Žáci se budou učit rozumět počítačové řeči. Zkuste si úlohy na základy programování

Markéta Hronová Markéta Hronová
7. 3. 2016 10:48
Ministerstvo školství začalo pracovat na tom, aby se moderní technologie dostávaly do výuky častěji. Už vznikají úlohy, které mají žákům přiblížit, jak přemýšlejí počítače, a učit je základům programování. Podívejte se, jaké úlohy nyní řeší žáci v rámci soutěže Bobřík informatiky.

Praha - Průmyslové podniky se už připravují na to, že stroje budou řídit výhradně počítače. Potřebují, aby je lidé uměli nejen používat, ale také programovat a vyvíjet. „Takové schopnosti je třeba se učit od útlého věku,“ upozorňuje Jiří Vaníček, vedoucí katedry informatiky na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity.

V současné době není nikde ve vzdělávacích programech napsáno, že by tyto dovednosti měli učitelé s dětmi trénovat. Ministerstvo školství letos začalo pracovat na změně.

Ve školách by se mělo více učit o tom, jak počítače fungují. Hlavně se má změnit obsah hodin informatiky. Dnes je hlavní náplní umět použít Word či Excel. „Po deseti letech je tento model překonaný,“ říká ministerstvo. 

V roce 2016 ministerstvo školství vypíše několik dotačních programů, z kterých bude možné získat peníze na školení učitelů i vytváření materiálů, jež učitelům pomůžou přiblížit dětem svět počítačů.

Foto: Jiří Vaníček, 2016

Angličtina - úloha pro maturanty

Zadání:

Učitel zkouší nový způsob, jak naučit studenty správnou konstrukci anglických frází, pomocí diagramu s kolečky a šipkami. Fráze se vytváří takto: začne se kolečkem úplně vlevo, jde se po šipkách a frázi pak tvoří text, který je u šipek. Frázi lze ukončit, pouze pokud se skončí na kolečku úplně vpravo.

Např. podle horního diagramu mohou být vytvořeny fráze „I like beavers“, „she likes“. Podle horního diagramu lze vytvořit mnoho podivných frází.

Jedna z následujících frází vytvořit nejde. Která?

Odpovědi:

A) the girl who sees pretty pretty boy

B) the pretty pretty boy likes

C) who sees the girl who sees the pretty boy likes the pretty girl

D) (nic, prázdná fráze)

Diagram reprezentuje schéma podobné konečnému automatu. Žák se potřebuje vyznat v průchodu takovým diagramem.

Řešení zde.

 

Právě se děje

Další zprávy