kosmonautů J. A. Gagarina v Hvězdném městečku v SSSR. Nakonec tam zůstali jen Vladimír Remek a Oldřich Pelčák. Spolu s dalšími kandidáty z Polska a NDR se Remek s Pelčákem začali od roku 1977 intenzivně připravovat na cestu do kosmu. Byly utvořeny posádky pro budoucí sovětsko-československý let do vesmíru.


Na snímku: 
Exkurze do okolí kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Na fotografii je kromě Vladimíra Remka a Oldřicha Pelčáka také polský kosmonaut Miroslaw Hermaszewski a sovětský kosmonaut Nikolaj Nikolajevič Rukavišnikov.
Adepti z ČSSR, PLR a NDR na trenažéru orbitální stanice Saljut 6.
Foto: Profimédia
ČTK Dan Poláček ČTK, Profimedia, Dan Poláček
Aktualizováno 10. 3. 2021 9:59
Před třiačtyřiceti lety se do vesmíru podíval Vladimír Remek, jenž byl prvním kosmonautem, který nepocházel z USA nebo SSSR. Spolu se sovětským kolegou Gubarevem odstartoval 2. března 1978 na palubě rakety Sojuz 28, zpět se vrátili za 190 hodin a 18 minut, 10. března 1978.
 

Právě se děje

před 10 minutami

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
před 13 minutami

Příčinou nehody trolejbusu a tramvaje v Brně byly ulomené šrouby, policie případ odložila

Policie po více než dvou letech prověřování odkládá případ nehody tramvaje a trolejbusu z dubna 2019 v Křenové ulici v Brně. Příčinou nehody bylo ulomení šroubů u trolejbusu, podle policie tak není na místě věc vyřídit jinak. Na policejním webu to dnes uvedl mluvčí Pavel Šváb. Při nehodě se tehdy zranilo 43 lidí.

"Ve věci nejde o podezření z trestného činu a věc není na místě vyřídit jinak. Příčinou bylo ulomení závrtných šroubů silentbloku, které řidič nemohl předpokládat a jejich případné narušení kontrolou před jízdou ani odhalit," uvedl mluvčí.

Šrouby se v rámci generální opravy trolejbusu měnily, znalecké zkoumání odhalilo rozdíl v technologii jejich výroby. "Policisté prověřovali, zda v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů některý ze subjektů v tomto směru nepochybil. Po vyhodnocení všech opatřených důkazů byla zjištěna dílčí pochybení více zainteresovaných osob, nedosahovala však takové intenzity, aby mohla být postižena normami trestního práva," uvedl mluvčí.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna 2019 před 14:00, ulici téměř na šest hodin zablokovala. Trolejbus jedoucí v kolejovém pásu znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. V nemocnici skončily čtyři desítky lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Škoda dosáhla 2,5 milionu korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy