Ťok slíbil krajům miliardy na silnice, Babiš přidávat nechce

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
20. 7. 2015 5:30
Hejtmani čekali příští rok tři miliardy ze státního rozpočtu na opravu silnic druhé a třetí třídy. V rozpočtu, který navrhl ministr financí, se ale s těmito penězi nepočítá.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha – Téměř dvěma stovkám mostů ve Středočeském kraji hrozí zřícení, stovky kilometrů okresních cest jsou plné děr. Ministr dopravy Dan Ťok proto kraji slíbil, že příští rok na opravu alespoň některých z nich pošle 600 milionů korun. Jenže ministr financí Andrej Babiš, pod jehož hnutí ANO resort dopravy spadá, s nimi v rozpočtu nepočítá.

Zkrátka přitom nepřijdou jen střední Čechy, ale i všechny ostatní kraje. Příští rok měly dostat na opravy silnic druhé a třetí třídy celkem tři miliardy korun. "Kdyby peníze nepřišly, byla by to pro nás velmi špatná zpráva. Nejsme schopni opravy financovat sami,“ říká hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.

Třímiliardová injekce měla jít ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který se ale příští rok bude kvůli přechodu na nový dotační cyklus potýkat s výpadkem evropských peněz. Aby si mohl Ťokem přislíbenou dotaci pro kraje dovolit, potřeboval by od ministra financí přidat. Babiš ale zatím trvá na původně navrženém rozpočtu ve výši 44 miliard.

"Ministr financí nám na jednání oznámil, že má v rozpočtu málo peněz, takže nám slíbené tři miliardy nedá. Stále se ho ale ještě snažíme přesvědčit,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

Hejtmany podpořil i sněmovní hospodářský výbor, který v červnu vyzval Babiše a Ťoka, aby peníze pro kraje do rozpočtu dodatečně přidali. "Pokud by požadavek nebyl splněn, určitě budu hledat jiné řešení, aby se ty peníze našly," tvrdí člen hospodářského výboru Martin Kolovratník z ANO.

Andrej Babiš vzkázal, že jednání stále běží, a protože silnice jsou pro vládu priorita, snaží se s ministerstvem dopravy dohodnout. "Teď to nechci komentovat. Věřím, že najdeme řešení,“ uvedl ministr dopravy Ťok.

Volební kampaň

Až dosud kraje dostávaly státní peníze na svoje silnice jen nárazově, například po povodních. Letos jim fond výjimečně poslal 4,4 miliardy, které se nepodařilo proinvestovat jinde. Při té příležitosti Ťok hejtmanům slíbil, že jim bude na silnice přispívat každý rok.

Jenže právě letošní mimořádná pomoc může být důvodem, proč se Babiš zdráhá peníze příští rok do krajů poslat. V nadcházejících krajských volbách totiž budou současní hejtmani, většinou z řad sociální demokracie, největším protivníkem Babišova hnutí ANO. A ti už nyní díky rozsáhlejším opravám sbírají u voličů plusové body.

"V letošním roce jsme poslali krajům 4,4 miliardy a máme indicie, že hejtmani sociální demokracie tyto investice použijí ve volební kampani – jako svoje úspěchy. Ale už neřeknou, že finance zajistil stát, ministerstva financí a dopravy vedená hnutím ANO. Navíc nevidíme do toho, jak transparentně ty peníze utrácejí – jak probíhají výběrová řízení a jaké firmy tyto krajské zakázky získávají,“ vysvětluje možnou Babišovu zdrženlivost jeho stranický kolega Kolovratník.

Andrej Babiš si navíc rýpl do jihomoravského hejtmana Michala Haška. "Populista hejtman Hašek dělá kampaň neustále. Minulé úterý se zúčastnil zahajování úseku D1 Lipník - Přerov, i když je to v Olomouckém kraji a byl tam i olomoucký hejtman," uvedl Babiš.

10 miliard navíc

Slib posílat každý rok miliardy na krajské silnice přišel v poněkud nešťastnou chvíli – Státní fond dopravní infrastruktury se totiž příští rok ocitne v mezidobí, kdy skončí jeden program z evropských fondů a druhý ještě nezačne.

V přechodném období tak musí táhnout všechny rozestavěné projekty z vlastních peněz. Typickým příkladem je modernizace železniční trati mezi Rokycany a Plzní nebo dokončení karlovarské rychlostní silnice v úseku Lubenec – Bošov. "Stavby nelze na rok zastavit. Je potřeba, aby třeba práce na D8, D3 na jih nebo R35 ve východních Čechách bez přerušení běžely,“ vysvětluje poslanec Kolovratník.

Dopravní fond by tak od ministerstva financí potřeboval oproti navrženému rozpočtu deset miliard navíc. Pokud je nedostane, dá přednost rozběhnutým státním stavbám a bude škrtat jinde. Kromě krajů přijdou zkrátka stavby Ředitelství silnic a dálnic nebo Správy železniční a dopravní cesty.

"Prakticky bychom museli zastavit nové akce placené z národních zdrojů,“ dodal ředitel fondu Zbyněk Hořelica.

 

Právě se děje

Další zprávy