reklama
 
 

Tuzemák přežije další pětiletku, unie dala české alkoholické klasice výjimku

AKTUALIZOVÁNO 17. 4. 2018
Stálý výbor Evropské komise potvrdil výjimku pro Českou republiku, aby výrobci mohli i nadále vyrábět tuzemský rum podle osvědčených metod.

Brusel - Milovníci české lihové speciality mohou svůj oblíbený nápoj v nezměněné podobě vychutnávat dalších pět let. Původně komise výrobu "tuzemáku" zakázala kvůli přidávání furanu, který podle některých studií může způsobovat rakovinu.

Komise nakonec souhlasila s pětiletou výjimkou, čeští výrobci přitom požadovali svolení bez časového omezení. Bez udělení výjimky by možnost používat tradiční rumovou tresť skončila 22. dubna.

Podle výkonného ředitele Unie výrobců a dovozců lihovin Jaroslava Burkarta se tak českým výrobcům podařilo na poslední chvíli vycouvat ze zákazu výroby tuzemského rumu. "Výjimka sice není časově neomezená, jak jsme požadovali, ale dává nám pětiletý prostor se nějak se zákazem vyrovnat," uvedl Burkart. 

Podle něj mají v průběhu uvedené lhůty výrobci rumu dvě možnosti. "Buď se podaří během té doby vyrobit rovnocennou rumovou esenci, která vyhoví požadavkům Evropské unie, nebo využijeme těch pěti let k tomu, abychom přesvědčili komisi o tom, že rumová tresť není škodlivá," řekl Burkart.

Biotechnolog a rektor pražské Vysoké školy chemicko-technologické Karel Melzoch před časem v rozhovoru pro Hospodářské noviny potvrdil, že některé látky v tuzemském rumu mohou být zdravotně rizikové.

"EFSA si nechala zanalyzovat rumový éter neboli rumovou tresť a našla tam telefonní seznam látek. Mnohé z nich jsou opravdu problematické. To je ale úděl všech potravin, nejenom rumové tresti," uvedl Melzoch. Podle něj obsahují podezřelé látky téměř všechny potraviny. "Pokud bychom se dívali na to, že některé jsou potenciálně rakovinotvorné, tak bychom nekonzumovali nic," dodal rektor VŠCHT.  

autor: Martin Ťopek | 17. 4. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama