Tak hospodaří IKEM: Materiál předražený o 100 milionů

Petr Holub
24. 8. 2011 6:00
Aktuálně.cz získalo dosud přísně utajovaný seznam cen, které IKEM platí firmě Kardio Port
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Až o čtvrtinu více, než jsou běžné ceny, inkasoval od špičkového zdravotnického zařízení IKEM generální dodavatel kardiologického materiálu, firma Kardio Port.

Aktuálně.cz získalo dosud přísně utajovaný seznam, jaké ceny IKEM za materiál platí.

Vyplývá z něj, že Kardio Port dostává za kardiovertry, kardiostimulátory a stenty o čtvrtinu více peněz, než jsou běžné ceny na trhu. Ze zdravotního pojištění se tak za rok zbytečně ztratí 100 milionů korun.

Představitelé IKEMu přitom dosud tvrdili, že se nákup od anonymní akciové firmy vyplatí.

Čtyřletou smlouvu o dodávce kardiologického materiálu v hodnotě 438 milionů bez DPH ročně podepsala nemocnice IKEM z Prahy-Krče s dosud neznámou kladenskou firmou Kardio Port těsně po volbách v roce 2010.

Její ředitel Jan Malý tehdy obhajoval obchod poukazem, že díky nové smlouvě ušetří hned letos osm procent výdajů za materiál. "Reálné úspory nového systému dosáhnou 37,4 milionu korun ročně," uvedl na tiskové konferenci.

Aby veřejnost přesvědčil o svých dobrých úmyslech, zveřejnil IKEM dokonce smlouvu s Kardio Portem, na žádost dodavatele ale začernil ceny jednotlivých druhů materiálu. Aktuálně.cz má nyní seznam nákupních cen k dispozici. Dokazuje, že nákupy vůbec výhodné nejsou.

Ceník Kardio Portu hodnotili pod slibem anonymity někteří obchodníci se zdravotnickým materiálem. Zjistili, že například jednodutinový kardiovertr kupuje IKEM od Kardio Portu za 626 tisíc, když přitom na trhu se dá letos sehnat za 500 tisíc.

Ještě laciněji, za 477 tisíc, ho umí nakoupit Fakultní nemocnice v Hradci Králové přímo od výrobců. Hradec patří k výjimečným ústavům, které podrobně zveřejňují ceny nákupů zdravotnického materiálu.

IKEM přes připomínky zatím neodpověděl na dotaz, jestli i po takovém srovnání považuje smlouvu s Kardio Portem za výhodnou.

Nezvyklá marže

Kardiovertry jsou přístroje, které nosí pacient přímo v těle, aby hlídaly výkon jeho nemocného srdce a automaticky předešly možným komplikacím. Lékaři z Krče jich ročně nakupují 450 za celkovou cenu 270 milionů. Tvoří tak většinu zboží nakupovaného prostřednictvím Kardio Portu.

Cena kardiovertrů i dalšího materiálu pro kardiologii se každoročně snižuje o 15 až 20 procent, jak svědčí dokumentace nákupů v Hradci Králové, Plzni a Frýdku-Místku. IKEM letos nakupuje kardiovertry v průměru o pět procent laciněji než loni. 

Krčská nemocnice přitom nabízí dodavatelům mnohem lepší podmínky než například hradečtí kolegové a mohla by inkasovat marži z velikosti zakázky v řádu nejméně deseti procent. Hradecká kardiologie se spokojí se 150 kardiovertry za dva roky, čtyřletá zakázka IKEM předpokládá nákup 1800 těchto přístrojů.

Teoreticky je možné, že IKEM bude kardiovertry nakupovat za stejnou cenu i v dalších třech letech, kdy se dá očekávat, že cena kardiologického materiálu poklesne nejméně o další třetinu. V takovém případě marže pro Kardio Port překročí cenu samotného přístroje.

Smlouva IKEMu s Kardio Portem předpokládá, že ceny budou sledovat vývoj na trhu, jakákoli úprava však vyžaduje souhlas Kardio Portu. IKEM zatím neodpověděl ani na další dotaz Aktuálně.cz, jestli už navrhl snížení ceny na příští rok.

Firma na jedno použití

Kardio Port slouží jako překupník, který shání materiál u výrobců, a pak pouze přepošle do nemocnice. Dodávka pro IKEM je první a zatím poslední obchod kladenské firmy.

Většinu zboží Kardio Port nakupuje od amerických společností Boston Scientific a St. Jude Medical, resp. jejich německého konkurenta Biotronik. Zdejší zástupci těchto firem nechtějí odpovědět na dotaz, za kolik prodávají materiál překupníkovi.

Není tedy jasné, jakou část marže inkasují majitelé Kardio Portu a jak velký podíl nechají výrobcům.

Média už dříve upozornila, že není jasné ani to, komu zůstane zisk Kardio Portu.

Dva bílí koně

Na valných hromadách vystupují jako majitelé Kardio Portu právníci Daniel Kučera a Filip Chytrý. Kardio Port má ovšem akcie na doručitele v listinné podobě, a skutečným majitelem dvou set akcií tak může být někdo jiný.

Provoz Kardio Portu řídí Petr Ullrich, který se ve vedení firem Good Harvest a Harrasov setkal s pražským lobbistou Romanem Janouškem. Toho označoval za blízkého přítele bývalý pražský primátor Pavel Bém (ODS). Janoušek se ovšem ke Kardio Portu nehlásí.

IKEM vylučuje, že někdo z jeho vedení drží byť jen jedinou akcii Kardio Portu. To však nejde ověřit. Lékaři či úředníci elitní nemocnice mohou teoreticky vydělat na nákupech materiálu slušné peníze, pokud jim tajemní vlastníci Kardio Portu zapůjčí akcie na několik hodin, kdy se vyplácejí dividendy.  

Ředitel Malý upozorňuje, že zmíněné pochybnosti nevznikly jeho vinou: "Úkolem IKEM jakožto veřejného zadavatele není lustrování vlastnických vztahů uchazečů. Zákon žádné zvláštní požadavky týkající se akciových společností s akciemi na majitele loni v červnu nestanovoval a nestanovuje je ani nyní," prohlásil Malý.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Bavorský premiér Söder uhájil předsednictví v CSU

Kongres německé vládní strany, bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v pátek zvolil do čela uskupení opět Markuse Södera. Dvaapadesátiletý politik, který je od loňska také bavorským premiérem, dostal 91,3 procenta hlasů delegátů, tedy ještě více než při lednovém prvním zvolení do čela strany.

Söder byl zvolen předsedou CSU poprvé 19. ledna, kdy dostal 87,4 procenta hlasů. Tehdy nahradil o 17 let staršího Horsta Seehofera, který ho po deseti letech v čele strany sám navrhl jako svého nástupce. Už loni v březnu Söder vystřídal Seehofera také ve funkci bavorského ministerského předsedy. Sedmdesátiletý Seehofer je teď německým ministrem vnitra a v roce 2021 hodlá odejít do politického důchodu.

Aktualizováno před 2 hodinami

Dopravní nehoda u Ostrovačic na Brněnsku na několik hodin uzavřela dálnici D1 ve směru na Brno

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku dnes zhruba na čtyři hodiny uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kolize se obešla bez zranění, vyplývá z informací jihomoravské policie a hasičů. Před 10:00 se podařilo obnovit provoz jedním pruhem, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic. Do té doby byla D1 neprůjezdná mezi sjezdem 178 u Ostrovačic a exitem 182 u Kývalky. Až zhruba do 18:00 ale v místě pokračovaly odklízecí práce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy