Unie nově přispěje na MHD. Co chce za evropské dotace stavět vaše město?

Lucie Stuchlíková Adéla Skoupá Lucie Stuchlíková, Adéla Skoupá
16. 9. 2015 10:00
Evropské dotace na dopravu mohou nově jít i na metro, tramvaje nebo trolejbusy. České radnice už začaly dávat dohromady plány, za co během sedmi let utratí 9 miliard korun. Chystají nové tratě pro tramvaje i autobusy či nové mosty.

Praha - Česká města nově dosáhnou na dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Během sedmi let z něj mohou vyčerpat až 9 miliard korun na metro, tramvaje a trolejbusy.

Například Zlín chce z evropských peněz přivést trolejbusy do bývalých Baťových závodů, Praha hodlá postavit nový tramvajový most přes Vltavu nebo síť tramvajových linek na Jižním Městě. V Brně se chystá prodloužení tramvají až k novému univerzitnímu kampusu v Bohunicích.

Dopravní fond až dosud financoval pouze velké státní stavby, jako jsou dálnice a železniční tratě. V novém programovacím období mezi lety 2014 a 2020 ale mohou dotace čerpat i města. "S Evropskou komisí se nám podařilo pro další období vyjednat finance i tam, kde jsme dosud na evropské peníze nedosáhli. Chceme je využít například na drážní dopravu, včetně městské,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Oficiální žádosti zatím radnice nepodávají, deník Aktuálně.cz ale oslovil ty největší z nich s dotazem na jejich plány. V přehledné grafice zjistíte, co plánuje za evropské peníze postavit vedení vašeho města.

Foto: Vojtěch Marek

Praha

Metro D

Praha už má na obří projekt, jehož první etapa z Pankráce do Depa Písnice má celkem přijít na 35,9 miliardy korun, zažádáno v rámci EU fondů. Pokusí se ale dosáhnout i na peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Tramvajový most přes Vltavu

Tramvajový most o délce téměř jednoho kilometru má propojit trať na ulici Na Zlíchově na levém břehu Vltavy a Podolské nábřeží. Stavba, která by měla být hotová do roku 2019, bude stát 990 milionů korun.

Tramvaje pro Jižní Město

Praha chce za 2,5 miliardy postavit 6,5 kilometru dlouhou tramvajovou trať, která má obsloužit úsek mezi Chodovcem, Opatovem a konečnou stanicí metra Háje. Dopravní podnik tím chce jednak ulevit metru C a také zredukovat neekologické autobusy.

 

Právě se děje

Další zprávy