Modré zóny jsou drahé a trestají majitele aut, tvrdí ODS. Chce místo nich zavést tarifní okruhy

Michaela Vařeková
9. 11. 2016 13:07
Pražská ODS považuje stávající systém parkování v hlavním městě za nevyhovující a prosazuje změnu. Zastupitelé představili ve středu dopoledne návrh nového systému, který počítá se zavedením parkovacích okruhů. "Pražan by měl mít možnost parkovat kdekoliv po Praze. Nejen v místě trvalého bydliště," řekl předseda pražské ODS Filip Humplík. Systém tarifních okruhů by využíval moderní technologie k informování řidičů o tom, kde jsou v danou chvíli volná místa. ODS plánuje o zavedení systému jednat s koalicí.
Parkování v Praze.
Parkování v Praze. | Foto: ČTK

Praha – Pražská ODS by chtěla zrušit stávající modré zóny a místo nich zavést tarifní okruhy. Stávající parkovací zóny jsou podle ní nevýhodné pro obyvatele Prahy i pro ty, kteří dojíždějí za prací. Podle zastupitelů jsou navíc drahé a neřeší nedostatek parkovacích míst.

Navrhovaný systém tarifních okruhů by rezidentům umožnil parkovat v jakékoliv městské části, nejen v místě bydliště. Okruhy by měly být podle návrhu celkem čtyři. První okruh představuje historické nejužší centrum města.

"Zde by měli parkovat především rezidenti. Je v našem zájmu eliminovat v této části města provoz, stálí obyvatelé jsou však připraveni si za možnost parkovat připlatit," řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.

Další tři okruhy rozdělují Prahu na centrum města, širší město a okrajové části. Rezidenti by měli mít možnost parkovat v každém z těchto okruhů, pro dojíždějící by se ceny lišily v závislosti na žádanosti daného okruhu. Zároveň by nemělo dojít k přetížení okrajových částí, kde budou ceny za parkování nejnižší. Rezidenti zde totiž budou moci parkovat zdarma. "Oproti současnému stavu by nemělo dojít k žádnému zdražení. Na novém systému nebude nikdo trestán," dodal Humplík.

Na parkovacích místech by měly být navíc rozmístěny senzory, které budou snímat a předávat informace o obsazenosti parkovišť. Prostřednictvím mobilních aplikací nebo přes internet by řidičům měly být dostupné informace o možnostech způsobu platby nebo rezervace místa. Po celém městě by se navíc měly rozmístit informační tabule poskytující řidičům přehled o tom, ve kterých lokalitách jsou právě přístupná místa pro parkování.

Netrestejme za vlastnictví auta

"Nechceme Pražany trestat za vlastnictví auta. Náš systém je jednotný pro všechny," řekla Alexandra Udženija, předsedkyně klubu zastupitelů ODS. Udženija považuje prosazení nového systému za jasný cíl v případě, že by po příštích volbách usedla ODS v koalici magistrátu. "Zavedení tarifních okruhů však chceme probrat i se stávající vládou," dodala Udženija.

Každý rezident Prahy by k parkovací kartě také každý měsíc obdržel určitý počet parkovacích hodin, které by mohl využít k rezervaci parkovacích míst pro vlastní návštěvy nebo například pro řemeslníky. "Jestliže k vám přijede instalatér, budete mu moci prostřednictvím mobilní aplikace zarezervovat na jednu dvě hodiny parkovací místo. Podle vlastních potřeb," řekl Alexander Bellu, zastupitel Prahy a člen výboru pro Smart Cities.

Podle zastupitelů z řad ODS zóny komplikují výkon povolání živnostníkům a znesnadňují zásobování. Nový systém tarifních okruhů by mohl přinést jednotné řešení pro celou Prahu, především by však měl obyvatelům Prahy umožnit využívat placených parkovacích míst všude, kde to potřebují. ODS uvedla, že v případě úspěchu v příštích volbách plánuje výstavbu nových parkovacích domů a parkovišť.

Redaktor Aktuálně.cz Lukáš Prchal glosuje setkání s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, kde se bavili nejen o nových parkovacích zónách. | Video: Lukáš Prchal
 

Právě se děje

Další zprávy