Třetina českých žáků odmítá kamarádství s Romy

Jakub Novák
28. 5. 2013 14:55
Průzkum firmy Scio ukazuje na rozšířenou xenofobii u českých školáků
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - "Tyhle školy nejsou pro Romy," chtělo by se parafrázovat název oscarového snímku. Ve zkratce se tak dá totiž popsat prostředí, ve kterém je pro třetinu českých šesťáků a deváťáků nepřijatelná představa přátelství s Romem. A více než 40 procent jich je ochotno se s radostí přidat k případnému protiromskému pochodu.

Právě takové výsledky vyplývají z unikátního průzkumu v Česku, jenž provedla společnost Scio mezi 1744 žáky 6. a 9. tříd v rámci projektu Multipolis.

"Výsledky průzkumu nás samotné překvapily. Rozdíl mezi těmi, kdo podporují protiromské pochody, a těmi, kdo otevřeně vyjadřují opačný postoj, je propastný. V běžné třídě to znamená 12 žáků s protiromským postojem oproti dvěma otevřeně nesouhlasícím," říká k tomu mluvčí společnosti Scio Bohumil Kartous.

Podle něj jde sice jen o statistický model, jehož konkrétní podoba je na jednotlivých školách ovlivňována různými dalšími faktory, nicméně převaha protiromských nálad na školách je skutečně velká.

Foto: Scio

Spirála ticha

"Je tak významná, že může velmi dobře způsobovat takzvanou spirálu ticha, kdy se názorová minorita obává projevit svůj postoj otevřeně, protože vidí riziko perzekuce," dodává.

Další letošní průzkumy, které zkoumaly tuzemské postoje vůči Romům, ukazují, že stav těchto názorů na školách je víceméně odrazem celospolečenských nálad. A čísla, která CVVM nebo agentura STEM v této souvislosti prezentovaly, rozhodně povzbudivá nejsou.

Podle průzkumu CVVM z dubna letošního roku, jehož tazatelé zjišťovali nálady mezi lidmi staršími patnácti let (tedy vzorku přibližně navazujícího na ten, kterému věnovalo pozornost Scio), je soužití Romů a ostatních obyvatel vnímáno jako problematické výraznou většinou veřejnosti.

Foto: CVVM

Za špatné jej přitom označilo 87 % dotázaných, přičemž 36 % dotázaných ho považuje dokonce za "velmi špatné". Na druhé straně jako dobré označilo toto soužití pouze 9 % dotázaných. Z nich navíc drtivá většina volila slabší variantu kladné odpovědi.

O moc lépe nedopadl ani průzkum agentury STEM taktéž z letošního dubna (zde již byli všichni dotázaní plnoletí). Podle něj zaujímají nepříznivé postoje k Romům více než dvě třetiny lidí (konkrétně 69 %). Téměř třetina přitom deklaruje mírně odmítavý vztah k Romům (30 %), o něco menší - čtvrtinový - podíl se vyjádřil jednoznačně odmítavě.

Foto: STEM

Odpor k Romům přitom pociťuje dokonce 14 % dotázaných. Pouze 4 % potom mají k Romům dobrý nebo velmi dobrý vztah.

Cesta k nápravě tohoto vztahu, jehož stav v důsledku komplikuje jakýkoliv pokus situaci zlepšit, je dlouhá a trnitá - a vzhledem k postojům většiny společnosti zde také chybí výrazný "hnací mechanismus".

Škola, média i hry

"Napomoci k řešení může nepochybně i škola, mohou to udělat média. Ostatně v projektu Multipolis byla vyvinuta desková hra, která s tímto tématem přímo pracuje. Rozvoj vztahů v multikulturním prostředí je dlouhodobý a v podstatě nikdy nekončící proces," konstatuje Kartous.

Reportáž z britské školy, kde excelují čeští Romové

Že tento proces může snad u některých nastartovat i prostá desková hra, ukazuje právě zkušenost s projektem Multipolis.

"Náš výzkum byl rozdělen na dvě kola. V prvním i druhém kole vyplňovali žáci stejný dotazník. Mezi koly byl rozestup několika měsíců, přičemž v této době všichni žáci pracovali s příběhovou společenskou hrou Multipolis a návaznými aktivitami," píše realizátor projektu Štěpán Pudlák.

Ve druhém kole podle něj vzrostla míra angažovanosti u všech sledovaných skupin. Podobně také u všech poklesly pasivita i negativismus.

Poznáte nepřizpůsobivé? Tady je kapesní průvodce Made in Czech

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy