Umět poslat e-mail už nestačí. Učitelé v digitální gramotnosti zaostávají za žáky

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
5. 12. 2019 20:35
Společnosti vládnou digitální technologie a jejich používání se bude dále rozšiřovat. Technologie už ve školách sice často jsou, ale nemá je kdo obsluhovat. Učitelé totiž v digitálních kompetencích mnohdy zaostávají za svými žáky. Na pedagogických fakultách se nic takového neučili a dalšího vzdělávání v této oblasti se trochu obávají - mají strach, že selžou a žáky stejně nedohoní.
Učitelé v digitální gramotnosti zaostávají za žáky (ilustrační foto).
Učitelé v digitální gramotnosti zaostávají za žáky (ilustrační foto). | Foto: Shutterstock

"Digitální doba není nějaká budoucnost, kterou vidíme ve sci-fi, probíhá v současnosti. Bez digitálních dovedností se dnes žáci ani učitelé neobejdou," říká ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti Vodafonu Adriana Dergam. Ze své praxe vidí, jak je vzdělávání v digitálních kompetencích nedostačující. "Musíme velmi doškolovat nastupující mladé lidi, kteří přicházejí ze škol v této oblasti nevybavení, a trochu tím suplujeme roli státu."

Miroslav Dvořák ze Vzdělávacího centra Microsoft upozorňuje, že doba se rychle mění a spousta pozic mizí. "Airbnb nevlastní jedinou nemovitost, a přesto je největší ubytovací společností, Skype nemá žádnou telefonní infrastrukturu, a přesto přes něj odehrávají miliardy hovorů denně, Facebook nevytváří žádný obsah, přesto to jsou nejčtenější ‚noviny‘. Tím ubývají pozice jako pokojská, recepční, inženýr telefonních sítí, spojovatelka. Naprogramovaný robot už dnes umí postavit zeď, brzy nebudou potřeba zedníci. Tomu všemu se musí škola přizpůsobit," říká Dvořák.

Jelikož je i učitelem informatiky, dodává: "Informatika by neměla být o obsluhování počítače, což je možná strop nejednoho učitele, ale mělo by se tu učit i programování, které rozvíjí myšlení žáků."

"Učitel dnes může učit velmi kreativně, s využitím nejrůznějších moderních technologií, může učit projektově, ve skupinkách. Jenže mnozí říkají, že kurikula jsou tak plná, že nestíhají látku odučit, natož ji nějak zpestřit použitím digitechnologií. Jenže to už v případě základních škol patnáct let, tedy po školské reformě, není pravda," říká Petr Naske, tajemník DigiKoalice - České národní koalice pro digitální pracovní místa.

Jak vysvětluje, učivo obsažené v rámcových vzdělávacích programech není povinné, povinné je pouze dosáhnout stanovených cílů. "Například celé učivo fyziky na základní škole se dá naučit v deseti vyučovacích hodinách," doplňuje ho Tomáš Feřtek, odborný konzultant informačního centra o vzdělávání EDUin.

 

Právě se děje

Další zprávy