Tendr na záchranářské vrtulníky nabral další zpoždění. Hrozí, že se do Ústí bude muset létat z Prahy

Veronika Neprašová ČTK Veronika Neprašová, ČTK
Aktualizováno 18. 11. 2016 18:27
Další zpoždění nabírá plánovaný přechod leteckých záchranek na nové provozovatele. Antimonopolní úřad ministerstvu zatím nedovolí podepsat smlouvy pro Ústecko se slovenskou firmou ATE, která kromě Ústeckého kraje vyhrála tendr i pro Olomoucký kraj. Stávajícímu provozovateli přitom vyprší smlouva už na konci roku. Pokud by se smlouva nestihla podepsat, musely by od Nového roku do Ústeckého kraje létat vrtulníky až z Prahy.
Letecká záchranka zasahuje především ve špatně dostupném terénu.
Letecká záchranka zasahuje především ve špatně dostupném terénu. | Foto: ZZS Královéhradeckého kraje, p.o.

Praha – Kdo bude další čtyři roky létat pro leteckou záchranku v Ústeckém kraji, zůstává nejisté. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ministerstvu zdravotnictví nařídil, aby zatím nepodepisovalo kontrakt s novým vysoutěženým provozovatelem, slovenskou společností Air Transport Europe.

"Ministerstvo s podpisem smlouvy musí počkat až do konečného rozhodnutí úřadu," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Celá soutěž tak nabírá další zpoždění.

To, že od Nového roku nebude mít se záchrankou na severu Čech kdo létat, ale podle mluvčího ministerstva Ladislava Štichy nehrozí. "Máme předjednané s ministerstvem vnitra, že by v případě potřeby policejní vrtulníky létaly se záchranáři i na Ústecku," uvedl. Základna pražské letecké záchranky je na letišti v Ruzyni.

Doletový čas by se ale nijak podstatně prodloužit neměl, říká mluvčí pražský záchranné služby Dominik Horn: "Ústecký kraj pokrýváme už nyní během noci. Navíc pokud to budou mít k pacientovi blíž kolegové ze základny v Liberci nebo Plzni, poletí oni, " dodává Horn s tím, že ministerstvo plán s pražskou záchrankou předem nekonzultovalo.

"Vzhledem k letové dostupnosti letecké záchranné služby Praha pro území Ústeckého kraje vnímáme toto možné řešení jako nedostatečné pro poskytnutí potřebné péče občanům Ústeckého kraje," řekl mluvčí ústecké záchranné služby Prokop Voleník. O dalším postupu se bude záchranná služba v pondělí radit.

Oficiální zákaz ministerstvo zdravotnictví zatím nedostalo. "V tuto chvíli máme spíše obecnou informaci týkající se toho, že nám nebude povolena poslední smlouva," řekl mluvčí ministerstva. Termín pro vydání rozhodnutí podle něj vyprší v pondělí.

Firma ATE vysoutěžila v tendru provozování letecké záchranky právě v Ústeckém a také v Olomouckém kraji.

Výsledek soutěže na severu Čech stávající poskytovatel, akciovka DSA, napadl. Podle ní slovenský dopravce mohl nabídnout nejnižší cenu pouze proto, že jeho stroje nemají v Česku potřebnou certifikaci. Ta přitom byla přímo v zadávacích podmínkách tendru.

Současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku. DSA napadla výsledky u čtyř stanovišť, kde neuspěla. Sama má provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště. U dalších dvou jsou už podle Švandy podepsány smlouvy a úřad tam nezahájil ani správní řízení.

"Náš tým manažerů pracoval a nadále pracuje na tom, abychom od 1. ledna 2017 byli připraveni a schopni provozovat vrtulník pro potřeby letecké záchranné služby v daném středisku v plném nasazení, a to na základě všech požadovaných kritérií a podmínek, které byly stanoveny v zadávací dokumentaci," sdělila mluvčí slovenské firmy ATE Zuzana Hopjaková.

Rozhodnutí ÚOHS ohledně provozu na stanovišti v Ústí nad Labem firma DSA přivítala. "Teď čekáme, co bude dál. Jestli ministerstvo zdravotnictví svolá novou komisi nebo jak na to bude reagovat," řekl místopředseda představenstva firmy Daniel Tuček.

Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Jediným kritériem výběru byla cena.

Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje malý.

O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air-Transport Europe. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.

Spolupráce se slovenským dopravcem ATE se části záchranářů nelíbí. Za posledních dvanáct let totiž její posádka na Slovensku už čtyřikrát havarovala, naposledy letos v září. Pokaždé zahynula celá posádka vrtulníku. 

 

Právě se děje

před 56 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy