Třídíte odpady? Češi jsou stále lepší

Pavel Baroch
23. 2. 2006 12:12
Praha - Každý Čech vytřídil vloni v průměru zhruba 36 kilogramů papíru, skla a plastů. Počet lidí, kteří třídí, přitom stále stoupá.

Vyplývá to z předběžných výsledků společnosti EKO-KOM, která má od Ministerstva životního prostředí licenci na organizování sběru, třídění a recyklaci obalových odpadů.

Češi se neustále zlepšují: v roce 2004 vytřídili přibližně o dva kilogramy méně, v roce 2003 to bylo jen něco přes dvacet osm kilogramů.

"Podle předběžných výsledků splníme jako každý rok zákon o obalech a rovněž dostojíme závazkům České republiky vůči Evropské unii," říká mluvčí EKO-KOM Kateřina Šarounová.

Foto: Tomáš Daněk

Důležitý bude rok 2008. Česko totiž při vstupu do EU slíbilo, že v tomto roce vytřídí každý občan v průměru přibližně čtyřicet kilogramů obalových odpadů. Nejnovější čísla naznačují, že tento závazek republika splní.

Podle průzkumu, který si nechal vypracovat EKO-KOM, třídilo vloni odpad 67 procent lidí. Ovšem například v Německu vyhazuje plastové láhve či krabice od elektroniky do speciálních kontejnerů takřka každý.

Více tříděných plastů, skla a papíru je nezbytným předpokladem k tomu, aby se tyto suroviny mohly znovu využít a neskončily na skládce nebo ve spalovně. Podle nejnovější zprávy Ministerstva životního prostředí je přitom skládkování stále nejrozšířenějším způsobem likvidace komunálního odpadu.

Pomáhá i reklama

Společnost EKO-KOM si nárůst vytříděného odpadu vysvětluje i mohutnou reklamní kampaní, kterou odstartovala před dvěma lety. Loni se kampaň nesla pod heslem "Nebuďte líní: třiďte správně" a vysílala ji i Česká televize.

V průzkumu firmy EKO-KOM loni v listopadu uvedlo 62 procent lidí, že tuto kampaň zná. "Reklamní kampaň měla úspěch a podle průzkumů se podařilo opět přesvědčit další procento veřejnosti k třídění odpadu," říká mluvčí Šarounová.

Kampaň bude pokračovat i letos a bude zaměřena na to, aby ukázala, co se z tříděného odpadu vyrábí, jak celý proces třídění a recyklace funguje a jaký má smysl, když lidé své odpadky třídí.

Reklama zatím stála 60 milionů korun, pro letošní rok je plánován rozpočet 24 milionů. Stejně jako v minulých letech se reklamní spoty objeví i v televizi. Novinkou budou pokladní pásy v supermarketech.

Můžeme třídit více

Ekologické Hnutí Duha tvrdí, že vytříděného odpadu by mohlo být více, pokud by stát a obce lidem více pomohly.

"Zatímco popelnice stojí před každým domem, k barevným kontejnerům na tříděný odpad se mnohdy musíme vydat o ulici nebo dvě dál," upozornil Ivo Kropáček z Hnutí Duha.

V mnoha obcích navíc k třídění lidi nic nemotivuje, platí za odvoz odpadků stejně, ať třídí, či netřídí. Občan, který netřídí, vyprodukuje každý rok 150 až 200 kilogramů směsného odpadu.

 

Právě se děje

Další zprávy