Učitel ho mlátil smyčcem, hraní ho nebavilo. Metody jsou důležité, říká děkan pedagogické fakulty

Markéta Hronová Markéta Hronová, Kristýna Svrdlinová
6. 7. 2016 14:30
Vzdělávací metody jeho otce mu nevyhovovaly, matka nového děkana Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Michala Nedělky ho ale přesvědčila, že učit se dá i tak, že to děti baví a novou látku chápou. Chce být otevřený vůči studentům i návrhům, jak dostat do výuky víc praxe a naučit budoucí učitele vzdělávat děti zábavně a pro 21. století. Podle Nedělky to ale není jednoduché. Chybějí odborníci, kteří by modernizovanou výuku dokázali vymyslet. Vedení fakulty převzal v pátek 1. července.
Foto: Daniel Pražák, Pedagogická fakulta

Praha - Nový děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Michal Nedělka měl k učitelství vždycky blízko. Jeho maminka vyučovala dějepis a češtinu, otec sice pedagog nebyl, ale pokoušel se ho učit jazyky. "Jenže jeho metody se ukázaly jako nepřenositelné, nezábavné, tak jsem se vzepřel," popisuje.

Podobně to měl se svým prvním učitelem houslí. "Byl absolventem vojenské konzervatoře. Když jsem něco neuměl, tak mě rovnou plácl smyčcem přes prsty a ještě mi vynadal. Já jsem pak sice cvičil a hrál, ale absolutně mě to nebavilo," říká.

Až když přísného učitele vystřídala jiná paní učitelka, našel si ke hře na housle vztah. "Najednou jsem zjistil, že hraní nemusí být ze strachu. Postup a metoda jsou nesmírně důležité," míní.

Nejsme bachaři, ale partneři

Původně chtěl být umělcem, ale na konzervatoři převážila pedagogika. Kromě hudby učil ruštinu a němčinu. "Zjistil jsem, že při výuce jazyků máte u studentů celkem přirozenou autoritu. Zvlášť na střední škole vědí, že jazyk je závažná věc," mluví o svých zkušenostech Nedělka.

Dnes už bývalá děkanka Radka Wildová fakultu hodně otevřela veřejnosti. Přiznala, že je potřeba vzdělávání budoucích učitelů změnit, a přizvala k této debatě spolky, které na fakultě začaly hojně vznikat. Nedělka chce v této komunikaci pokračovat.

"Chci tyto věci rozvíjet dál. Nejdůležitější je atmosféra, je důležité ke studentům přistupovat jako k partnerům. Nejsme bachaři, kteří někoho k něčemu musí nutit," připomíná.

Výuka se pomalu mění, bude víc praxe

V průzkumu mezi studenty fakulty, který si nechala bývalá děkanka vypracovat, se ukázalo, že budoucí učitelé nejvíce postrádají praxi. Celé bakalářské studium se učí jen teorii a k tomu, jak zvládnout třídu plnou energických dětí, se dostanou až v magisterském studiu.

To se má nyní změnit. Škola připravila akreditace nových programů, v kterých už je praxe i v bakalářském studiu. Také by se do výuky mělo dostat mnohem více pedagogických postupů, nejen oborového učiva.

Pedagogické fakulty dostaly přislíbeno 50 milionů korun navíc k rozpočtu. Ta pražská je využije na změny ve výukových plánech a na vzdělávání učitelů, kteří si kvůli novému zákonu musejí doplňovat kvalifikaci. 

 

Právě se děje

Další zprávy