Tunel u Národního muzea Praze nepomůže, tvrdí kritici

Pavel Baroch
25. 1. 2009 12:48
Praha 2 prosazuje dlouhý tunel až k Nuselskému mostu
Z budovy bývalého Federálního shromáždění se má stát součást blízkého Národního muzea.
Z budovy bývalého Federálního shromáždění se má stát součást blízkého Národního muzea. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Silniční tunel mezi Národním muzeem a Václavským náměstím, jehož plánovanou stavbu na velkolepém shromáždění loni na jaře stvrdili svými podpisy i premiér Mirek Topolánek a primátor Pavel Bém, má první kritiky.

Tvrdí, že tunel za deset miliard korun přeplněným silnicích v centru hlavního města a špinavému ovzduší v navrhované podobě nepomůže.

Záměr se kromě pražských občanských sdružení zastoupených organizací Auto*Mat nezamlouvá ani radnici Prahy 2. O definitivním dopravním řešení a vzhledu tunelu, který by se mohl začít kopat už příští rok, právě rozhoduje pražský magistrát. Ten si od tunelu slibuje zklidnění dopravy v centru města nebo zlepšení ovzduší.

"Zlepšení se projeví jen u Muzea, v ostatních částech Prahy poblíž magistrály naopak doprava naroste," tvrdí ovšem Michal Křivohlávek z Auto*Mat, podle něhož budou okolní ulice sloužit jako přivaděče k dálnici.

"Podzemní dálnice bude mít vyšší kapacitu, než má současná magistrála. V každém směru sice ubude jeden jízdní pruh, auta ale nebudou stát na křižovatkách, pojedou proto rychleji a úsekem jich může projet více," dodal Křivohlávek, podle něhož k tunelu pojedou auta přes centrum a z Pankráce stejně jako dnes.

Nejšpinavější silnice v zemi

S navrhovanou podobou tunelu u Národního muzea se nechce smířit vedení druhého pražského obvodu. Vadí jim především to, že je tunel příliš krátký.

Navazující Legerova ulice, která vede od Národního muzea k Nuselskému mostu a jezdí po ní auta na brněnskou dálnici má pověst nejšpinavější silnice v zemi. Právě kvůli husté automobilové dopravě jsou zde vysoké koncentrace drobného prachu a dalších škodlivin.

Chceme dlouhý tunel, žádá Praha 2

Vedení radnice Prahy 2 proto hodlá jednat s magistrátem o tom, aby se hlavní pražská silnice zahloubila pod zem až k Nuselskému mostu, anebo aspoň za náměstí I.P.Pavlova. Tvrdí, že až 100 tisíc aut, které po magistrále denně projede, škodí především lidem v okolí tohoto náměstí než u Národního muzea.

Denně tudy projede okolo 160 tisíc aut a při nehodě v některém ze dvou jízdních pruhů v každém směru snadno dochází k dlouhým kolonám.
Denně tudy projede okolo 160 tisíc aut a při nehodě v některém ze dvou jízdních pruhů v každém směru snadno dochází k dlouhým kolonám. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Rada uložila paní starostce a mně, abychom jednali s magistrátním útvarem rozvoje o zapracování našich požadavků," citovala ČTK místostarostu druhého pražského obvodu Václava Vondrášku.

Praha 2 hodlá auta na magistrále omezit aspoň dočasně už od března. Od Nuselského mostu až po Tyršobvu ulici hodlá autostrádu zúžit. Podle kritiků to ovšem může způsobit vážné dopravní komplikace.

Podle Michala Křivohlávka ze sdružení Auto*Mat by si ovšem prodloužení tunelu až k Nuselkému mostu vyžádalo další mimoúrovňové křižovatky, které by zničily charakter části Vinohrad. Už nyní se počítá s ohromnou mimoúrovňovou křižovatskou u Hlavního nádraží.

Křižovatka větší než Staromák

"Dálniční tunely vždy vyžadují masivní mimoúrovňkvé křižovatky a kapacitní silnice ve svém okolí. Vidíme do například na Malovance, kde kvůli tunelu Blanka vzniká mimoúrovňová křižovatka větší, než je Staroměstské náměstí," řekl Křivohlávek.

"Projektanti totiž chtějí z bezpečnostních důvodů umožnit rychlé vyklizení tunelu v případě mimořádných nouzových stavů. Proto jsou tunely pro jádro města stejně nevhodné jako povrchová dálnice," dodal.

Křivohlávek s odvoláním na studii společnosti CityPlan uvedl, že průjezdnější magistrála u Muzea příliš nepomůže tamnímu ovzduší. Emise prachu by měly klesnout zhruba o desetinu, beznenu o 2,6 procent a oxidů dusíku o procento.

Transevropská dálnice prostředkem Prahy

Podle Křivohlávka dnes pražská magistrála kvůli absenci dokončeného obchvatu hlavního města plní funkci transevropské dálnice, která protíná centrum metropole.

"Jediným účinným řešením je zúžení magistrály a snížení atraktivity a průjezdnosti pro tranzitní dopravu. Omezení počtu jízdních pruhů by ve srovnání s obrovskou investicí na zahloubení dálnice bylo prakticky zadarmo," dodal Křivohlávek, podle něhož by pomohla například mýto nebo omezování rychlosti vozidel - a to i v okolí magistrály.

 

Právě se děje

Další zprávy