Tajní dárci Zemana: Na účet připluly anonymně statisíce

Eliška Bártová Martina Machová Eliška Bártová, Martina Machová
22. 1. 2013 6:30
Lze důvodně spekulovat, že jsou to podezřelé peníze, říká ředitel Transparency International
Miloš Zeman v televizní diskusi.
Miloš Zeman v televizní diskusi. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ačkoliv má transparentní účet prezidentských kandidátů sloužit k průhlednému přehledu o dárcích, u Miloše Zemana tomu tak není.

Na jeho účet vedený od konce září loňského roku přibylo více než půl milionu korun, aniž je dosud jasné, kdo tyto peníze Zemanovi poslal.

Jedná se o vklady v hotovosti, nejčastěji v hodnotě 20 tisíc korun. Například v jediný lednový den přišla tato suma na účet hned sedmkrát.

V polovině prosince na účet přibyla dokonce částka 227 tisíc korun, aniž by prezidentský kandidát zveřejnil, kdo mu tímto štědrým darem přispěl. Celkově tak k dnešnímu dni nelze ze Zemanova účtu vyčíst, kdo mu daroval 570 tisíc korun.

"To, že není prokazatelné, kdo jsou tito dárci, je jasný příklad neprůhlednosti kandidáta," míní ředitel organizace Transparency International David Ondračka. "Lze proto důvodně spekulovat, že jsou to podezřelé peníze."

Mrtvé duše? Nelze prověřit

U Zemanových dárců také není možné dohledat jejich adresy, a tudíž si ověřit, zda skutečně tito lidé existují a zda opravdu darem přispěli.

Zemanův protivník v boji o Hrad Karel Schwarzenberg žádné utajené dárce na účtu nemá. Všechny platby jsou uvedeny pod jménem a na svém webu pak u většiny uvádí i jejich adresy.

Předseda Zemanovců Vratislav Mynář, který patří mezi klíčové postavy Zemanova volebního týmu, se pokusil renonc vysvětlit tvrzením, že dárci se postupně dohledávají, což České spořitelně, u níž je účet veden, trvá i několik dní.

Jenže většina podezřelých plateb je na účtu už týdny, některé přišly dokonce už loňský rok. "Zveřejníme to zvlášť na stránkách Zeman na Hrad," slibuje Mynář s tím, že se na dlouhou prodlevu musí zeptat ekonomů.

Kdy tak učiní a proč dosud neodkryli financování své kampaně, neuvedl.

Šéf Zemanovy kampaně Nejedlý trávil dovolenou u Řebíčka v Toskánsku.
Šéf Zemanovy kampaně Nejedlý trávil dovolenou u Řebíčka v Toskánsku. | Foto: Ludvík Hradilek

Co dal Mr. Lukoil 

K neprůhlednosti Zemanova účtu přispívá také například fakt, že na něm není dohledatelný dar Martina Nejedlého, o kterém hovořil přímo Miloš Zeman v televizním pořadu Hydepark.

Tam uvedl, že "Nejedlý dal této straně, respektive mé prezidentské kampani, z osobních prostředků dar 300 tisíc korun." Na transparentním účtu ovšem takový dar chybí.

"To je hloupost, Martin Nejedlý dával peníze před parlamentními volbami v roce 2010," popřel překvapivě Zemanova slova Mynář. "V prezidentské kampani či jakékoli jiné kampani nedal ani korunu."

V té době dal Nejedlý podle výroční zprávy Strany práv občanů skutečně dar, ale ve výši 700 tisíc korun. V roce 2011 pak přispěl částkou 200 tisíc. Jestli a kolik dal loni, se neví, zpráva o hospodaření SPOZ za rok 2012 zatím není k dispozici.

Nejedlý působil deset let v Rusku, je představitelem české pobočky ruského Lukoilu. Přátelí se s Alešem Řebíčkem a je velmi úzce spjat s bývalým komunistickým aparátčíkem Miroslavem Šloufem, od něhož se prezidentský kandidát nyní snaží distancovat.

Kampaň za 10 milionů?

Pochybnosti ohledně financování Zemanovy prezidentské kampaně vnáší i nově zveřejněná analýza nákladů na reklamu jednotlivých kandidátů za loňský rok, vydaná společnosti Admosphere.

Zatímco údaje z týmu Karla Schwarzenberga (24,6 milionu) se téměř shodují s údaji analýzy (23,2 milionu), v případě výdajů na Zemanovu kampaň naopak visí ve vzduchu 28 milionů.

Z kampaně Miloše Zemana.
Z kampaně Miloše Zemana. | Foto: Ludvík Hradilek

Z analytických dat vyplývá, že Miloš Zeman utratil od 1. 1. do 31. 12. loňského roku za reklamu v ceníkových cenách 38,9 milionu korun.

Zemanův tým však přiznává náklady na kampaň ve výši pouze 10 milionů korun.
 
"Veškerá reklama a veškeré outdoory ještě nejsou zaplaceny. Výrazná částka přibude ještě v měsíci únoru," vysvětluje rozpor mezi utracenými miliony a analýzou agentury Mynář. Zdůrazňuje také, že reklamu objednali dopředu rovnou do konce druhého kola voleb.

Je fakt, že sami lidé v reklamní branži pracují se sumou uváděnou v analýze tak, že za určující považují její polovinu. Admosphere totiž ve své analýze nepočítá s množstevními slevami a podobnými akcemi.

I přesto by však v případě Zemana šlo přibližně o 19 milionů korun za inzerci v tisku, na internetu nebo za venkovní reklamu. Tedy skoro dvojnásobek oficiálně uváděné částky.

"Je evidentní, že částka uváděná Zemanovým týmem nemůže pokrýt náklady kampaně," říká již zmiňovaný Ondračka z Transparency International. "Je tedy velmi pravděpodobné, že peníze dostával od SPOZ či od sdružení Přátelé Miloše Zemana. Ty však nezveřejňují nyní žádné údaje o financování, tudíž je to celé velmi neprůhledné."

Šloufové a to další...

Zemanův přítel, komunistický aparátčík Miroslav Šlouf.
Zemanův přítel, komunistický aparátčík Miroslav Šlouf. | Foto: Petr Protivánek

Mezi dárci, jejichž jména jsou na Zemanově účtu dohledatelná, figuruje například syn bývalého komunistického aparátčíka Miroslava Šloufa.

Právě od Šloufa, jenž byl šedou eminencí politiky v době opoziční smlouvy, se Zeman snaží v posledních dnech své kampaně distancovat.

Šloufův syn Ondřej, který působí s otcem v jeho poradenské firmě Slavia Consulting, přitom daroval Zemanovi 10 tisíc korun.

Stejně jako otec i Ondřej Šlouf má blízko k Rusku. Jeho společník ve firmě Ebaque Bussiness Services Jiří Samek působí zároveň v akciovce Česko-ruské investiční centrum Praha.

Se Šloufem stále pojí Zemana také klíčová postava jeho kampaně, již zmíněný Martin Nejedlý. Kromě přátelství mají jejich firmy společnou kancelář. 

Zemanův dvůr

Mezi štědrými donátory se objevil například také František Gajdoš. Tento muž, který zasedal v dozorčí radě OKD v době  privatizace za Zemanovy vlády, přispěl podle údajů na účtu milionem korun.

Sám Zeman ale v jedné z televizních debat uvedl, že mu Gajdoš přispěl miliony dvěma. Zbývající milion však na Zemanově účtu dohledatelný není.

"Někteří sponzoři jsou napojeni nejen na členy Zemanova týmu, ale především na podezřelé obchodní transakce," upozorňuje Ondračka. "Je varující, že tito lidé budou - pokud Zeman zvítězí ve volbách - tvořit jeho dvůr na Hradě a otázky o jejich nejasném podnikání budou zapomenuty."

Jedním z takových sponzorů je i Vladimír Pavlík, štědrý donátor Zemanovy strany SPOZ. Na kampaň přispěl částkou 200 tisíc korun.

Pavlík přitom působil s předsedou SPOZ a členem Zemanova volebního týmu Vladimírem Mynářem v neprůhledné společnosti Tessile Ditta Services, která podle týdeníku Euro vymáhala za podezřelých okolností pokuty pro dopravní podnik.

Společně také figurovali ve firmě Petrcíle, která vedla miliardový spor proti České republice. Dodnes pojí Pavlíka s Mynářem podnikatelské aktivity. Oba působí ve společnosti VV Invest, zároveň jsou zřizovateli Nadačního fondu Kopretina.

 

Právě se děje

Další zprávy