reklama
 
 

Trápí vás krize? Máme recept, nabízí Božkov své kořalky

15. 4. 2009
Největší likérka v Česku inzeruje v novinách svůj návod na dobrou náladu

Plzeň - Přibývá nezaměstnaných, některé obory se hroutí. Mnoho lidí se bojí, co bude a prognózy jsou pesimistické.

A co takhle přestat si dělat starosti? Na všudypřítomnou krizi je tady totiž lék, který nabízí výrobce tvrdého alkoholu Stock Plzeň-Božkov.

„Božkov přichází s receptem na krizi," tvrdí tučný titulek nové novinové reklamy předního výrobce lihovin v České republice. Pod nadpisem je láhev. Božkov Tuzemský láká na slasti známé zlatavé tekutiny.

„Světová krize se podepisuje na všem, dokonce i na tom, že se lidé méně baví. Výrobce proslulých a mimořádně kvalitních božkovských kořalek přichází s akcí, která dá zapomenout na špatnou náladu," čteme v reklamním textu. Společnost slibuje, že podpoří zábavné projekty všeho druhu. Podmínkou je láska k Božkovu.

Jen nadsázka, říká ředitel Stocku

Inzerát doplňují grafy, které naznačují, jak půjde značka Božkov strmě vzhůru. Zbožné přání? „Je to samozřejmě reklamní nadsázka, reakce na to, jak jsou média zahlcená negativními zprávami," tvrdil generální ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov Martin Petrášek.

Primáře oddělení pro léčbu závislostí v Psychiatrické léčebně v Praze Bohnicích Karla Nešpora, který několik desítek let pomáhá alkoholikům, to moc nepobavilo. Nabídkou božkovského receptu na krizi je rozhořčen.

„Cena za zapomínání na problémy pomocí alkoholu je nepřiměřeně vysoká! Úzkosti a deprese se v kocovině ještě násobí. Už tak  máme pověst opilců Evropy," řekl Karel Nešpor. Reklamy na alkohol považuje za bezohledné, agresivní a škodlivé.

Čtěte blog Karla Nešpora na Aktuálně.cz

Upozornil, že výrobci alkoholu útočí na stále mladší lidi a jdou na to třeba přes podporu zábavy, ke které mladí lidé tíhnou. Teď mají podle něho výrobci obavy, že nižší kupní síla obyvatel se může projevit nižší spotřebou alkoholu a jejich nižšími zisky. Proto přichází s novými reklamními akcemi.

Primář z léčebny má jiný lék

„Měl bych jiný lék na krizi. Kdybych byl ve vládě, ihned bych drasticky zvýšil daň za alkohol. Státní pokladna by se rychle doplnila. A pomohlo by to zlepšení zdravotního stavu obyvatel," řekl Nešpor.

Primář vyjádřil naději, že úřednická vláda by mohla být ke zvýšení daně za alkohol přístupnější než odstupující ministr Miroslav Kalousek. Ten to odmítal.

Šéf Stocku Petrášek vysvětloval, že platí etický kodex pro reklamu na alkohol, podle kterého je zakázáno nabízet alkoholické nápoje jako pomoc v případě psychických nebo jiných potíží. „To také neděláme. Chceme jen podpořit naše značky. A chceme říct lidem, že i v těžkých dobách garantujeme kvalitu," uvedl Petrášek.

Podobně si reklamu Stocku vykládá i šéf jedné z největších českých reklamních agentur Mílan Knepr. „Nebral bych to jako výzvu k alkoholismu. Jde o legální komoditu. Výrobce reaguje na aktuální situaci, dává najevo, že je s lidmi i v horších časech," míní obchodní ředitel agentury Mark/Bbdo.

Zeman má jasno. Nalévá slivovici

Mezi lidmi panuje zažitá představa, že v době ekonomické krize lidé více pijí alkohol, ze stresu, z obav z budoucnosti. Kam jdou propuštění dělníci? Do hospody. To udělali i nešťastní skláři ze Světlé nad Sázavou a mnozí a mnozí další, kteří najednou neměli kam spěchat a nevěděli, co si počít.

Když například bývalý premiér Miloš Zeman z ČSSD nedávno dával rozhovor redaktorům MF Dnes, řekl: „…Jinak se taky v období krize více sází a pije, tak mi dovolte, abych vám dolil slivovici," řekl během rozhovoru Zeman.

Epidemie zneužívání alkoholu jsou historicky doložené. Ve třicátých letech minulého století, v době velké hospodářské krize, například ve Spojených státech amerických vyústil rostoucí alkoholismus lidí ve třináctiletou prohibici. Ta pak byla živnou půdou pro černý trh. Alkoholismus obyvavatel řešili politici za Rakousko-Uherska i v době komunismu.

Primář Karel Nešpor tvrdí, že není prokázáno, zda lidé pijí více alkoholu, když se jim hůř vede. „To nikdo neví. Na jedné straně mají lidé velký stres, na druhé straně redukují zbytečné výdaje. „Vůbec nejnižší spotřeba alkoholu byla v době 2. světové války, kdy lidé žili v maximálním stresu," uvedl. Je však také pravdou, že lidé tehdy měli extrémní nedostatek všeho.

Krize každopádně alkoholu v některých směrech přeje. Například britský list Daily Telegraph nedávno informoval, že web Facebook a internetový vyhledávač Gogol začnou uveřejňovat kvůli krizi reklamy na alkohol. Aby si zajistili nový zdroj příjmů.

Vaječnému koňaku krize svědčí

Reklamy na alkohol se po letech objevily i v hlavním vysílacím čase některých amerických televizních stanic. V Česku je to běžná věc. „Čeští politici jsou s reklamními agenturami zadobře, proto je neomezují," uvedl primář Nešpor. Kritizuje, že je povoleno vysílat reklamu na alkohol před dvaadvacátou hodinou.

Podle Českého statistického úřadu spotřeba alkoholu v Česku za posledních sedm let jen stoupala. Češi patří k největším pijákům v Evropě.

Výrobci alkoholu věří, že si alkohol dopřejí i v době krize. A narozdíl od mnoha jiných oborů zatím nezaznamenali žádný dramatický propad. Nebylo tomu tak ani v devadesátých letech, kdy došlo k poklesu české ekonomiky a "utahování opasků". 

"Například vaječné likéry si od propuknutí krize naopak vedou nad očekávání dobře. Ani u ostatního alkoholu není pokles, jen se trošku změnily trendy. Lidé více nakupují v obchodech, méně utrácejí v restauracích," uvedl marketingový manažer likérky Granette Jiří Pejša. Je přesvědčen, že poptávka po alkoholu se v návaznosti na ekonomický vývoj nějak zvlášť nemění.

autor: Petra Sasínová | 15. 4. 2009

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama