Pokuta 75 tisíc opilého řidiče neodradí, je potřeba víc policistů na silnicích, radí Ťokovi

Petr Koděra Petr Koděra
22. 2. 2016 20:10
V tabulce uvnitř článku si můžete prohlédnout návrh ministra dopravy Dana Ťoka na přísnější pokuty a také změnu bodového systému za přestupky na českých silnicích. Současně je zde porovnání současného a navrhovaného stavu. Ministr chce, aby za jízdu přes železniční přejezd na červenou nebo za jízdu v těžké opilosti hrozila pokuta až 75 tisíc korun. Václav Špička z Autoklubu ČR ale tvrdí, že důležitější je prevence. Třeba aby byli na silnicích víc vidět policisté jako na sousedním Slovensku. Ťokův návrh je zatím rukavicí hozenou k veřejné debatě. Připomínky chce ministr nejdříve zapracovat a teprve potom půjde se zákonem před poslance.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Martin Svozílek/Economia

Praha - Výrazné zvýšení pokut za přestupky na silnicích až na 75 tisíc korun a zpřísnění bodového systému, které navrhuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), samo o sobě nepřinese snížení počtu dopravních nehod a méně mrtvých a zraněných na českých silnicích. Tvrdí to Václav Špička, bývalý ředitel BESIPu a nynější expert na bezpečnost provozu v Autoklubu ČR, který sdružuje zájemce o motorismus a angažuje se například ve výchově řidičů v autoškolách.

Špička poukazuje na to, že je nutná i prevence, a nikoliv jen drakonické finanční tresty. Uvítal by proto víc policistů přímo na silnicích. Aby byli vidět. Je to podle něj lepší: řidiči si dávají větší pozor, pokud hlídku spatří. Podobně to funguje třeba na sousedním Slovensku.

"Zvýšení sankcí za dopravní přestupky včetně zvýšení bodového ohodnocení, lze považovat v době, kdy chybí výraznější přítomnost policistů v silničním provozu, obecně za krok, který kýžený efekt nepřinese," říká Špička.

Foto: Autoklub ČR

Ťok chce přísnějšími pokutami a vyšším počtem bodů trestat nejzávažnější dopravní přestupky. Například jízdu bez řidičského průkazu poté, co ho úřad řidiči zabaví, jízdu přes železniční přejezd na červenou, za odmítnutí dechové zkoušky nebo za jízdu v silné opilosti - pokud má řidič v krvi nad jedno promile alkoholu a ještě k tomu někoho zraní nebo autem při nehodě poničí majetek.

U chyby na přejezdu Špička s přísným trestem souhlasí, protože hrozí nebezpečí nejen spolujezdcům v autě, ale i cestujícím ve vlaku. V případě opilců za volantem však smyslu pokuty 75 tisíc korun nevěří.

"Že bude tak vysoká pokuta působit preventivně či výchovně, o tom lze s úspěchem pochybovat," říká Špička, podle kterého nemá smysl zvyšovat pokuty za držení telefonu za jízdy: "Jednak proto, že toto počínání je dosti obtížně zjišťováno, a zejména to neřeší zásadní problém: telefonování při řízení je nebezpečné bez ohledu na to, zda řidič přístroj drží, nebo zda používá hands free."

Rizikové telefonování za jízdy

Ťok navrhuje za telefonování až dvouapůltisícovou pokutu místo současné tisícovky. A až deset tisíc od úředníka ve správním řízení, pokud řidič nezaplatí na silnici a vezme si složenku. Podle Ťoka je telefonování jedno ze tří nejrizikovějších chování, které způsobuje nehody. Jen loni při takových srážkách zemřelo 90 lidí. 

"Už jen zvonění ruší od řízení. Navíc přicházejí moderní věci jako chytré hodinky, na které vám přijde SMS, stejně se na ně ale za jízdy podíváte. Takže nemusíte držet telefon a stejně ho používáte. Je potřeba řidiče vychovávat, aby takové věci za jízdy nepoužívali," řekl Ťok v předvánočním rozhovoru pro HN a Aktuálně.cz.

Současně tehdy dodal, že chce zavést jednotný sazebník pokut, aby policista nemohl rozhodovat, jakou pokutu dá. Sankce bude dopředu jasně daná u každého přestupku. "Jinak je tam korupční potenciál. Policisté nebudou mít prostor pro licitování. Zákon jim dá pouze dvě možnosti – buď pokutu udělit, nebo nikoliv a napomenout vás," řekl ministr.

Ťok tvrdí, že konkrétní návrh vyšších pokut a nový bodový systém, o jehož detailech jako první informovala minulý týden MF Dnes, není definitivní. Chce jej napřed podrobit veřejné debatě, zapracovat připomínky a pak teprve předložit poslancům.

Podle zástupců Autoklubu ale návrhy ministerstva dopravy signalizují, že Ťok hodlá řešit nepříznivou situaci v silničním provozu převážně, případně výlučně represí místo prevence. "Je správné, aby přestupky, jež mohou zásadně ohrozit životy a zdraví druhých, byly trestány skutečně přísně a také jednotně. Avšak jen zvyšovat sankce namísto toho, aby se aktivně přistupovalo k bezpečnosti silničního provozu, aby se zdroje směrovaly právě k možnosti větší a důraznější přítomnosti dopravních policistů na silnicích, není správná cesta," uvedl Václav Špička.

"Bez toho, že pachatel přestupku je policií bezprostředně kontaktován, sklouzávají všechny tyto akce k tomu, že se jen rozesílají složenky s pokutami a plní se státní nebo obecní pokladna," dodal Špička.

Polovina řidičů se vyhne pokutám

Stát a města navíc neumějí pokuty efektivně vybírat. Jak před půlrokem upozornilo Aktuálně.cz, bez trestu vyvázne už dnes zejména v Praze a ve středních Čechách zhruba každý druhý řidič, který jel třeba opilý, příliš rychle anebo zavinil nehodu.

Trik je jednoduchý a veřejně známý: nezaplatit pokutu na silnici policistům a v následném správním řízení na úřadě se nechat zastoupit advokátem nebo specializovanou firmou a jejími poradci. Ti pak správní řízení protahují tak dlouho, až je přestupek promlčený. "Stále máme vysoké číslo přestupků, které spadnou pod stůl kvůli tomu, že je úřady nestačí vyřídit," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kdyby řidič kamionu na přejezdu ve Studénce nezpanikařil, tak prorazí závory, říká ministr dopravy Dan Ťok. Systém podle něj nemůže odstranit všechny lidské chyby. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy