Tak si vypíchej oči, *** blbá aneb Smrad z Babovřesk

Karel Křesadlo
25. 3. 2013 11:25
Babovřesky se na Facebooku vydaly cestou fekálního marketingu
Foto: babovresky.com

Glosa - Kamil Fila z Respektu se sice stále hádá s Milanem Tesařem z Reflexu o Babovřeskání, ale mnohem zajímavější se zdá kontext, v jakém provádí tvůrci filmu Babovřesky (aneb Z dopisu venkovské drbny) pokusy na lidech v rámci marketingové komunikace.

A zdá se, že stejný princip, který účinně zapůsobil u nenávistné rétoriky kolem prezidentské volby Miloše Zemana, nyní vstupuje do propagace filmu, který sám o sobě nabízí sluníčkové vyprávění přisprostlých vtipů a nepříliš násilného násilí.

Foto: tyinternety.cz

Za produkcí a nastavením propagace filmu Babovřesky stojí Zdeněk Kubík - skutečná předloha jiného filmu Czech Made Man. Sám pojmenoval pravděpodobně v nadsázce svůj přístup jako fekal marketing - ve zkratce řečeno být slyšet vždy a všude i za cenu urážek a populismu.

Zdeněk Kubík je také správcem oficiálního Facebooku Babovřesek s více než 80 tisíci fanoušky. "Nedotčen marketingovými poučkami" začal na Facebooku propagovat film Hranaři (2011), kde komunikoval agresivně a s pomocí rasistických narážek. Jenže tento přístup ještě nepřinesl kýžené výsledky. Jak obšírně a do detailu odhaluje server tyinternety.cz, Kubíkovi se více dařilo s postováním vtipů či rasistických narážek než se statusy spojenými s filmem.

Babovřesky působí jako pokračování Kameňáku říznutého Slunce, senem... Připomínají humor na hranici mezi nepovedeným vtipem a zakopnutím o hrábě. Samotné webové stránky i trailer jednoznačně podtrhují nenásilnou sluníčkovost, kterou se snaží producenti filmem vzbudit.

Čtěte také
Recenze: Babovřesky jsou kruté i nablýskané peklo

Na druhou stranu režisér filmu Zdeněk Troška poskytuje výrazně kritické a mediálně nekorektní rozhovory. Například v rozmluvě s Barborou Tachecí Troška zmínil, že za komunistů bylo lépe, že svobodu sice máme, ale taky můžeme jednoduše chcípnout hlady a že Hitler byl docela fajn chlapík, který udělal pár špatných rozhodnutí.

Na oficiálním Facebooku Babovřesek se vedou řeči o nepřizpůsobivých, s lidmi, kteří s filmem nesouhlasí, si správce hraje jako skutečný macho, jejich příspěvky jsou mazány nebo jsou přispěvatelé vulgárně uráženi. Kubík tím popírá standardní komunikaci na sociálních sítích. Rétorika je jednoznačná: kdo není s námi, jde proti nám.

Foto: tyinternety.cz

Děsivé je na tom to, že se tento přístup ukazuje jako velmi účinný. Lidé, kteří se správcem souhlasí, i ti, kdo nesouhlasí, dále diskutují a stávají se součástí propagace (v podstatě podobně jako tento článek). A sám Troška v jednom rozhovoru přiznal, že kdyby lidé nebyli natolik frustrovaní ze současné společenské situace, návštěvnost Babovřesek by byla mnohem nižší. Celé to připomíná Zemanovu kampaň plnou útočné rétoriky a halasného burácení.

A poděkování na Facebooku Babovřesek všem divákům spojené se vzkazem pro kritiky připomíná nedávný inaugurační projev našeho prezidenta. Zemanovi se v něm totiž podařilo jednoduchým srovnáním médií, neonacistů a mafiánů dosáhnout úplného mediálního pokrytí.

Média to vzala jako výhrůžku a začala se tomu svorně věnovat. Nepamatuji si, že by se někdo tolik zabýval jiným úvodním nic neříkajícím projevem. Hra začala, u Zemana i Kubíka, naplno. Evidentně je jejich přístup úspěšný. Je slibem lepších časů komunikace nejen v "politice", ale i v "kultuře".

Foto: tyinternety.cz

 

Právě se děje

Další zprávy